Lanai Kijang

Lanai Kijang

Wednesday, April 27, 2011

Jom sarapan ngan banana pancake

banana pancake gebu makan dengan madu dan semug nescafe...

bli pisang tp x de sapa nak makan.... sebenarnya x brapa suka dengan pisang montel ni tp kat sini kenapa susah sangat nak dapat pisang emas ek? ke kak rose jer yg x tau kat mana nak bli? entahlah.... yg ada pisang ni je so bli jugaklah tp terbiar je kat dapo tu. daripada dia terbiar baik jadikan sesuatu... dan yg paling senang pancake ni lah.... resepi dari kak Hanieliza. mekasih kak!

BANANA PANCAKE (Hanieliza)

Ingredients :

8 ripe bananas ~ mashed (kak rose guna 3 biji pisang montel yg beso2 tu...)
1 teaspoon salt(I put just 1/2 teaspoon)
1 tablespoon sugar
2 tablespoons milk powder
1 egg
1 cup flour
1 teaspoon bicarbonate soda
a bit of margarine

Method :

1. Sift flour with bicarbonate soda. Set aside.
2. Mix well the mashed bananas, salt, sugar and egg.
3. Fold in the sifted dry ingredients till well incorporated.
4. Heat the non-stick pan and grease with a bit of margarine.
5. Put a spoonful of the bater onto the pan and flatten it.
6. Cover the non-stick pan and let the bater cook till golden brown. It's best done on medium heat to avoid the blackish color.
7. Flip over, so that the other side will get cooked as well.
8. Serve with honey or golden syrup or with whatever your heart desire...

20 comments:

Anna Qawina said...

kita pun ada pisang, jenis yg besar tu..takde sape gak sudi..hehe...

cik cek said...

Salam kak rose...

Pagi2 dtg sini nak ngendeng lempeng pisang eh pancake pisang....sama je kan kak rose...Gebunya pancake pisang kak rose....emmmm....dah rasa dah....sedappp...tgk gambo je dah boleh rasa...confirm sedappp...:)

Chik Mimi said...

kita serupa mmg suka buat kue guna pisang mas stok sentiasa ada dlm peti heheeh

CT Delima said...

Assalamulaikum kak Rose... alahai cantik nya pancake ni, macam sayang pulak nak makan. Tapi kalau dah buat tak kan nak simpan jer erk.. hihihi

semalam gi pasar malam beli pisang berangan, bole lah cuba resipi ni nanti :D

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

Assalamualaikum kak Rose...minggu lepas kita dah habiskan pisang...kena simpan je resepi ni untuk akan datang...cantik je penkek tu bulat jer..

Kak Rose said...

Anna, kesian pisang tu kan...

Kak Rose said...

cik cek, mmg gebu sangat n lembut je walau dah sejuk!

Kak Rose said...

Chik Mimi, tu la susah sangat nak dapat pisang mas kat sini... x tau kenapa!

Kak Rose said...

Walaikumsalam CT, simpan dalam perut je la... kalau guna pisang berangan lagi sedap kot?

Kak Rose said...

Nazrah, kesian kan pisang sbb tu jadi pencake. kak rose guna pan yg kecik sama saiz macam pancake tu. jadila dia sama saiz.

hana said...

salam mbakyu....
ttba rasa teringin nak buat penkek.... mboh kapan arep gawe.. pisang e urung mateng! *alasan! hihihi

Ummi said...

Salam kak Rose, waaaah lama gak x makan pancake..buat pun x..hehehe...kena wat jgk nampaknya...pisang pun ada tuh..heheh...thanks kasi tayang ini pancake ye kak Rose..wahahaha

Kak Rose said...

nduk hana, alasan yg bagus... nunggu pisang mateng!

Kak Rose said...

Ummi,kalau pisang dah ada apa tunggu lagi...wat sarapan atau minum petang.

suri solehah said...

salam kak rose..nak buat tak larat..nak mintak leh..tapi amik gak resipi kot2 leh buat suatu hari nanti..tq kak

!✿❤Cik Izan❤✿! said...

nanti nak cubalah...kita mmg suka mkn pancakes..aka, mcm mn nak buat tebal gitu?

aeshcame said...

hehe pisang x best ke..banana pancake nampak best..yumm..hv to try it with madu..biase pkai maple syrup..hehe madu sememangnya lebih sihat..

Kak Rose said...

Suri, ala ciannya... kalau dekat leh kak rose g anto... ngidam ya?

Kak Rose said...

Izan, kak rose guna koli kecik, tu yg jadi tebal n gebus...

Kak Rose said...

aeshcame, x glamer la kalau sebut lempeng pisang kan. kena bagi nama omputih gak, nway rasa ttp sama!