Lanai Kijang

Lanai Kijang

Friday, April 29, 2011

Kuih cara manis

lepas masak untuk lunch terus je bancuh untuk buat kuih cara nih.... td buat daging masak lemak cili api jadi ada banyak santan berlebih tu yang kak rose buat kuih ni... akceli abang dah banyak kali sebut nak makan, tp sbb x de santan makan x terbuatlah kuih cara ni... masa busu kecik2 dulu sangat suka dengan kuih ni... kalau udin terbaca tentu teringat kisah2 masa kecik dengan kuih ni...

resepi kuih ni kak rose cnp dari Myr lagi, terima kasih tuan punya resepi junjs11 dan kak rose mintak nak sharekan kat sini lak ya....

Bahan-bahan ( dalam 12 biji )

  • 100gm tepung
  • 200ml santan sederhana pekat/susu segar
  • 1 sudu besar jus pandan (jun guna esen pandan sbb daun pandan x d)
  • 1 biji telur
  • 1/2 sudu teh garam
  • beberapa titik pewarna hijau
  • gula sebagai inti

Cara-cara

  1. Campurkan tepung, santan, telur dan garam. Kacau rata. Kemudian masukkan jus pandan dan pewarna hijau sedikit. Jika terlalu berketul, tapis.
  2. Panaskan acuan, lengser ngan minyak. Masukkan adunan tepung, biar sekejap, masukkan 1/2 sudu teh gula atas setiap satu kuih dan tutup acuan sebentar.
  3. Pastikan api kecil supaya kuih tidak hangus, sbb kuih ni cepat masak, dalam 1-2 minit aje..

siap dah juadah untuk minum petang ni....

12 comments:

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

wah...sedap nya kuih cara..cantik je kan.

!✿❤Cik Puan Izan❤✿! said...

kak rose...tergodanya saya tgk kuih akak nih...mmg feveret saya nih... saya tak pernah buat... sshnya nak cari acuan dia... saya lebih suka cara manis drp cara berlauk..^__^

Kak Rose said...

Nazrah, kuih kesukaan anak n bapaknya jugak...

Kak Rose said...

Izan, acuan tu banyak tempat ada jual... tp bukan yg tembaga punya lah. cubalah cari....

eni osman said...

salam kak ros...baru semalam duk teringat nak buat kuih ni...anak dgn hubby suka...baru ni buat jadi so ingat nak buat lagi...cumanya resepi saya tak masukkan teloq...lagi simple...

cik cek said...

Salam Kak Rose...

Lamanya tak makan kuih ni....nak makan kenala buat kan....he he....kalau beli cam tak puas hati je....

tun_telani said...

sedapnyerr!!!!!!!!! guna acuan yg besi tu ek? kalau kt kedai bakery xde jual acuan dia.

suri solehah said...

salam kak..mak bab manis yg tak tahan ni...terus je terasa kat mulut...nak amik resipi..tq

Kak Rose said...

eni, kalau masuk telo lagi lembut kot jadinya... pepeun yg penting sedap n anak2 suker.

Kak Rose said...

cik cek... kalau bli macam x lemak la, keras kedengkung la...mmg x pueh ati kan?

Kak Rose said...

tun, acuan tu kedai bakery ada jual... besi ker?

Kak Rose said...

Suri, ala cian adik akak ni... kalau dekat leh la nak nganto... cam ni gaya kena wat sendirik la ya...