Lanai Kijang

Lanai Kijang

Friday, August 31, 2018

Sujud Tilawah (Sujud Sajadah)

Asalamualaikum, salam jumaat dan selamat menyambut kemerdekaan yg ke 61.


pagi ni kak rose nak kongsikan cara sujud tilawah, atau selalunya kita sebut sebagai sujud sajadah yang biasanya imam akan baca pada solat subuh hari jumaat. Artikel ini kak rose cnp dari blog http://alhabibi89.blogspot.com

 Sujud sajadah atau sujud tilawah adalah sujud yang dilakukan setelah membaca salah satu ayat-ayat sajadah dalam Aquran ketika sholat ataupun di luar sholat. Orang yang mendengar juga dituntut sujud apabila mendengar ayat sajadah. Ini bermaksud, orang yang dituntut sujud ialah orang yang membaca ayat sajadah dalam sholat, orang yang membacanya di luar sholat, orang yang mendengar tidak dalam sholat dan tidak membaca. Ketiga-tiga keadaan ini dituntut sujud tilawah.

Jika seseorang itu membaca Alquran bersendirian dan sampai pada ayat sajadah hendaklah dia sujud. Manakala jika seorang imam membaca ayat sajadah lalu apabila sampai pada ayat sajadah dia pun sujud, maka wajib bagi makmum mengikut imam dalam sujud.

Dalam tertib sujud disunatkan bertakbir sebelum sujud dengan tidak mengangkat kedua tangan dan hendaklah memelihara adab ketika sujud seperti mana sujud dalam sholat. Bacaan yang disunatkan dalam sujud sajadah ialah 

Allahumma laka sajdtu wa bika aamantu, wa laka aslamtu, sajada wajhiya lilladzi khalaqahu wa sawwarahu, wa syaqqa sam'ahu wa basharahu wa quwwatihi, fa tabarakallahu ahsana al-Khaliqin 

Artinya : 

(Wahai Tuhan, kepada-Mu jualah aku sujud, dengan-Mu jualah aku beriman dan kepada-Mu lah aku berserah, telah sujud wajahku kepada yang telah menciptanya, yang telah memberi rupa baginya dan telah memberi pendengaran dan penglihatan dengan kehendak-Nya dan dengan kekuatan-Nya, Tuhan yang penuh limpah keberkatan-Nya telah menjadikan manusia dengan sebaik-baik kejadian). 

Setelah itu, takbir kembali untuk bangkit dari sujud
Adapun syarat sujud bagi mereka yang di luar sholat adalah:
  1.  Suci dari hadas kecil dan hadas besar; 
  2. Menutup aurat; 
  3. Berniat untuk sujud sajadah;
  4. Menghadap kiblat; 
  5. Takbiratul ihram dan takbir bagi sujud;
  6. Memberi salam. 
Sekiranya terdapat halangan yang menyebabkan seseorang itu tidak dapat sujud, seperti berhadas kecil, dalam kenderaan atau mendengarnya dari corong masjid, maka diharuskan mengucapkan: Subhanallahi walhamdulillahi, wa laa Ilaha illahi, wallahu akbar. 
Dalil tentang sujud sajadah sebagian besar adalah hadis Nabi saw., diantaranya: \
Dari Abu Hurairah r.a. katanya, Rasulullah saw., telah bersabda; Apabila anak Adam membaca ayat Sajadah, lalu dia sujud; maka syaitan jatuh sambil menangis. Katanya, "kecelakaan ke atas aku! Anak Adam disuruh sujud, maka dia sujud, lalu mendapat syurga. Aku disuruh sujud, tetapi aku menolak maka untukku neraka.
[HR. Bukhari dan Muslim] 
Ibnu Umar meriwayatkan; Bahwa Nabi saw., pernah membaca Alquran. Lalu beliau membaca sebuah surah yang ada ayat sajadahnya. Beliau lantas sujud dan kami juga sujud mengikuti beliau sampai-sampai beberapa di antara kami tidak mendapatkan tempat sujud bagi keningnya (karena banyaknya sahabat yang hadir). 
[HR. Muslim]
Menurut mazhab Al-Syafi’iyyah, hukum sujud sajadah adalah sunat muakkad, atau sunat yang amat digalakkan. Sementara mazhab Al-Hanafiyyah mewajibkan sujud sajadah. Ini didasarkan pada hadis dari Umar ra.,: 
Pada suatu hari Jumat, dia (Rasulullah) membaca surah al-Nahl di atas mimbar, maka ketika sampai pada ayat Sajadah, dia lalu turun dan sujud. Dan para hadirin juga turut melakukan sujud. Pada hari Jumaat berikutnya, dibacanya surah berkenaan, lalu apabila sampai pada ayat Sajadah dia berkata: Wahai manusia, sebenarnya kita tidak diperintahkan (diwajibkan) sujud tilawah/sujud sajadah. Tetapi barang siapa bersujud, dia telah melakukan yang benar. Dan barang siapa yang tidak melakukannya, maka dia tidak mendapat dosa.
[HR. Bukhari dan Muslim] 
Ayat-ayat sajadah dalam Alquran antara lain : 
  • Surah Al-A’Raaf: 206,
  • Surah Ar-Ra’d: 15,
  • Surah Al-Nahl: 50,
  • Surah Al-Isra’: 109,
  • Surah Maryam: 58,
  • Surah Al-Haj: 18,
  • Surah Al-Haj: 77,
  • Surah Al-Furqan: 60,
  • Surah An-Naml: 26,
  • Surah As-Sajdah: 15,
  • Surah Shaad: 24,
  • Surah Fushshilat: 38,
  • Surah An-Najm: 62,
  • Surah Al-Insyiqaq: 21,
  • Surah Al-’Alaq: 19. 
Adapun bacaan ayat dari surah Shaad ayat 24 menurut Syafi'iyah dan Hanbaliyah tidak termasuk ayat yang dituntut sujud, tetapi ayat itu adalah ayat yang disunatkan untuk sujud syukur. Hal ini dinyatakan dalam hadis Rasulullah swaw., 
Diriwayatkan oleh Ibnu Abbas: Shaad tidak termasuk dalam tuntut sujud (yaitu ayat 24), sesungguhnya aku telah melihat Rasulullah saw., sujud padanya, lalu baginda bersabda: telah sujud Daud as dalam ayat sebagai taubat kepada Allah swt, manakala kita sujud sebagai tanda syukur kepada Allah
[HR. Bukhari]
Berkaitan dengan rutin imam masjid yang melakukan sujud sajadah di setiap subuh jumat, hal ini berdasarkan hadis: 

Dari Abu Hurairah r.a. yang telah memberitahu bahwa: “Rasulullah saw., akan membaca surah Alif Lam Mim dan surah al-Insan pada solat fajar pada hari Jumaat."
[HR. Bukhari].
 Dalam menjelaskan kandungan hadis ini, Ibnu Daqiq al-Aed berpendapat bahwa hadis ini tidaklah bermaksud mesti membaca kedua-dua surah itu secara berterusan. Seorang ulama yang bernama al-Qarafiy di dalam kitabnya, Fawaid al-Muhazzab menjelaskan bahwa: "Sekiranya waktu tidak mengizinkan untuk membaca surah Sajdah maka hendaklah dibaca beberapa ayat yang ada padanya sajadah." 
Setelah meneliti hadis Rasulullah saw., dan pandangan ulama dapatlah disimpulkan bahwa membaca surah Sajadah yaitu Alif Lam Mim dan surah al-Insan adalah sunat muakkad, maksudnya sunat yang dituntut. Maksudnya ibadah ini masih dalam kategori sunat, namun tidak bermaksud boleh ditinggalkan begitu saja. Dalam hal ini imam masjid mestilah memahami keadaan makmum. Rasulullah pernah mengingatkan para imam agar jangan memanjangkan bacaan karena khawatir ada di kalangan makmum yang mempunyai hajat untuk ditunaikan, mungkin juga ada orang tua yang tidak berdaya, termasuklah warga yang ingin ke tempat kerja. 
Semua ini perlu dipertimbangkan agar solat itu sempurna. Janganlah yang sunat itu diperlihatkan seperti wajib, sehingga menggangap kalau tidak baca surah Sajadah, tidak sah solat Subuh pagi Jumaat. Ini sudah bertentangan dengan syariat Rasulullah saw, baginda hanya menunjukkan yang terbaik, ini bermaksud siapa yang ada kemampuan dan ada waktu serta kelapangan lebih baik melakukan yang sempurna, tetapi kalau ada hambatan lakukanlah yang mampu, asalkan yang wajib tidak ditinggalkan. Wallahu a’lam bi ash-shawab.
 
boleh jugak tengok youtube pada link ini pada yang kurang pasti cara perlaksanaannya. semuga dapat membantu dan bermanafaat buat kita semua. Aamiin. https://www.youtube.com/watch?v=GoFWrd6I1Xg

Thursday, August 30, 2018

Ice cube jus limau kasturi

My DIY ice cube juice limau kasturi

 pure juice cube yang dah ready untuk stok..

 since ada banyak limau kasturi yang bawak balik dari kampung, dan tak selalu nak guna pulak tu... cara terbaik nak simpan supaya tak rosak bila lama duk dalam fridge... perah dan tapiskan, amik juice dan tuang dalam tray ice cube tu..

 sebesen limau kasturi, dapatlah banyak ni pure juice dari perahan tu.. tak de campur air ya.

 tuangkan dalam ice cube tray dan bekukan..

 pas tu keluarkan dan simpan dalam zipper bag cam ni... senang bila bila masa nak guna..

yeah!!! sirap selasih wif cube asam limau kasturi. nyaman seh!

Wednesday, August 29, 2018

Ubi ungkep

ha ha ubi lagi...

 ya lah nak menghabiskan 3 kilo ubi, macam2 resepi boleh masak... tapi kak rose buat pun sikit2 jer sbb cuma dua molot jer yang makan ubi kat rumah ni... kalau bagi kat anak, ni makanan zama jepun katanya. Adoilaaaa anak... tak tahu ke ubi ni dah jadi macam makanan rare, sbb orang2 lama jer yang sukakan ubi agaknya kan? lepas buat lepat kak rose buat pulak ubi ungkep ni. ada jugak yang kak rose goreng gitu jer makan cicah dengan sambal kicap, sedapnyaaaa buat tekak jawa johor kak rose ni!

meh akk rose tepek resepi ubi ungkep ni... resepi untuk 1kg ubi, jadi pandai2 lah nak mengadjust kalau cuma nak buat sikit jer macam kak rose ni.. so resepi ni sebagai panduan jer lah ya.

Bahan-bahan
  • 1 kg ubi - potong spt nak merebus dan bersihkan.
  • 4 sb ketumbar* - hana campur jintan tp lebihkan ketumbar
  • 3 biji bwg merah*
  • 3 ulas bwg putih*
  • segengam ikan bilis*- lagi byk lagi best..
  • sedikit kunyit
  • garam secukup rasa.
  • Sedikit minyak untuk menumis
Cara-cara
  • Tumbuk bahan*.
  • Tumiskan bahan* dalam kuali hingga berbau harum..dan masukkan garam
  • Masukan ubi dan gaul rata
  • Masukkan air hingga paras ubi/menutupi ubi
  • Tutup kuali, dan biarkan sehingga ubi empuk.
  • Apabila air ubi hampir kering, buka tutup kuali dan kacau rata supaya tidak hangit.
  • Kacau perlahan sehingga air ubi kering.. tutup api

Tuesday, August 28, 2018

Lepat ubi kayu

 laaaaaama sangat mengidam nak makan lepat ubi kayu yang sedap ni. kebetulan masa nak balik dari kampung minggu lepas tu singgah kat kedai di Air hitam dan ternampak ubi kayu yang gemuks gemuks saiznya... 3 kilo sepuluh hengget katanya... so kak rose pun pilih, nak sikit jer dan amik lah 3 batang, sekali timbang pun dah lebih 3 kilo... balik rumah dengan eager nak buat lepat ni lah... dan akhirnya tercapailah hasrat dihati nak makan lepat yang sedap dan buatan sendiri!

resepi kak rose cnp dari blog Yatie, mekasih ya..

Bahan-Bahan

  • 4 cawan ubi parut (kalau belum parut/kisar dlm 1 1/2 kg ubi)
  • 1 1/2 cwn kelapa parut (putihnya saja)
  • 1/4 cwn santan pekat 
  • 1 1/2 cwn gula pasir
  • 2 sudu besar tpng ubi  
  • 1 cwn gula merah*
  • 1/2 cwn air*
  • 2 helai daun pandan, simpulkan* (*bahan yg perlu dimasak,sejukkan dulu dan tapiskan)
  • secubit garam 
  • Daun pisang secukupnya,-di layurkan dan lapkan bersih
Cara-Cara
  1. Buang kulit ubi, bersihkan dan potong kecil. Buang sekali empulur tengahnya.
  2. parut ubi ubi dan dapatkan dlm 4 cwn ubi yg telah diparut. tapiskan
  3. Setelah siap, ambil kanji yg terdapat pada air tos ubi tadi(yg keras dibawah dan airnya di buang).
  4. Satukan kanji ubi bersama ubi parut tadi dan gaul sebati.
  5. Masukkan kelapa parut, garam, gula pasir, santan pekat, tpng ubi dan air gula merah yg telah ditapis tadi.
  6. Gaul rata semuanya dan ketepikan dulu.
  7. Ambil daun pisang bersih tadi dan sudukan 2 sudu besar ke atas daun. Lipatkan kanan kiri dan bungkus dngn kemas. Bungkus sehingga habis adunannya.
  8. Kukus lepat ubi selama 40 minit dngn api sederhana kuat.
  9. Biarkan kuih betul2 sejuk, barulah dihidangkan.


Monday, August 27, 2018

Dibelakang tabir..

Sambung entry cerita majlis kenduri anak buah...

 nak tempek kat dapo maya ni buat kenangan di hari nanti2...juga buat anak buah berdua...kisah dibelakang tabir sebuah majlis kenduri.  betapa bukan mudah nak menjayakan sebuah majlis macam ni... berbulan membuat persediaan dengan harapan semuanya dipermudahkan dan Alhamdulillah majlis berjalan dengan lancar dengan bantuan jiran tetangga dan sanak saudara semua... masih mengekalkan konsep gorong royong untuk menyediakan juadah untuk majlis ini. terima kasih semua yang bersama menyumbangkan tenaga, masa dan segalanya untuk majlis ini...

 khemah untuk para tetamu..

 pak teh dan abang busu yang berusaha mendapatkan buluh untuk tiang bunga manggar

 bersama abang afiq, dah siap dah bunga manggar... pacak pulak tepi jalan to welcome the pengantin.

 dibahagian dapo pulak... daging kambing sedia untuk dipotong.

  seekor lembu pun dah ready untuk dilapah...

 nenas madu yang manis, ready for jelatah

 siap dah...

 first row, 5 buah tungku dapo sedang beroperasi..

nasi beriyani bersusun dalam kukusan

 
 barisan tungku dapo yang kedua.. seperiuk dalca in de making..

 
 dua periuk beso kurma kambing.

 dua periuk jugak beriyani daging...

 
the way of menggoreng 100 ekor ayam dengan dua jaring dan periuk macam ni..

 pak cik yang peramah tukang jaga bahagian minuman... sangat efficient kerjanya. mekasih pak cik.

 gerai gorengan, macam2 ade... goreng pisang, keledek, keladi juga cempedak. sangat laku,seharian non stop menggoreng for rm1k++

 ade cabutan bertuah untuk yang rewang... happy bila semua boleh dapat hadiahnya. walaupun harganya tak seberapa, yang penting semua excited dapat tipuware ni dan jugak bungkusan berkat dari keluarga pengantin.

mc untuk majlis ni... bersama penyanyi bidan terjunnya... mekasih kak Nurul yang sudi menyumbangkan lagu untuk pengantin. dan sekali lagi terima kasih pada semua yang turut menjayakan majlis kenduri ini. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar.

Sunday, August 26, 2018

Selamat pengantin baru Amy+Kamarul

 Selamat pengantin baru buat anak buah kak rose ni... majlis pernikahan dan persandingan telah diadakan pada 180818 dengan meriah sekali... tahniah buat adik kak rose yang melangsungkan perkahwinan anak sulungnya, majlis berjalan dengan lancar dengan kehadiran adik beradik yang lain... kalau lah arwah emak masih ada, pasti dia yang paling gembira dengan pernikahan cucu nya ni. Al-Fatihah buat arwah keduanya. selesai majlis, esoknya kami adik beradik singgah dipersemadian abadi emak dan bapa... dan lepas tu terus balik semula ke shah alam...

  pelamin yang tersergam indah buat persandingan raja sehari Amy dan Kamarul

 antara dulang hantaran..

 Alhamdulillah, dengan dua kali lafaz, keduanya sah sebagai suami isteri...

hilang sudah sebak, gementar dan berdebar setelah selesai berjabat dengan tok kadhi

 pengapit pun nak jugak duduk kat kosi pelamin tu! amik berkat, katanya.

 amy yang gorgeous pada hari persandingannya..

 family kecik adik, tahniah dik. bertambah seorang lagi ahli keluarga..

 pengapit pengantin bersama anak2 dara pak long...

cousins yang sama2 meraikan hari bahagia Amy dan Kamarul

Saturday, August 25, 2018

Nasi minyak hujan panas

 nasik minyak hujan panas ni kak rose buat untuk juadah hari raya aidiladha rabu lepas... buat pun sikit jer macam dalam resepi tu sbb cuma kami tiga beranak jer raya kat sini... lagi pun kami baru saja balik dari kampung pada hari ahad tu dan cuti pun cuma sehari je kan... so raya kat sini dengan juadah yang serba simple ni..

 resepi nasi minyak hujan panas kak rose kongsikan kat sini ya.. tapi bila dah gaulkan semua, macam tak cukup kaler la pulak kan... pucat lesi jer, dah tak de hujan panasnya ๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ. tapi apa lah ada pada rupa - ayat nak sedapkan hati sendiri la tu kan??- asalkan rasa tetap umphhh. gitu!

Bahan-bahan: (hidangan untuk 10 orang)

3 cawan beras Basmathi- basuh dan toskan
1 sudu besar minyak sapi
3 sudu besar minyak masak
1 labu bawang besar- hiris halus dan dadu kecil
2 ulas bawang putih dicincang
1 inci halia dihiris halus
1 batang kulit kayu manis, 2 kuntum bunga lawang, 3 kuntum bunga cengkih, 5 biji buah pelaga
5 cawan air rebusan ayam- *** sediakan dengan merebus beberapa ketul ayam - bahagian peha atau kepak dengan 6 cawan air- didihkan lebih kurang 10 minit. (kak rose guna kiub je)
2 sudu teh garam
2 helai daun pandan dicarik dan disimpul

sedikit pewarna merah, kuning dan hijau
kismis, bawang goreng dan gajus

Cara membuatnya:

1. Panaskan minyak sapi dan minyak masak di dalam periuk nasi di atas dapur. Tumis rempah ratus (4 serangkai) bawang besar, bawang putih dan halia hingga wangi.

2. Masukkan beras dan goreng 1 minit. Kacau sebati. Alihkan periuk ke dalam periuk elektrik. Masukkan air rebusan, garam dan daun pandan ke dalam periuk nasi. Masak nasi seperti biasa.

3. Apabila nasi masak , celupkan lidi sate ke dalam pewarna merah dan cucukkan ke beberapa tempat di dalam nasi. Ulang proses sama untuk warna hijau dan kuning. Jangan kacau nasi. Biar 5 minit. selepas 5 minit..Taburkan bawang goreng, gajus dan kismis. Kacau nasi agar warna
sekata bagi keseluruhan periuk.

4. Sedia dihidang bersama lauk-pauk lain.
beras yang kak rose guna untuk masak nasi minyak hujan panas ni...

Friday, August 24, 2018

Hari Raya korban kami...


Asalamualaikum dan salam jumaat, penghulu segala hari....



 kisah hari raya korban dikawasan perjiranan kami disini, setelah usai solat dan khutbah aidil adha, diadakan sedikit jamuan dikawasan mesjid dengan juadah hari raya nasi impit dengan kuah lontong, lemang dan rendang, kuih muih dan jugak mee dan mee hoon goreng.. tapi lepas jer solat tu kak rose terus balik sbb dah sediakan juadah raya kat rumah... so bekpes kat rumah jer...  seawal 9.30 pagi gerak pulak ke mesjid semula untuk gotong royong ibadah korban....

 salah satu dari 10 ekor yang bakal dikorbankan...

 semua berkerjasama... memudahkan kerja penyembelihan.

 setiap ekor lembu ada grup memasing untuk melapah dan selesaikan menimbang, membungkus dan kumpulkan dipusat pengumpulan untuk agihan kemudian.. sebelum pukul 1 tengahari, semua dah selesai dengan agihan untuk semua... terima kasih semua.

encik mc yang bertugas... tegas dan clear arahannya! memudahkan semua kerja.


 kaum emak2 sedang rewang... 

dibahagian dapo lak...

 baru nak stat...  ikut arahan ketua tukang masak jer

 orang kuat didapo semua ni...

 seperiuk beso daging masak kicap yang dah hampir siap..

dua periuk beso sup tulang menunggu empuk...  bila ramai2 rewang dan saling bekerjasama, sebelum zohor semua dah siap dan dah dapat menikmati hidangan yang dimasak bersama nasi panas2.. Alhamdilillah semua dipermudahkan, selesai sudah ibadah korban dan gotong royong kami dihari raya Aidiladha.