Lanai Kijang

Lanai Kijang

Monday, March 21, 2011

Brokili goreng udang

masak sayur sempoi ni untuk ratah2... walaupun sangat simple tp sedap ditekak kak rose yang hanya tolak batu dengan kayu jer ni.... kalau ada cendawan butang tu tentunya lagi sedapkan, tp kak rose masak dengan bahan apa je yg ada.... resepinya kak rose dapat dari blog koleksi resepi pilihan diana... terima kasih ya dan kak rose nak sharekan kat sini pulak. mintak izin ya...

BROKOLI GORENG UDANG

Bahan-bahannya
500 gm brokoli
4 ulas bawang putih - kisar
10 ekor udang sederhana besar - buang kulit
1 sd lada sulah
1/2 sd sos tiram
100 gm cendawan butang (kak rose x de, x letak)
Garam & serbuk perasa

Cara-caranya
Tumiskan bawang putih hingga bangkit bau. Masukkan udang dan lada sulah. Goreng selama 2 minit. Masukkan brokoli dan sedikit air. Masukkan sos tiram, cendawan serbuk perasa. Biar hingga masak.

sedap.... dah abes dah....

10 comments:

Bee said...

kak rose, dulu2 saya x suka brokoli..sbb hijau kot, tp la nih hantu brokoli..sedap ratah!!!

Kak Rose said...

bee, celur cam tu je pun sedap kan...

Yat Maria said...

kak rose

this one i likeee...kalo goreng brocolli musti nak campur cik udang sket..baru lah bertambah2 ooommppp dier :)

Ayu Safieza said...

Kak Rose, Assalamualaikumwbh.......pergh...so yummy....and so green...ratah cam tu pun sodap kan....dah lama ayu tak beli brokoli....mmm menu sihat ni...sunggoh wat Ayu lapor....:)

Kak Rose said...

yat, betu lah.. manis rasa brokili tu bila tambah udang!...mmg ooommmphh!

Kak Rose said...

Ayu, kena g cari jugak tu dan cepat masak kalau dah lapo!

ainnoraini said...

kak rose..selamat pagi...

mengamcam betul udang tu...mmg peberet tu..campur plk dgn sayur brokoli...

cik cek said...

Kak Rose...sedap...sedap...sedap..brokoli memang fav. cek....

Kak Rose said...

ainnoraini... sayur simple n sedap... bolehlah mencuba nnti ya

Kak Rose said...

cik cek, mmg sedap, berbaloi mencuba!