Lanai Kijang

Lanai Kijang

Saturday, April 30, 2011

Apam gula hangus

buat apam lagi..... kali buat ni untuk bawak balik kampung petang nnti...sllu buat gedebuk dalam loyang jer tapi pagi ni agak rajin sket... mood gembira sbb nak balik kampung kot tu yang jadi apam ni dalam bekas kecik2... dan menjadi dengan gebusnya, moist lak tu... terima kasih pada penyumbang resepi hazz63 di Myr... mintak izin nak tepek kat sini lak ya... penah buat dalam loyang jer kat sini...

Bahan-bahan ( untuk sekeluarga. )
  • 2 biji telur
  • 1 cawan gula pasir
  • 1 cawan air (kak rose buh 3/4 cup jer)
  • 1/2 cawan minyak masak
  • 2 sudu besar marjerin
  • 2 sudu susu pekat
  • 1 sudu teh soda bikarbonat.
  • 1 1/2 cawan tepung gandum.

Cara-cara

  1. Gula dihanguskan kemudian dicampurkan dengan air.kemudian sejukkan
  2. Didalam blender masukkan telur,susu,minyak dan marjerin kisarkan anggaran 3 minit
  3. Masukkan gula yang telah disejukkan tadi bersama-sama soda bikarbonat dan dikisarkan lagi.
  4. Akhir sekali masukkan tepung dan dikisar lagi sehingga sebati.
  5. Kukus adunan tadi di dalam loyang yang telah disapu dengan minyak masak selama 45 minit. (kak rose kukualam 15mts sbb guna acuan kecik2)
  6. Boleh juga menggunakan acuan mangkuk plastik.
  7. Sekiranya adunan nampak cair bolehlah ditambah sedikit tepung agar apam tadi tidak mendap dan basah dibahagian bawahnya.
buat satu adunan dapat 24 biji acuan ni.... kak rose isi dekat nak penuh acuan tu.... len kali kena kurangkan sikit isi tu sbb naik tinggi sangat dari acuan.

26 comments:

!✿❤Cik Puan Izan❤✿! said...

kak rose ni rajin betul...siap ber apam bagai...sedap tuh...bertambah seronok bila dpt blk kg kan...selamat jalan yer..semoga selamat pergi dan balik...^__^

tun_telani said...

selamat pulang ke kampungg~~ ramai org blk kg arini.. tun ni duk jauh sgt xleh nk blk kg.. sob sob..

Nieza said...

sedapnya tgk apam kak rose ni...rasa mcm pernah buat dah ni...hmm..entah dh lupala pulak dah buat ke belum..hehe
jelesnya dgr kak rose blk kg...kita menahan rindu nk blk...geng ngan tun la tak dpt blk kg ni...huhuhu btw semoga selamat pergi dan blk yer kak,:)

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

Selamat bercuti..

Nuridah said...

Assalamualaikum Kak Rose

Cantiknya apam gula hangus tu...

Kak Rose said...

Izan, balik kg sementara ada cuti panjang ni...

Kak Rose said...

tun... dok jauh jgn dok kenang2 nak balik kg... nnti lagi sedey!

Kak Rose said...

Nieza, tp le geng ngan tun... kak rose pun balik kejap je

Kak Rose said...

Nazrah... sama2 kita ya

Kak Rose said...

Waalaikumsalam Nuridah...buat pun mudah jer..

Yatie said...

Assalamualaikum K.Rose,
mmng sedap apam gula hangus resepi ni...Yatie pun dah pernah buat...lembut dan sedapkan...cantiklah guna acuan tu..

deeTha H said...

salam mbakyu, pie kabare?
lama tak singgah sini, :D

HomeKreation said...

Aslmkm Kak Rose.... rindu nya Along dgn KakRose ku cayang! Meh kuih seketoi...hehe

CT Delima said...

Assalamulaikum kak rose.. cantik mulus gebu bukan main apam ni. suka tengok geram macam nak amik jer... hihihi

Selamat jalan semoga selamat sampai pergi dan balik ya kak rose :D

Kak Rose said...

Yatie, kak rose pun asik guna resepi yg ni jer... mmg mabeles!

Kak Rose said...

Deetha, kabare waras... wes sui ora dolan2 kene yo? bz?

Kak Rose said...

Along, mekasih datang... kuih dah abes bak balik kg da.

Kak Rose said...

CT, guna resepi ni mmg gebus jer kejadian apamnya... n tq.

cik cek said...

Kak Rose....

Org lain dah lama dtg....cek baru terhegeh sampai...ada apam gula hangus....hu hu...jilat jari jela ni....

Kak Rose said...

cik cek.... betul tu dah jadi baja dah!

HaSue said...

kak rose..smlm smpt tgk kat dapur cmg..ni terliur lak tengok sini..sedapnyaa nampak!mmg comel jer buh acuan kecik2 kn..sng nak mkn n x susah2 nak potong..cuma susah2 sket je nak cuci byk bekas..hehe

Liza @ Adzriel AB said...

fav ni...

Kak Rose said...

Ha Sue, tang nak cuci bekas tu yg jd masaalah! nak ngap senang jer..

Kak Rose said...

Liza, kalau suka nnti leh cuba la...

Arus said...

t/kasih berkongsi resepi ptg ni bolehlag buat minum ni tambah pula hari hujan

Anonymous said...

nak Tanya susu tu mmg 2 sudu je ke?