Lanai Kijang

Lanai Kijang

Sunday, June 26, 2011

Onde onde keledek

menu minum petang dihari minggu yang malas2 ni.... kueh yang paling senang dan cepat sangat nak menyediakannya.... dah beberapa kali anak dan ayah menyebut nak makan kueh onde2 buah melaka ni... baru je ari tu buat kan tp sbb x puas makan, derang ni nak lagi.... godek2 selongkar dapur Nor lagi cari resepi onde2 yg guna keledek ni.... tp yg dah jadi versi derhaka sbb kak rose x de keledek dan telah menukarkannya dengan kentang! kira adik beradik la tu kan... sllu buat dgn tepung pulut jer dan kali ni terasa sangat lembutnya... x liat macam kalau guna tepung pulut saja. mekasih pada Yatie dan Nor jugak, kak rose kopipes resepinya ya...

ONDE-ONDE KELEDEK
sumber: Yatie Memories
sumber: K.Nor@SecubitGaram


Bahan-Bahan
2 cawan keledek- yg telah direbus dan dilenyek (kak rose guna kentang...)
2 cawan tpg pulut
1 ketul gula melaka - dipotong kecil2
1/2 biji kelapa - diparut putih sahaja dan digaul dgn secubit garam
pewarna kuning
1/2 cwn air atau secukupnya- utk diuli dgn adunan dan utk merebus onde2

meh jemput minum..... ada banyak ni!

Cara-cara
Lenyek keledek yg di rebus hingga lumat dan digaul sebati dgn tepung pulut. kemudian masukkan air sedikit2. Seterusnya masukkan sedikit pewarna dan gaul rata hingga menjadi doh.
Kemudian buat bebola kecil, masukkan potongan cula melaka ditengah2nyer tutup dgn kemas dan golekkan supaya menjadi sebiji bola. Lakukan sehingga adunan habis.
Jerang air dlm periuk hingga mendidih. Masukkan bebola tadi kedlm air mendidih. Angkat apabila ia sudah terapung (maknanya... dah masak la tu..)
Akhir sekali golek2kan diatas parutan kelapa tadi.

21 comments:

Yatie said...

waduh terliur je tngk onde2 akak ni..guna kentang rebus pun sedap gak kak..janji tak liat...mmng sedap..

Kak Rose said...

Yatie, mmg lembut n x liat... tq for the recipe.

K.Nor said...

heheheheheh.. gelak dulu.. ni kalau bunyi keletung keletang kat dapur ni tak ada org lain dah kan.. hihihiiih

Sue said...

Wahhh...selalu buat onde2 tepung pulut je kak rose

Ayu Safieza said...

Kak Rose Darliiiing......waaa bestnye onde2 keledek.....huh hah huh hah....ni tgh nak gedebuk gedebik ubi ni kak....kat sini tak der lesung n alu.........adeh!!!!

lina_pg said...

sedap tu kak rose..keledek masih ada lagi,nnt kalau rajin bleh try onde2 keledek plak..

eina said...

xpenah pulak eina cuba letak keledek @ kentang...bln pose nti leh la cuba...

bintangjauh said...

Salam Kak Rose, aduhai .. onde2 buah melaka ialah buah-hati dan salah satu manisan dessert yang Ratna adore-kan!

Kak Rose ... pandai sungguh bikin Ratna tergoda lagi ter-idam, sebenarnya Ratna tidak pernah rasa onde2 keledek ni atau pun kentang, tahu yang traditional resepi sahaja.

Kak Rose beritahu Ratna yang mana satu lagi yummy keledek atau kentang sebab mahu cubai nanti.
Salam manis manis madu.

Kak Rose said...

Nor, aik! ada bising ker? sorry la... dah jadi tempat rujukan tetap nampaknya!

Kak Rose said...

Sue, kak rose pse taim buat ngan kentang ni...

Kak Rose said...

Ayu, pas ni mesti kuor menu ubi lak.... masak apa ya?

Kak Rose said...

lina, cubalah... lembut sangat x liat.

Kak Rose said...

eina, kuih mesti bulan posa kan... senang buatnya dan sedap makannya!

Kak Rose said...

Ratna, nnti kalau ada kesempatan cubalah yg ni... pasti x mengecewakan...

kasihredha said...

sedapnya kak...
makan petang2 bersama family
sure best

Kak Rose said...

kasih, makan sambil minum nescafe o... x sedar dah abess sepiring!

Nieza said...

menarik onde-onde ni kak...sedapnya kalau bln puasa kuih wajib ni..mesti buat..hehe

Kak Rose said...

Nieza, kuih wajib bulan puasa dah keluar.. he he he. praktis dulu....

CT Delima said...

As'salam Kak Rose

dah lama juga tak buat onde2 ni kak. Tapi onde2 keledek ni ct belom cuba buat lagi. selalu buat guna tepung pulut jer :D

Kak Rose said...

Walaikum salam CT, kak rose pun 1st time guan kentang ni... lembut sangat!

tun_telani said...

morning kak rose.. dh lama tun x makan onde2.. x berapa rajin la skrg.. tumpang mkn umah akak je la deh =)