Lanai Kijang

Lanai Kijang

Saturday, April 9, 2011

Apam gula hangus @ karamel

selamat petang dan selamat berhujung minggu semuanya…. sedang berrehat2 bersama keluarga agaknya ya…. ari ni kak rose mencuba buat apam gula hangus yang resepinya ros duk tayang kat fb tu… sangat teruja nak merasa tp tersangatlah malas nak buat karamel nya tu…. so pagi td kak rose merajinkan diri buat karamelnya…. konon nak tunggu karamel sejuk terus bancuh adunan tu, tp bila dah duk ngadap pc ni terus lupa semuanya…. menjelang petang baru nak wat apam ni….ros, mintak izin amik resepinya ya dan kak rose nak sharekan kat sini…..

Apam Gula Hangus@Karamel
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

Bahan-bahanya

3 cawan tepung gandum
3 sudu besar gula+secubit garam ( garam ni klu taknak letak pun takpe)
4 biji telur
2 sudu kecil baking soda@soda bikarbonat ( di ayak bersama tepung gandum)
1/2 cawan minyak masak@diganti dengan marjerin atau butter yang telah dicairkan
2 sudu besar susu cair

Bahan untuk gula hangus
3/4 cawan gula
1 cawan air

Cara-caranya
1. Gula Hangus- masukkan gula dalam periuk dan biarkan gula hinga menjadi keramel@agak hangus, kemudian masukkan 1 cawan air, kacau sehingga gula hangus cair, angkat dan sejukkan sebentar.

2. Dengan menggunakan mixer, pukul, telur hingga berbuih dan masukkan gula, pukul sehingga kembang, kemudian masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit, di selang seli dengan minyak masak, susu cair, secubit garam dan akhir sekali masukkan gula hangus, kacau sebati.

3. Panaskan kukusan. Masukan ke dalam acuan-acuan kecil, sudukan hingga 3/4 acuan , ros gunakan acuan kuih puteri ayu, dan kukus selama 8 hingga 10minit dengan api kuat. Ulang langkah tadi sehingga adunan selesai.

4. Setelah dikukus keluarkan dari acuan dan sedia untuk dihidangkan, selamat mencuba.

- Pastikan acuan di sapu dengan sedikit minyak, supaya apam mudah dikeluarkan nanti.

karamel kak rose terlebih hangus... kaler pun jadi gelap semacam.... nak tengok yang cantik kaler dia sila g kat kat jintanmanis tu ya...

nak gak tepek hasil mengukur jalan pagi ni.... untuk motivate diri sendiri supaya rajin nak bereksais... tp kasut lak dah nak terkepak tapak dia.... kat mana la nak bela kasut kat shah alam ni.... kalau kat subang tu tau la, tp jauhnya nak g, camner nak jalan esok ni?.... adakah boleh dapat yg baru? hissshhhhh!!!

8 comments:

cik cek said...

Cantik apam gula hangus kak rose....tak nampak pun hangus....rajinnya kak rose exercise....bab2 exercise ni aduhai! susahnya nak buat...

fashah84 said...

sedapnye...nnti sy nk buat...nnti bleh update dlm blog...

Kak Rose said...

cik cek, gula tu sebenarnya terhangus sikit... tu yg kaler jd gelap... tp ttp gebus!

Kak Rose said...

fashah, cuba la... leh sama2 makan nnti ya..

Jiey^Mien said...

Kak, kecur air liur tengok ni..
=)

♥LOVE2COOK♥ said...

Cunlah those apams kak!!! :)

Dear, you've been awarded! Pls stop by to collect from me ya! ;)

Ayu Safieza said...

Assalamualaikumwbh kak rose...mmm apa khabar? maaf ayu busy ngat n ni baru dan bw sambil memsak n packing...:)

Owh dear...terkepak tapak.....mmm nak kasut baru tu kak....:) Kasut ayu pun ada gak 2 3 kali gam baru beli bar...:)

Apam ni mmmm....cun la kak.....yummeh!!!

Kak Rose said...

Ayu, bz2 packing pun sempat tayang menu sedap2 tuh...

nak kena g cobbler la tu... x de nyer nak bli baru... lambat lagi kalau dapat pun. huhuhu