Lanai Kijang

Lanai Kijang

Thursday, April 14, 2011

Blended orange cake

sebab sangat teruja dengan rasa keorenan kek yang di tayang oleh Hasue tu, maka kak rose dengan rajinnya telah menukarkan oren menjadi kek... mmg betu kata Hasue tu.... sangat terasa ke'oren'an nya.... tp kek kak rose x gebus sangat sbb dah kurangkan baking powder tu, tp mmg best n moist jer... mungkin kak rose mem blend (ade ke perkataan ni?) terlalu halus hingga x nampak dot dot kulit oren tu!

dan ada kisah sob sob disebalik nak membuat kek ni.... bila kak rose dah siap bancuh adunan, carilah berus nak sapu butter pada acuan silikon munge2 yg konon nak cuba guna buat pertama kalinya itew! tp alangkan sedihnya.... berus itu telah menghilangkan diri, x dapat dicari, hingga x dapat nak guna acuan silikon yg baru dibeli! hu hu hu.... x jadilah nak pecah dara, lipat dan simpan balik dalam drawer, x tau la pulak bila nak guna!

Sue, kak rose cnp resepinya dan mintak izin nak sharekan kat sini pulak ya.... mekasih banyak2.


Bahan-bahan ( loyang 9 inc )

* 1 bji buah limau
* 1 cawan minyak
* 2 cawan gula halus > hasue guna 1 cawan aje
* 3 biji telur
* 2 cawan tepung gandum*
* 1 sb baking powder* ( *diayak bersama )
hasue tambah sedikit pewarna oren

Cara-cara

1. Cuci buah limau,potong dan buang biji dan urat putih di tengah2.Potong lagi buah limau kecil2 bersama kulitnya sekali.Masukkan kedalam blender bersama,minyak,gula dan telur dan kisar hingga halus.
2 Tuang bahan yang dikisar kedalam mangkuk dan masukkan campuran tepung sedikit2 sambil dikacau sebati.
3. Tuangkan adunan kedalam loyang yg beralas dan gris.
4. Bakar pd suhu 170C selama 40 min hingga 1 jam atau hingga masak.

loyang jugak la yg jadi mangsa.... x pe la kan... mungkin belum ada rezeki nak guna acuan silikon tu, yg peting kek oren ni menjadi dan sangat sedap.

18 comments:

AZLITA AZIZ said...

aduh... kak ros dah buat dah... ita baru gi beli oren tadi... hihi sama jugak teruja dan tergoda tgk kek hasue... ni lagi bila tgk akak pulak dok posing2... adoi! tak sabar nak buat...

kak ita selalu klu guna acuan silicon tu ita tak sapu buter pun kak.. tuang aje terus sebab dia senang tanggal...

Kak Rose said...

ita, ada baca gak x yah sapu butter, tp just x nak take the risk... so the best thing is to forget about the slicone tu for time being.... until bli brus yg baru!

noorsafone said...

Salam Rose...sila amik award utk follower storyofmama ok...tq

Nieza said...

wahh kak rose dah buat dah..nieza ni teringin juga nk buat dah masuk list dh ni tapi tgh sakit tekak pulak sekrng mkn apa semua skt...sabar jerlah...tapi acuan silicon tu nieza selalu juga guna tak bubuh minyak pun ok jer tak melekatla.

Wanieyra said...

sedapnya..

geez said...

wah...kek oren yang mulus....nmpk mcm sodapp..!

tun_telani said...

kak rose =) tun pun x letak butter kt acuan silikon.. mmg kompom x melekat. hihi..

Mas said...

amboiii..cepatnya sampai dapur akak..
gebu la kek oren tu..
menggoda betul...

Kamsiah said...

salam
tgk gambar tp terasa keorenan kat tekak ni...

Kak Rose said...

norsafone, dah amik cuma x gantung lagi... tq ya

Kak Rose said...

Nieza, ciannya... kena minuma ir banyak2... yg tu leh tunggu. nnti leh buat gak!

Kak Rose said...

eira... mmg sedap. cubalah

Kak Rose said...

geez... simple n sedap tau!

Kak Rose said...

tun... ye ker... maklumlah kali pertama nak guna... jakun sikit ler...

Kak Rose said...

mas, bahan ada dan yg sangat tu2 nak merasa....buat je la kan. puas ati dah dapat makan!

Kak Rose said...

kamsiah, mmg terasa keorenannya...dengan kulit2 sekali kasi masuk. sedap!

dalilyD-LA~~ said...

salam.minta izin cnp resepi kek ni ye...sedap sgt kek ni

Kak Rose said...

dalily, silakan. sedapkan kek ni.