Lanai Kijang

Lanai Kijang

Wednesday, March 9, 2011

Acuan cendol?

memenuhi permintaan aini pg., eina, fiza dan yang bertanyakan tentang acuan cendol tu.... kawan2 jangan gelak ya, kak rose tepek senduk kepam n antik nih... sebenarnya kak rose x de pun acuan cendol. inilah senduk yang kak rose guna untuk menekan adunan cendol yang dah masak... guna senduk ni dan tekan dengan senduk kayu atau senduk biasa je.... tu pun selepas ternampak kat blog chef tersohor kak hanilieza yg gunakan senduk jugak untuk menekan cendol ni, barulah terpk nak guna senduk ni.... pada kak rose acuan x penting asalkan kejadian nya ada rupa macam cendol kira ok la tu kan....

so pada kawan2 bertanyakan tentang acuan cendol, tentu senduk ni ada kat dapur kan? boleh la mulakan projek membuat cendol sendiri.... sian mamak, ramai pelanggan dah nak buat cendol sendiri!

17 comments:

tun_telani said...

kak rose!! sy xde senduk tuh.. nnti sy gi cari kt kedai.. x sabar nk wat cendol nih ^^

Ayu Safieza said...

memang antik...ku terguda......yang penting cemdol nyer ye kan kak rose.....cakap kat mamak cendol.....ko boleh vungkus itew cendol...jual sendok cendol lak....hahahahahaaaaaaaaaaa

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

As salam kak rose..klu atie...guna tin(yg telah dibersihkan)...ditebuk ngan paku!..pas guna simpan elok2...

mokwonik said...

assalam kak rose, mokwo ade dua senduk nih..tak tau pun boleh buat cendol..sib baik rose publish kan..nanti mau try!
hihi mamak cendol boleh pencen lah lepas nih..relex2 makan angin!

mamawana said...

Assalam,

mama nak belajar buat cendol, macam mana caranya/resipinya. Pls darling...nak resipi

aidah said...

rupa2 nya senduk ni memang banyak guna nya ya. Dah mula buat cendol pulak ke? Tergoda tengok Apam Salju kak Rose tu

Diana @ Melley Mey said...
This comment has been removed by the author.
Diana @ Melley Mey said...

salam...
ooo rupa2nya sudu nie boleh d buat acuan cendol yer.. baru tau... tq untuk info nie.. :)

eina said...

kak rose ku sayang..tq so much kerana sudi jawab soalan eina tuh...x eina x gelak pun,malah sungguh kagum sbb senduk mcm tu pun leh jadi cendok yang cantik n nampak sedap...tq kak rose laling...

Kak Rose said...

tun_telani... laku la senduk tu kat kedai nnti...

Kak Rose said...

Ayu, mamak kena tuko profesen dah! jual senduk kat gerai cendol pulak.

Kak Rose said...

atie, wah.. lagi keratip tuh. nnti leh try wat cam tu pulak!

Kak Rose said...

mokwonik, dulu kak rose x tahu jugak, tp lepas terpandang kat blog chef hanilieza tu... senduk tu la yg jadi mangsa... kasi can mamak rehat2....

Kak Rose said...

mamawana... resepi ada kat entry yg lepas2.. tpg beras jugak tpg sagu..

Kak Rose said...

Aidah, senduk serba guna... kita kena keratip kan...

Kak Rose said...

Diana, rasanya asal ada lubang2 boleh je guna selain dari senduk ni... nway sama2.

Kak Rose said...

eina... tulah senduk kepam kak rose yg guna buat cendol yg sangat sedap tuh! minum x hengat!