Lanai Kijang

Lanai Kijang

Wednesday, March 30, 2011

Ayam madu sticky

ayam madu sticky .... versi geseng! memang hangus sungguh kejadiannya sbb lepas masuk dalam koli tu ada pulak kawan datang, bila dah pot pet tu lupa lak ayam kat atas dapur.... apa lagi bila dah terbau barulah g jenguk.... dan itulah hasilnya! sangat sticky dengan kegesengan yang melampau! nasib baik dalam tahap yang masih boleh di ngap, bolehlah buat lauk lunch tadi...

resepi kak rose amik dari dapur nduk hana yang sunyi sepi sekarang ni.... bz sangat ya nduk? maklumlah dah kembali bertugas..... jangan garang2 ya ngajar anak murid tu..... apa pun tahniah, dah bertambah glamer bila resepi2 dari hanamemories dah disunting oleh majalah Jelita... dan kak rose tukang cnp resepinya, tepek kat sini lak....

RESEPI AYAM MADU STICKY
source : hanamemories.blogspot.com

Bahan-bahan
  • 1/2 ekor ayam - potong kecil (kak rose guna 6 pcs kepak)
  • 2 inci halia muda - parut
  • 5 ulas bawang putih - ketuk
  • 2 sudu besar kicap pekat manis
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 2sk maggi seasoning @ sos ikan - hana letak dua2
  • 1 sudu besar sos cili dan sos tomato
  • 3-4 sudu besar madu
  • 1/2 sk lada hitam
  • 1/4 cawan air
  • garam jika perlu
Cara-cara
  • Gaul semua bahan dalam mangkuk kecuali air. Perap sebentar 10-20min.
  • Panaskan kuali non stick dengan sedikit minyak. Masukkan ayam tadi dan juga sedikit air. Tutup dan biarkan masak hingga air kering dan terbit minyak dan sticky seperti ayam bakar.Sesekali balik2kan supaya tidak terlalu hangit.
  • Sebelum matikan api, pastikan ayam masak, jika belum tambahkan lagi air dan masak lagi hingga kering dan sticky.
  • Angkat dan buang lebihan minyak. Hidangka
black is beautiful?.... nasib baik masih dalam tahap boleh dingap!

makan dengan nasik goreng sempoi jer.....

14 comments:

Bee said...

Kak Rose, geseng2 pun nampak yummy!!!

Sofea said...

berkilat2nya ayam tu..mesti sedap!!

ainnoraini said...

amboi...mengancam sungguh ayam tu...
tergoda la kak rose...mcm nk terkam jer...

sure sedap ni..

Kak Rose said...

Bee, geseng tp masih boleh dingap... garing sket la!

Kak Rose said...

Sofea, madu tu yg buat ayam tu memancar2... glaring gitu!

Kak Rose said...

ainnoraini, kalau x hangus dan garing tu mesti lagi sedap...

Ayu Safieza said...

Kak Roseeeeee....ni geseng yang menggudeeeeee, errrgh.......cam nak ronggeng2 je kebuluran tgok itew ayam maduu.......lagi hangus n garing memang lagi best........I love itam2 manis ni....hik3...

ain (sweet thots) said...

akakk... cak! yeay... kita pon dah buat. jd agak kurang jeles tgk gambar tu ... hihi.. mmg, kalau garing lg sedap kan ;)

Kak Rose said...

Ayu, black is beautiful kan?.... itam manis gitu!

Kak Rose said...

ain, oooo dah buat dulu ya... mmg sedapkan, masaknya pun senang tu yg sampai terhangus ... leka sangat!

Nieza said...

wah sedapnya tgk ayam ni kak...hitam manis tak pe kak...hehe

Kak Rose said...

nieza, hitam pun ttp sedap gak.... 6pcs kepak tu abes sekali ngadap je 2 orang makan!

LinRosly said...

Assalamualaikum Kak Rose...

Sedapnya tgk ayam goreng tu berkilau-kilau...menambat selera...

Kak Rose said...

Lin, hangus pun habes gak blasah... sbb sedap!