Lanai Kijang

Lanai Kijang

Friday, May 24, 2019

Iftar#18 mangga dari kampung

Asalamualaikum dan salam 19 Ramadhan

 Alhamdulillah masih diberikan rezeki untuk meneruskan ibadah di siang hari dan malam2 nya dibulan mulia ini.. Alhamdulillah semalam juga grup ngaji kami dah khatam tadarus. dan petang semalam kami berbuka dengan mangga yang en asben bawak balik dari kampung... besar sungguh sebiji2 nya.. dan sepiring ni baru separuh dari sebiji tu. dan mil bagi sampai 5 biji buah mangga ni... memang mewah dengan buah mangga lah masa bulan pusa ni! terima kasih mek.

dan bila banyak buah lain selain mangga juga, maka beli pisang cavendish ni pun tak termakan lah jawapnya.. sudahnya jadilah cekodok untuk kami berbuka petang semalam.. sweet n gebus cekodok ni.

 buat lagi kerabu ni... sayur simple n nice.. since ada baki kelapa yang dah sangai dan bahan lain pun ada, mudah lah kerja kan..

masak asam pedas seekor ikan kerisi beso gedabak ni.. cukup untuk kami berdua. untuk sianak hari2 pun nak ayam goreng. ikutkan saja lah.. senang keja tukang masak!

Thursday, May 23, 2019

Iftar#17 Mee goreng sedap

Asalamualaikum dan salam 18 Ramadhan

 walaupun public holiday semalam, tapi rutin harian berjalan seperti hari2 sebelumnya jugak... pagi dengan tadarus dan petang nya ade kuliah muslimat di mesjid untuk kali terakhir sebelum bercuti raya pulak. walaupun hujan lebat, tapi sayang jugak kalau tak dapat hadir kan..nasib baik ade derebar yang tolong hantar dan jemput masa baliknya. terima kasih en asben. lepas tu barulah singsing lengan bersilat didapo. mee goreng atas permintaan en asben yang nak makan, so ikutkan je lah...kak rose jarang nak berbuka dengan makan yang heavy cam ni, sudahnya mengantuk masa terawih walaupun makan sikit jer mee tu... yang lebihnya makan buah dan minum air jer..

 yang ni pebret sepanjang masa lah..

 makan seketul jer sumi jelly ni dan sambung seketul lagi pagi ni..

 since dah makan mee masa berbuka tadi, nasi pun dah tak rasa nak makan.. masak masak sayur ni rasa macam nak makan baaaaanyak2 jer..hihi sabarrr jer la kan.

meratah jer udang goreng dengan peria ni.. baik jugak ade tukang makan tolong abeskan. tu lah, bulan puasa ni kak rose masak untuk sekali makan jer, lebih baik kalau tak ade letf over kan.

Wednesday, May 22, 2019

Iftar#16 Kuih kaswi

Asalamualaikum dan salam Nuzul Quran buat semua..

 selamat bercuti kepada yang menyambut hari Nuzul Quran hari ini, pasti ramai yang bawak keluarga pergi shopping raya kan.. entah lah tahun ni tak de terasa macam nak raya jer buat kami... dah tujuhbelas puasa cookies pun tak terpikir nak buat lagi..lagi pun masih bz dengan aktiviti tadarus dan setiap hari selasa dan rabu ade kuliah petang di mesjid. since semalam dan hari ni memang hari yang pack, jadi kuih kaswi ni awal pagi kak rose dah siapkan, petang tu tinggal nak mekapkan dengan kelapa jer. tak lah kelamkabut sangat nnti kan..

 balik dari tadarus tu dapat jugak siapkan cendol tepung beras permintaan en asben ni.. tapi tak nak makan dengan santan dan gula melaka, cumanya kak rose rebuskan air gula dan letak buah kabung dalam tu.. makan semangkuk ni dan sebiji kuih kaswi tu pun dah kenyang sangat.

 buah buah yang sentiasa meriah... ade tembikai merah dan kuning dan juga pisang cavendish.

 first time tapau jer lauk untuk dinner kami... kari ayam dari cafe di SK

 rendang daging ni pun tapau jer... en asben sorang jer yang makan nasik lepas terawih tu

no nasik untuk kak rose. order tuna panini untuk gantikan nasik, tapi malangnya kenapa lah hitam legam panininya. order dua pack, dua2 pun legam gak... wahai encik tukang masak, ko mengantuk ke masa bakar panini tu atau salah set timer hingga hitam kelam dibuatnya 😕😞

Tuesday, May 21, 2019

Iftar#15 Sagu gula melaka

 Asalamualaikum dan salam ramadhan ke 16. sekejap jer dah seperuh bulan kita berpuasa.. malam tadi terawih pun dah stat baca doa qunut masa witir dan seperti biasa jemaah makin berkurangan terutamanya bahagian wanita... apa lagi hujan sepanjang petang hingga ke malamnya... mungkin ramai yang memilih untuk buat terawih dirumah saja kan.. dan tukang masak ni dah pening nak sediakan menu berbuka. kalau ada permintaan dari tukang makan jadi mudahlah nak sediakannya. sagu gula melaka yang pasti tiap kali puasa mesti ada jadi juadah berbuka kami petang semalam..

 kali kedua dalam bulan puasa ni buat masak lemak telor itik ni.. lebihan telo yang kak rose beli dari kawan tu, tak leh nak simpan lama2 kan... dan kali ni campurkan dengan peria yang kak rose rendamkan dalam air garam dulu, so tak lah pahit gulai tolo itik tu. lawankan dengan ikan masin gelama yang belah tu... wallllahhhh... pukul sepuluh malam pun laju jer nyuapnya dek ikan masin tu!

 lama dah nak makan kerabu selom dengan togeh ni.. kebetulan semalam singgah kedai runcit ternampak daun selom yang segar2 ni. tapi togeh pulak tak berapa nak cantik, bila siang buang ekor tu, lebih banyak yang terbuang dari yang eloknya. Alhamdulillah, dapat jugak merasa nak makan kerabu ni.

stok buah yang bermacam2. kalau en asben yang beli buah memang macam nak bukak kedai dibuatnya...punyalah banyak mangga yang bawak balik dari kampung tu tak termakan lagi, dia beli pulak golden lily mangga ni. tapi tukang masak ni suka jer kalau ada baaaaanyak stok buah 😁😁

Monday, May 20, 2019

Rendang ayam sedap

rendang ayam sedap yang kak rose gandingkan dengan nasi impit untuk berbuka semalam.. meh kak rose kongsikan resepinya kat sini. terima kasih Che' Nom, mintak izin nak tepek resepinya kat dapo kak rose pulak ya...untuk nanti2 kalau nak buat lagi..

Bahan-Bahan:

  • 1 ekor ayam (saiz besar)
  • 1 senduk cili kisar
  • 1 mangkuk besar santan pekat
  • 1/2 mangkuk kecil ais asam jawa
  • 3 sudu besar kerisik
  • 2 helai daun kunyit
  • 2 helai daun limau purut
  • garam dan gula secukup rasa
  • 1 mangkuk besar minyak, untuk menumis
  • Bahan-bahan untuk rempah tumis:
    • 2 batang kayu manis
    • 3 kuntum bunga lawang
    • 5 biji buah pelaga
  • Bahan-bahan untuk kisar halus:
    • 1 biji bawang besar
    • 8 biji bawang merah
    • 5 ulas bawang putih
    • 2 inci halia
    • 3 ketul kunyit hidup
    • 2 inci lengkuas
    • 2 batang serai

Cara Penyediaan:

  1. Cara-cara untuk rendang:
    1. Bersihkan ayam dan toskan.
    2. Panaskan minyak dan tumis bahan rempah tumis, bahan kisar halus dan cili kisar. Kacau perlahan dan masak sehingga pecah minyak dan garing. Warna bahan tumisan akan bertukar menjadi sedikit gelap.
    3. Masukkan pula ayam dan biarkan masak selama 5-10 minit. Air ayam akan keluar sedikit semasa proses ini.
    4. Masukkan santan pekat dan air asam jawa. Kacau perlahan-lahan di atas api sederhana sehingga kuah menjadi pekat.
    5. Masukkan kerisik, daun kunyit dan daun limau purut. Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa.
    6. Tabur dengan hirisan daun kunyit sebagai hiasan.

Tips:

  • Jika anda takut ayam menjadi hancur, boleh keluarkan ayam yang sudah masak dan masak kuah sehingga menjadi pekat.
  • Untuk gula pula, boleh gunakan gula melaka sebagai ganti dan rasanya memang sangat sedap

Iftar#14 Nasi impit+rendang ayam

Asalamualakum dan salam Ramadhan ke 15

 home made nasi impit dan rendang ayam untuk berbuka petang semalam... rasa macam dah raya pulak.. hihi. ni pertama kali kiranya berbuka dengan makan nasik walaupun cuma nasi impit kan...  sepinggan ni kongsi dengan en suami, memang habis lah. dan ade jugak buat kuih onde onde keledek dan yang pasti buah mesti lah ada...

 rendang ayam yang kak rose buat... resepi dari blog Cik Nom, terima kasih kongsikan ya.  sedap sangat bila digandingkan dengan nasi impit home made yang lembut ni... balik dari terawih tu sambung makan lagi, so no nasik lah malam tadi.

 buat jugak kuih onde2 keledek.. ade berbaki sehingga masa bersahur tadi... tak termakan sbb dok pulun nasik impit dengan rendang sedap tu lah..

 udang goreng celup tepung pedas bistari ni lagi lah... kesian dia tak termakan jugak. sudahnya kak rose kopekkan buang tepung tu, nnti bila nak buat cekodok boleh lah cincang buat rencahnya kan... tak lah membazir. ade ke kawan2 yang buat macam kak rose ni, guna selagi boleh?

dan buah mangga apple yang paling istimewa... terbang untuk sampai ke shah alam. terima kasih mek yang bagi buah tangan masa en asben balik dari kg semalam. dan ade lima biji lagi yang besar2 tunggu nak masak ranum..berhari2 lah kami akan makan buah mangga ni 😋😋

Sunday, May 19, 2019

Iftar#13 Pizza jer

Asalamualaikum dan salam Ramadhan ke 14

 Laju sungguh masa berlari kan... sekejap jer dah hampir setengah bulan kita berpuasa.. dan yang pastinya kawan dah bz buat cookies raya kan. masing2 buat tayangan amal kat blog dan ig, bermacam biskut raya... cumanya kak rose ni belum lagi ada vitamin r nak buatnya... tak tahu lah terbuat entahkan tidak..dulu kalau buat pun banyak untuk emak dan keluarga dikampung... dan ini kali kedua kami beraya tanpa kedua orang yang sangat kami sayangi... Al-Fatihah emak bapak.

kami tinggal dua beranak jer petang semalam, en asben fly balik kampung, amik kesempatan untuk berbuka dengan mek, katanya.. so menu berbuka, oder pizza hut jer. itu pun punyalah lama tunggu, dekat nak berbuka baru sampai walhal oder dah awal2... tapi in between tu derang ada called, katanya akan lewat sikit.. tak mengapalah asalkan sampai sebelum waktu berbuka. Alhamdulillah... sampai jugak akhirnya. dan kak rose tak termakan pun masa berbuka tu. kak rose makan bubur pulut hitam ni, dua cucuk sate dan buah2 dulu..

pas tu yang pasti minum air teh o suam banyak2..  lepas terawih dan tazkirah ramadhan dimesjid baru lah sambung makan sate lagi.. merajinkan diri rebus nasi impit lagi tu. pizza tu kak rose makan masa sahur tadi.

 panaskan sate leftover dalam magic pan ni..

buah tembikai dan sunkist orange... yang ni memang habis lah kak rose makan..makan sikit masa bukak puasa dan sambung lagi lepas terawih tu... kalau buah memang tak pernah membazir lah! Alhamdulillah denagn rezekinya.

Saturday, May 18, 2019

Iftar#12 buah tembikai yg merah menyala


Asalamualaikum dan salam Ramadhan ke 13



 dua hari dah kak rose berbuka dengan buah tembikai yang merah menyala nih... memang nak sejak awal puasa tu, tapi stok buah yang ada dah banyak jadi tangguh dulu lah... so bila dapat, berhari2 lah makan buah tembikai ni, sahur pun makan gak!. dan anggur merah yang crunchy pun ade lagi, tambahkan jer lah ya... apa buah pun memang tak kan jemu kak rose ni..

 sup telor dan kentang untuk petang semalam... masak awal petang dan makannya pukul 10 malam, panaskan dulu dan mengirup lah kuah sup tu... lauk cenggini lagi sedap buat kak rose lah..

 dua keping whole leg ayam masak kicap, for sure tak habis lah kan... banyak dah leftover dalam fridge tu... akan ada satu hari nanti kami berbuka dengan leftover je!

 kailan goreng bodo2...

 popia dengan home made cili sos... besar gedabak kak rose buat, makan sebiji pun dah kenyang. nak sambung bila dah lepas terawih tu memang tak larat la...

buat jugak cekodok ikan bilis air panas ni... tapi tak nak jadi bulat kembung pulaknya.. ker puasa jugak kot, kurus kemet jer jadinya! tukang masak jer yang tetap kembang!😅😅

Friday, May 17, 2019

Doa menunggu iftar.

Jom sama sama menadah tangan momohon hanya padaNya..


 ##dari facebook, terima kasih kongsikan

Doa munggu iftar. Kredit Musleh.
Boleh try doa masa nak buka. 10minit.
Doa di bulan Ramadhan

Ya Allah Ya Tuhanku! Aku bertaubat kepadaMu dengan sebenar-benar taubat. Ampunilah dosa-dosaku, Ampunilah kesalahan-kesalahanku, sesungguhnya Engkaulah Tuhan Yang Maha Penerima Taubat.

Berikanlah aku kemenangan ke atas kelemahan diriku ketika berada dalam bulan Ramadhan dan selepas perginya Ramadan.

Terimalah doa-doa aku, ibadahku dan amalan-amalan baikku.
Ya Allah berkatilah aku dengan menyaksikan lailatul Qadr.
Tunjukkanlah aku ke arah melakukan amalan yang diterima baik hanya keranaMu.
Bantulah aku dalam mendapatkan khushu; dan ikhlaas dalam melaksanakan ibadahku.
Bantulah aku untuk lebih mendekatkan diriku kepadaMu dalam ramadhan yang kian berakhir.
Jadikan aku hamba yang menyayangiMu, NabiMu (saw), agamaMu, QalamMu dengan cara yang sewajarnya untuk disayangi.

Tingkatkanlah tahap keimananku, tawakkalku dan keyakinanku kepadaMu. Tambahkanlah Taqwa kepadaku. Jadikanlah aku hambaMu yang sentiasa bersyukur.
Berikan aku kekuatan dan kesabaran dalam menghadapi ujian dan dugaan dariMu. Kurniakanlah kepadaku kelembutan hati dalam mentaati segala syariatMu.
Jadikanlah Al-Quran sebagai temanku di dunia dan akhirat. Tunjukkan lah aku jalan yang lurus dengan kebenaran dariMu sehingga nafas terakhirku, jauhilah aku daripada mensyirikkanMu, kufur atau bid'ah (besar / kecil).

Golongkanlah aku dari golongan muhsineen, muttaqeen, mukhliseen dan sabiqoon fil Ilm. Tambahkanlah kepadaku ilmu yang bermanfaat.
Jadikanlah aku hamba yang redha dengan segala takdir dan ketentuanMu untuk diriku. Selamatkanlah aku daripada penyakit hati iaitu dengki, bongkak, menunjuk-nunjuk dan lain-lain.
Berkatilah aku dengan kebahagiaan di dunia ini, lindungi aku daripada kesedihan dan kemurungan. Bantulah aku dengan keupayaanku untuk melakukan Tazkiyah jiwaku sepanjang perjalanan hidupku.
Hilangkanlah perasaan cintakan dunia ini daripada terbentuknya dalam hatiku. Pelawalah aku ke rumahMu untuk aku menyembahMu.

Ya Rabb, berikanlah kepadaku pengakhiran yang baik. Jadikanlah perasaan aku suka dan gembira untuk bertemu denganMu.
Jadikan kuburku di alam barzakh sebagai tempat kediamanku yang aman dan sejuk. Kurniakanlah kepadaku pelindung Arash Mu pada Hari Qiamah.
Berikan catatan amalanku dari tangan kanan dan beratkan timbangan ku dengan perbuatan-perbuatan baik. Kurniakanlah kepadaku nikmat untuk minum dari Telaga Al Kawthar.
Permudahkan aku untuk melintas titan Siraat dan Qantarah (jambatan sebelum Syurga). Bantuilah aku Ya Allah bagi memperolehi kebahagiaan yang hakiki dengan melihatMu di akhirat kelak.

Lindungilah, tingkatkanlah dan semaikanlah perasaan cinta, kasih, barakah dan rahmah antara aku dan pasanganku selama-lamanya.
Perbaikilah dan tingkatkan akhlak dan kelakuanku antara satu sama lain. Berikanlah ganjaran kepada pasanganku dengan ganjaran yang terbaik untuk dia dalam berusaha untuk keluargaku.

Jadikanlah Al-Quran dan Syariah Mu menjadi hakim kepada ku dalam semua perkara. Kukuhkanlah amalan-amalan ku demi agamaMu. Jadikanlah aku tergolong dalam golongan bersama-sama mereka dalam kebahagiaan di Jannah al Firdaus.
Ya Allah, bantulah aku dari segi kekuatan fizikal dan emosi untuk menjadi ibu bapa yang baik dan contoh yang terbaik untuk anak-anak ku.
Peliharalah anak-anak ku supaya tidak terpengaruh daripada kesan kesilapan-kesilapan ku yang lalu dalam hidup mereka. Berkatilah aku dengan anak-anak yang soleh.
Jadikanlah anak-anakku sebagai penyejuk mataku dan jadikan mereka sebagai amal jaariah bagiku dan pasanganku. Jadikanlah mereka daripada orang yang mendirikan solat dan sujud hanya kepadaMu sahaja.
Lindungilah diri aku daripada kejahatan, musibah, gangguan syaitan daripada manusia dan jin. Lindungilah anak-anakku daripada bahaya, penyakit, kekufuran, perkara-perkara haram dan kemusnahan.
Berikanlah kejayaan kepada anak-anakku dalam agamanya, dunia dan Akhirah. Berkatilah aku dan keturunanku agar menjadi anak soleh sehingga Hari Qiamah. Satukan dan kumpulkanlah keseluruhan keturunanku di Jannah al Firdaus.

Ya Allah Ya Rahman,
Jadikanlah anak-anak kami bekerja untuk agamaMu; hafiz Al-Quran, daie, imam, ulama dan syahid di atas jalanMu. Jadikan mereka sebagai penyebab bagi kami mendapat tempat di dalam Jannah dan jauhilah kami dari api neraka.
Ya Allah selamatkanlah aku dan seluruh keluargaku dari api neraka danjadikanlah kami daripada golongan yang memasuki Jannah Firdaus Mu tanpa sebarang perhitungan.

Ya Allah, Ya Gaffaar. Ampunilah kedua ibu bapaku.
Ganjarilah mereka dengan ganjaran yang paling besar di dunia ini dan akhirat.
Tingkatkanlah kedudukan mereka di sisiMu dan berikanlah kepada mereka Jannah al Firdaus. Jadikanlah kami penyejuk mata mereka di hari tua mereka.
Berikanlah kejayaan kepada adik-beradikku di dunia ini dan akhirat.
Muliakanlah kedudukan kedua ibu bapa pasangan kami, orang tua kami, umat masyarakat kami.
Lindungilah mereka daripada penyakit dan segala masalah pada usia tua. Ampunilah dosa-dosa mereka yang telah meninggal dunia dalam keluarga kami dan umat masyarakat; sama ada yang muda dan yang tua.
Berikanlah keamanan dan ketenangan kepada mereka di alam barzakh sehingga mereka bertemu denganMu.

Selamatkanlah dan peliharalah kami daripada Dajjal, Ya’juj dan Ma’juj dan hari lepas. Kurniakanlah zuriat yang soleh kepada keluarga kami dan rakan-rakan kami yang sedang menunggu kelahiran dan berusaha bagi mendapatkan zuriat.
Satukanlah hati-hati kami dengan sahabat-sahabat kami yang bekerja untukMu dan eratkanlah ikatan persaudaraan kami.
Satukanlah hati mereka yang sedang menjalani dan menguruskan rumahtangga dan limpahkanlah kebahagiaan dan ketenangan dalam perkahwinan mereka, permudahkanlah urusan mereka yang sedang berada dalam kesukaran urusan perkahwinan.
Kau sembuhkanlah penyakit kepada mereka yang sedang sakit, sesungguhnya Kau Maha Menyembuhkan segala penyakit kecuali mati.

Ya Allah Ya Qawiyy, Kau lindungilah saudara-saudara kami di seluruh negara; Palestin, Syria, Nepal, Rohingya, Iraq, Iran, Malaysia dan di mana-mana jua daripada penganiayaan, rogol, pembunuhan, penghinaan.

Kau legakanlah penderitaan mereka dan tingkatkan darjat mereka di sisiMu. Kau hancurkanlah mereka yang zalim, kejam dan penindas ke atas saudara-saudara kami.

Kau cukupkanlah mereka yang serba kekurangan, Kau ringankanlah beban bagi mereka yang tertindas dan Kau bebaskanlah mereka daripada hutang.

Ya Allah, perkenankanlah dan makbulkanlah doa-doa kami sempena dalam Ramadan ini. Engkaulah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. Selawat dan salam kami ke atas junjungan kami Nabi Muhammad (saw), seluruh ahli keluarga baginda, sahabat baginda dan mereka yang mengikuti baginda hingga ke hari terakhir.

Ameen ya Rabb Al'alameen.

Iftar#11 sayur bening je..

Asalamualaikum dan salam Ramadhan ke 12

hari ni hari ke duabelas kita menjalani ibadah puasa dan terawih ke tiga belas dah, Insya Allah. semuga terus diberikan kekuatan dan kesihatan yang baik untuk mejalan bulan yang penuh dengan kerahmatan ini. dan dapo maya kak rose ni pun beroperasi sepanjang bulan lah.. walaupun tukang masak ni dah pening nak sediakan menu berbuka, tapi Alhamdulillah ada rezeki untuk keluarga kecil kami walaupun cuma sayur bening je.. kali ni lagi lewat kak rose makan nasi, lepas terawih dan en asben pulak kena giliran bertugas meronda kawasan semasa jemaah lain bersolat. walaupun lewat, sayur bening tetap habis..😜

 lauk untuk en asben... lagi bertambah dia makan nasik bila ada cik b ni..yg ni kak rose makan ikan jer lah..

 kuih cara manis, kak rose cuma boleh makan dua biji jer masa bukak puasa. bila dah makan buah dan minum air banyak2, kuih pun tak boleh nak masuk dah! sambung masa sahur tadi makan dua biji lagi.. pun masih tak habis kuih ni walaupun kak rose buat denagn secawan tepung je!

ha... yang ni memang habis lah. buah jambu batu gaul dengan asam pakchu dan buah tembikai yang manis. leftover berbuka, kak rose makan masa sahur pulak..

Thursday, May 16, 2019

3 fasa Ramadhan

Rasulullah SAW membahagikan Ramadhan itu kepada tiga fasa


semalam sebelum terawih tu, tuan pengerusi mesjid bagi sedikit tazkirah ringkas tentang fasa bulan Ramadhan.. dan balik tu terus lah tanya cik google untuk nak baca lebih lanjut lagi. kak rose jumpa perkongsian ini dari sini... terima kasih perkongsiannya dan izinkan kak rose sharekan kat sini pulak. jom kita baca..
 
Sebulan itu 30 hari. Rasulullah membahagikan Ramadhan itu kepada tiga fasa. Fasa pertama adalahrahmat, fasa kedua pula keampunan dan fasa terakhir adalah perlepasan dari api neraka. Secara mudahnya 10 hari pertama adalah untuk rahmat, 10 hari kedua untuk keampunan dan 10 hari ketiga adalah jaminan pelepasan dari api neraka.
Ramadhan dikurniakan kepada umat Muhammad dengan kelebihan-kelebihan tertentu. Antara yang terdapat dalam bulan ini dan tidak terdapat dalam era orang-orang terdahulu adalah Lailatul Qadar. Ulama berpendapat bahawa malam istimewa ini berada di celahan malam-malam 10 terakhir Ramadhan.Dan juga berada pada malam yg bernombor ganjil sperti 21,23,25,27,28,29. Wallahua'lam. Namun sekali mendapatnya, pasti tergolong dari kalangan jutawan ibadah. Semalam beribadah nilainya dengan seribu bulan bersamaan 83 tahun. Cukup bernilai hadiah yang dikurniakan Allah kepada umat Muhammad.
Keutamaan 10 Hari Pertama
Pada 10 hari pertama ramadhan telah diriwayatkan sebagai hari-hari diturunkannya rahmat dari Allah kepada manusia. Pada 10 hari pertama ini kita akan banyak mendapatkan limpahan pahala dari berbagai amalan-amalan yang kita lakukan selama berpuasa.
Keutamaan 10 Hari Kedua
Setelah melewati 10 hari pertama ramadhan, sekarang kita akan memulai fasa kedua bulan ramadhan atau fasa 10 hari pertengahan ramadhan dimana keutaman fase kedua ini adalah Allah banyak memberikan maghfirah atau ampunan. Inilah saat yang tepat bagi kita untuk meminta ampun atas dosa-dosa kita dengan memperbanyak dzikir dan meminta ampunan, meminta agar semua dosa-dosa kita di maafkan dan diterima tobat kita.
Tidak ada bulan-bulan lain yang sebaik bulan ramadhan, maka itu janganlah kita menyiakannya, agar kita tidak menjadi orang yang rugi.
 
Keutamaan 10 Hari Terakhir Ramadhan
Bulan Ramadhan merupakan momentum peningkatan kebaikan bagi orang-orang yang bertaqwa dan ladang amal bagi orang-orang shaleh. Terutama, sepuluh hari terakhir Ramadhan.
Sebagian ulama kita membagi bulan ini dengan tiga fasa: fasa pertama sepuluh hari awal Ramadhan sebagai fasa rahmat, sepuluh di tengahnya sebagai fasa maghfirah dan sepuluh akhirnya sebagai fasa pembebasan dari api neraka. Sebagaimana diriwayatkan oleh sahabat Salman Al Farisi: “Adalah bulan Ramadhan, awalnya rahmat, pertengahannya maghfirah dan akhirnya pembebasan dari api neraka.”
Dari ummul mukminin, Aisyah ra., menceritakan tentang keadaan Nabi SAW. ketika memasuki sepuluh hari terakhir Ramadhan: “Beliau jika memasuki sepuluh hari terkahir Ramadhan, mengencangkan ikat pinggang, menghidupkan malamnya dan membangunkan keluarganya.”
Apa rahasia perhatian lebih beliau terhadap sepuluh hari terakhir Ramadhan? Paling tidak ada dua sebab utama:
Sebab pertama, kerana sepuluh terkahir ini merupakan penutupan bulan Ramadhan, sedangkan amal perbuatan itu tergantung pada penutupannnya atau akhirnya. Rasulullah SAW berdo’a:
“اللهم اجعل خير عمري آخره وخير عملي خواتمه وخير أيامي يوم ألقاك”
“Ya Allah, jadikan sebaik-baik umurku adalah penghujungnya. Dan jadikan sebaik-baik amalku adalah pamungkasnya. Dan jadikan sebaik-baik hari-hariku adalah hari di mana saya berjumpa dengan-Mu Kelak.”
Jadi, yang penting adalah hendaknya setiap manusia meangakhiri hidupnya atau perbuatannya dengan kebaikan. Karena boleh jadi ada orang yang jejak hidupnya melakukan sebagian kebaikan, namun ia memilih mengakhiri hidupnya dengan kejelekan.
Sepuluh akhir Ramadhan merupakan pamungkas bulan ini, sehingga hendaknya setiap manusia mengakhiri Ramadhan dengan kebaikan, yaitu dengan mencurahkan daya dan upaya untuk meningkatkan amaliyah ibadah di sepanjang sepuluh hari akhir Ramadhan ini.
Sebab kedua, karena dalam sepuluh hari terakhir Ramadhan di duga turunnya lailatul qadar, karenalailatul qadar bisa juga turun pada bulan Ramadhan secara keseluruhan, sesuai dengan firman Allah swt.
إنا أنزلناه في ليلة القدر
“Sesungguhnya Kami telah turunkan Al Qur’an pada malam kemulyaan.”
Allah swt. juga berfirman:
شهر رمضان الذي أنزل فيه القرآن هدى للناس وبينات من الهدى والفرقان
“Bulan Ramadhan,adalah bulan diturunkan di dalamnya Al Qur’an, sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan dari petunjuk dan pembeda -antara yang hak dan yang batil-.”
Dalam hadits disebutkan: “Telah datang kepada kalian bulan Ramadhan, bulan di dalamnya ada lailatul qadar, malam lebih baik dari seribu bulan. Barangsiapa diharamkan darinya maka ia diharamkan mendapatkan kebaikan seluruhnya. Dan tidak diharamkan kebaikannya kecuali ia benar-benar terhalang -mahrum-.”
Al qur’an dan hadits sahih menunjukkan bahwa lailatul qadar itu turun di bulan Ramadhan. Dan boleh jadi di sepanjang bulan Ramadhan semua, lebih lagi di sepuluh terakhir Ramadhan. Sebagaimana sabda Nabi saw.:
“التمسوها في العشر الأواخر من رمضان“.
“Carilah lailatul qadar di sepuluh terakhir Ramadhan.”
Pertanyaan berikutnya, apakah lailatul qadar di seluruh sepuluh akhir Ramadhan atau di bilangan ganjilnya saja? Banyak hadits yang menerangkan lailatul qadar berada di sepuluh hari terakhir. Dan juga banyak hadits yang menerangkan lailatul qadar ada di bilangan ganjil akhir Ramadhan. Rasulullah saw. bersabda:
“التمسوها في العشر الأواخر وفي الأوتار”
“Carilah lailatul qadar di sepuluh hari terakhir dan di bilangan ganjil.”
“إن الله وتر يحب الوتر”
“Sesungguhnya Allah ganjil, menyukai bilangan ganjil.”
Oleh karena itu, kita rebut lailatul qadar di sepuluh hari terakhir Ramadhan, baik di bilangan ganjilnya atau di bilangan genapnya. Karena tidak ada konsensus atau ijma’ tentang kapan turunya lailatul qadar.
Di kalangan umat muslim masyhur bahwa lailatul qadar itu turun pada tanggal 27 Ramadhan, sebagaimana pendapat Ibnu Abbas, Ubai bin Ka’ab dan Ibnu Umar radhiyallahu anhum. Akan tetapi sekali lagi tidak ada konsensus pastinya.
Sehingga imam Ibnu Hajar dalam kitab “Fathul Bari” menyebutkan, “Paling tidak ada 39 pendapat berbeda tentang kapan lailatul qadar.”
Ada yang berpendapat ia turun di malam dua puluh satu, ada yang berpendapat malam dua puluh tiga, dua puluh lima, bahkan ada yang berpendapat tidak tertentu. Ada yang berpendapat lailatul qadar pindah-pindah atau ganti-ganti, pendapat lain lailatul qadar ada di sepanjang tahun. Dan pendapat lainnya yang berbeda-beda.
Untuk lebih hati-hati dan antisipasi, hendaknya setiap manusia menghidupkan sepuluh hari akhir Ramadhan.
Apa yang disunnahkan untuk dikerjakan pada sepuluh hari akhir Ramadhan?
Adalah qiyamullail, sebelumnya didahului dengan shalat tarawih dengan khusyu’. Qira’atul qur’an, dzikir kepada Allah, seperti tasbih, tahlil, tahmid dan takbir, istighfar, do’a, shalawat atas nabi dan melaksanakan kebaikan-kebaikan yang lainnya.
Lebih khusus memperbanyak do’a yang ma’tsur:
وَعَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ : قُلْت : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، أَرَأَيْت إنْ عَلِمْت أَيُّ لَيْلَةٍ لَيْلَةُ الْقَدْرِ ، مَا أَقُولُ فِيهَا ؟ قَالَ : قُولِي : اللَّهُمَّ إنَّك عَفُوٌّ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّي
Seperti yang diriwayatkan oleh Aisyah, bahwa beliau berkata: “Saya berkata: Wahai Rasul, apa pendapatmu jika aku mengetahui bahwa malam ini adalah lailatul qadar, apa yang harus aku kerjakan? Nabi bersabda: “Ucapkanlah: “Allahumma innaka afuwwun tuhibbul afwa fa’fu ‘anni.” (Ya Allah, Engkau Dzat Pengampun, Engkau mencintai orang yang meminta maaf, maka ampunilah saya.” (Ahmad dan disahihkan oleh Al-Albani)
Patut kita renungkan, wahai saudaraku muslim-muslimah: “Laa takuunuu Ramadhaniyyan, walaakin kuunuu Rabbaniyyan. Janganlah kita menjadi hamba Ramadhan, tapi jadilah hamba Tuhan.” Karena ada sebagian manusia yang menyibukkan diri di bulan Ramadhan dengan keta’atan dan qiraatul Qur’an, kemudian ia meninggalkan itu semua bersamaan berlalunya Ramadhan.
Kami katakan kepadanya: “Barangsiapa menyembah Ramadhan, maka Ramadhan telah mati. Namun barangsiapa yang menyembah Allah, maka Allah tetap hidup dan tidak akan pernah mati.”
Allah cinta agar manusia ta’at sepanjang zaman, sebagaimana Allah murka terhadap orang yang bermaksiat di sepanjang waktu.
Dan karena kita ingin mengambil bekalan sebanyak mungkin di satu bulan ini, untuk mengarungi sebelas bulan selainnya.
Semoga Allah swt. menerima amal kebaikan kita. Amin

Iftar#10 cucuq sayoq

Asalamualaikum dan salam Ramadhna ke 11
Alhamdulillah dengan izinya kita semua berjaya melepasi fasa pertama.
Semuga terus diberikan rezeki untuk terus melepasi fasa kedua dan tiga pula...
Insya Allah..
 idea dari kawan dari utara... cucuq sayoq sedap, katanya... so kak rose pun buatlah dengan sayoq apa yang ada kat rumah ni... semua taruk itu dalam, kobis putih, carrot, daun sup, bawang holland, udang putih kecik2 tu, cili merah dan telor...sangat laku keras lah kalau cekodok macam ni kat dapo kak rose ni. Alhamdulillah... tak berbaki menu berbuka kak rose. tapi buat pun sikit jer. ya lah kami cuma bertiga jer kan..

 lauk pulak buat udang masak lemak cili api campur dengan kacang panjang ni...hari selasa dan rabu memang hetic sikit lah, pagi bertadarus dan petang pulak ade kuliah di mesjid... jadi sebelum ke kuliah tu kak rose dah siapkan bahan according to the menu yang dah ready. jadi lepas kuliah boleh terus singsing lengan kat dapo..cepat siap, boleh lah merehatkan diri untuk malam pulak..

 fillet ayam goreng bodo2 cam ni pun amik masa nak sedaikan kan... dari defrost, garam kunyitkan dan perap jap baru lah goreng... sedap jer budak tu makan.

 sayur kaler maler pebret tukang masak dan tukang makan jugak. kubis+snow peas+red capsicum+putik jagung+carot munger2 dan udang kecik2 yang putih tu..
apple merah dan murcott untuk dessert kami...Alhamdulillah dengan rezeki yang berbagai2 Allah bagi kat kami..

Wednesday, May 15, 2019

Iftar#9 keledek goreng + sambal kicap

Asalamualaikum dan salam Ramadhan ke 10

 Bila seharian bz dengan aktiviti bulan puasa ni, masa rasa macam jadi sangat terhad... pagi bertadarus hingga zohor dan selasa rabu memang ade kuliah petang dan balik tu barulah bersilat kat dapo.. so masak seadanya dan yang mudah disediakan jer... Alhamdulillah, masih mampu menyediakan juadah berbuka untuk keluarga kecil kami dan yang penting sediakan diri juga untuk malamnya agar tak letih masa terawih..Insya Allah...

 sebelum ke kuliah petang, siapkan bahan bahan, ikut menu yang dah ada, so tak lah kelam kabut nanti..

macam ni la yang kak rose buat untuk memudahkan tukang masak ni. penuh monitor dengan sticker note-it-pad ni... sediakan few days in advance dengan bahan dan stok yang ada dalam fridge lah pastinya... ha ha.. untuk hari ni pun dah ade menu tu..😃😃

 sayur pak choy goreng dengan sos tiram as per list yang dah disediakan..

 sambal sotong dengan paste sambal yang dah kak rose sedia dan frozenkan awal2 sebelum puasa hari tu... sangat membantu dikala kesuntukkan masa dan jugak tidak perlu berlama2 didapo. lepas masak boleh lah berrehat kejap...

ada orang tu hari2 pun nak makan ayam goreng bodo2 mama ni.. hihi. tapi goreng sekeping whole leg ni pun tak habis!