Lanai Kijang

Lanai Kijang

Monday, April 4, 2011

Marble chocolate banana cake

uwaaaa..... tengok izahnya kek ni sangat lah juling mata kak rose dan dengan bersusah payah g mencari pisang.... tp kejadiannya macam kek dah kena bom compare dengan izah nyer yang sangat de booommm tu! tu le kalau memandai sendiri, x ikut step yg diajar ie 3 senduk setiap layer yg awal2 tu sbb konon nak jadi nipis2 mable nya, ha hambik ko.... sudahnya kaler dah bercampur jadi satu! ampun dan maaf kepada tuan punya resepi sbb kak rose telah merosakkan kejadian kek ni sedemikian ropaaa! tp rasa ttp mabeles dan sangat moist!


MARBLE CHOCOLATE BANANA CAKE
By: Chef Zubaidah
Sumber: Nieza dan kak Azlita Aziz
dan kak rose copy dari rumah izah, tq ya...

250 gm pisang dilecek
250g tepung kek * saya guna gandum ayak 3 kali
1st baking powder
200g gula castor
6 biji telur
1 sb ovellette
2 sb susu pekat manis
50 g fresh milk atau susu cair
90 g minyak
1 sb choc emulco* saya ganti 1 sudu besar serbuk koko bancuh ngan sikit air panas untuk menjadikan pes
1 sk esen pisang

Caranya:

Leser loyang berukuran 10 x 10 inc dgn butter dan alaskan tapaknyer dgn kertas minyak.
Panaskan oven 170C.
Lenyek atau kisar pisang dan esen pisang hingga halus. Ketepikan
Satukan semua bahan dalam mixer kecuali:
minyak
choc emulco
pisang
esen pisang
dan pukul dgn kelajuan max hingga adunan pekat dan gebu. Masukkan pisang dan putar lagi dgn kelajuan perlahan hingga semuanyer sebati.
Masukkan minyak dan gaul dgn spatula hingga adunan rata dan sebati.
Bahagikan adunan kepada 2 bahagian.
1 bahagian diletakkan choc emulco dan satu bahagian dibiarkan pada warna asal.
Masukkan 3 sudu besar warna asal betul2 ditengah2 loyang. Kemudian tuang pula warna coco betul ditengah dan di atas warna putih sebanyak 3 sudu besar juga. Buat begini hingga 3/4 adunan kemudian buat pula dgn 2 sudu besar dan akhir sekali 1 sudu.
Kemudian bakar pada suhu 170 C selama 1 jam atau sehingga masak.

kak rose buat 1/2 daripada adunan ni... rasa yang mabeles dan sangat moist. x rugi mencuba. cumanya .... apa ada pada rupa kan?....(kes nak sedapkan ati sbb silap sendirik!)

10 comments:

cik cek said...

Assalamualaikum Kak Rose...sana sini dok tgk org buat kek ni...Copylah resepi kat dapo kak Rose ni...pisang dok ada kat dapo tu...boleh ya kak Rose...nampak gebu je kek ni....mesti sedap...

Ayu Safieza said...

Kak Rose Cayang...
Apa khabar kak???:) MMM sedapnye kek pisang kukus ni......ada ada marble chocolate....emang tak hingat nasi dah ayu kalu jumpe kek pisang ni....:)

izahdaut said...

jap jap..nak tumpang sedih ke nak senyum je...hehehe.. tapi kan kak rose, marble gini lagi lawo lahhhh.. betuii..hehehe..ayat sedap hati. ala betul tu kak rose, apa la sangat ada pada rupa yang penting rasanya yang sedap. kak rose buat sikit sangat ye lapisan tu.tu sebab dia bercampur kot kan..

ainnoraini said...

sedapnye kek pisang kukus tu...gebu jer..
saye smlm ade gak pisang tapi saye goreng jer...

Kak Rose said...

cik cek, mmg sedap tp ropa x macam sifu2 tu buat... sian kita kan?...

Kak Rose said...

Ayu, kabar baik je Alhamdullilah... mmg sedap kek ni ... sangat moist n lembut je.

Kak Rose said...

izahhhh.... cian kak rose tau! that's the price to pay kalau memandai sendirik kan? len kali kena ikut cara tuan punya resepi tu betul2 baru la x nanges!

Kak Rose said...

ainnoraini, kek tu bako nyer, agaknya kalau kukus pun leh kot!

kasihredha said...

cantiknya kek akak..
semalam saya ada buat kek pisang..tapi tak secantik kek akak :)

Kak Rose said...

kasih, kek yg dah tersalah marble... cantik on its own la kiranya... he he he