Lanai Kijang

Lanai Kijang

Thursday, June 23, 2011

Lempeng ubi-kelapa

ni lah padahnya kalau asik menyelongkar dapur maya kawan2.... macam2 yang ternampak dan terus teringat2 nak makan... mengalahkan orang mengidam! semalam nampak CMG buat lempeng ubi-kelapa ni dan paham2 je la kan.... tayangan amal CMG tu mmg amat menggoda tekak orang kuat makan macam kak rose ni.... ubi ada seciput dan kelapa putih pun kebetulan ada jd kak rose buatlah.... dapat 4 keping jer.... cukuplah untuk kami 3 beranak minum petang td...tapi mat, kak rose derhaka sikit dengan resepi ni... kak rose buh gula dan santan, nak kasi lagi lemak.... buh gula tu sbb x dak sambal tumis nak wat cicah...(nak cicah kari ikan macam x ngam lak.. .) bila dah manis boleh la makan cenggitu jer... sori ya. Mat, kak rose cnp resepinya ya...

BAHAN-BAHANNYA :-)

2 cawan parutan ubi kayu
3/4 cawan kelapa parut putih
Garam secukup rasa
Sedikit air (yang ni agak2 lah dalam 3 - 4 camca besar) (yg ni kak rose guna santan)
(2 tsb gula - yg ni kak rose tambah)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan semua bahan diatas kecuali garam, gaul rata dan tambah garam secukup rasa, kacau sebati. Panaskan non-stick pan, oles sedikit minyak masak, letakkan 1 senduk adunan dan ratakan (bergantung pada saiz non-stick pan masing2).
  2. Masak dengan api perlahan hingga kuning keemasan dan garing, terbalikkan dan biar kuning keemasan. Angkat dan buat kaedah sama untuk baki adunan. Hidangkan bersama sambal tumis atau ikut citarasa masing2...

14 comments:

Mat Gebu said...

Terpenggsannnnn >_< terima kasih kak rose, cuma masalahnya, kalau akan ubi, kejap bom meletop, kan kak..haha

Rabiatun Adawyah said...

assalamualaikum kak...sedapnyer.Tun memang suka lempeng ubi kayu..lamanyer la haiii tak menikmatinya..huhuhu..

kasihredha said...

sedapnya...resepi mat gebu sure sedap kaan

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

balik kg ler...kena cari ubi kat umah mak mesti sedap

Kak Rose said...

Mat, tu la sllu buat tayangan amal yg sedap2... lempeng ni wpun simple tp mmg da booommm... dan pas tu bom pun banyak! ha ha ha

Kak Rose said...

Rabiatun, lepas tengok kat rumah CMG tu sangat terliur nak makan...puas dapat makan!

Kak Rose said...

kasih, mmg sedap wpun sangat simple!

Kak Rose said...

Nazrah, kak rose bli kat paso jer... sekilo rm1.50, tp x brapa elok... tu yg dapat ciput jer...

tun_telani said...

uuu.. sedapnyerr.. lama dh x makan lempeng cam gini..zaman kecik2 dulu je makan nih..

suri solehah said...

k.rose..tersusun cantik je sizenya..nampaknya suri hanya mmapu jamu mata jelah,,tak penah jumpa pulak org jual ubu..

Kak Rose said...

tun, CMG telah berjaya mengembalikan kenangan masa kecik2 kan... sedap taw lempeng ni!

Kak Rose said...

suri, guna pan size 4".. bli kai idaman suri la ni... rm7.50 je, (kat Giant 21.90 u...)jd le sama saiz..

ubi tu rasanya ada jual kat pasar awam langkawi yg dekat ngan taman indah tu... dulu kak rose penah bli kat situ... cuba la carik ya.

Cendana Kasih said...

waaa... very the kampung style lah kak..tinginnya nk makan...takpe..jap lagi nk pegi pasar cari ubi kayu...

Kak Rose said...

Noorma, sedap wa cakap lu.... the very kampung yg best! tp tu la malas nak wat sambal ciciah. jeles tengok CMG makan ngan sambal tu!