Lanai Kijang

Lanai Kijang

Thursday, June 9, 2011

Bila kehabisan roti...

ni la kisahnya bila kehabisan roti dan x hengat nak bli.... mula la pepagi godek cik google soh cari resepi cekodok ni.... kebetulan pulak ada belen nasi pulak. sllu teringat kalau ada belen nasik je nak wat apam, so kali ni wat cekodok lak.... petang nnti lah baru bli roti tu... resepi jumpa kat rumah yatie so terus godek2 and jadilah sarapan pagi ni....

Bahan-Bahan
  • 2 cwn nasi
  • 2 cwn air
  • 1 biji bwg besar
  • 2 biji bwg putih
  • 1/2 cwn ikan bilis
  • 2 1/2 cwn tepung gandum
  • 1 biji lada besar dihiris nipis (jika suka) (kak rose guna cili flakes jer..)
  • Daun sup/bawang (di hiris halus)
  • sedikit garam
  • Minyak untuk mengoreng
Cara Membuatnya
  1. Blend nasi bersama air, masukkan sekali ikan bilis, bwg putih dan bwg besar...kisar sebati.
  2. Masukkan tepung gandum ke dlm bekas dan tuangkan bahan2 kisar tadi...gaul sebati.
  3. Campurkan semua bahan2 hirisan, garam dan gaul sebati.
  4. Panaskan minyak dan goreng adunan cucur hingga masak.
  5. Saya gunakan tangan saja utk menjemput cucur ini....pastikan jari di basahkan sedikit dgn air supaya mudah. Selamat Mencuba...

13 comments:

Cik Puan Izan❤ said...

kenapa tetiba perut saya lapar bila nampak cekodok kak rose...sedapnyaaa...

EnY YuSniZaR said...

wahhh sedap nih kak rose... cekodok nasi.. nk try!!

Kak Rose said...

Izan, macam makan nasik dah... sayur pun ada dalam tu!

Kak Rose said...

Eny, mmg sedap, lembut jer wpun dah sejuk!

Mas said...

anak2 mas suka cokodok ni..
lembut jerk kan..

Cendana Kasih said...

dh lama saya tak buat cekodok...alahai..teringin la plak...

Anna Qawina said...

ada lagi ke tu? teringin nak makan tp tak teringin nak buat..hehe

HALAMANKU said...

Salam Kak Rose.. itu yang laku tu... sedapnyer x pernah jemu he he he

Kak Rose said...

Mas, mak n pak budak pun suka gak...

Kak Rose said...

Noorma, masih berdiet lagi ker? tabik spring la cam ni!

Kak Rose said...

Anna, senang jer... kedai kan banyak!

Kak Rose said...

Erma, muka kak rose pun dah cam cekodok jer ni... mmg x penah jemu... cekodok apa pun la.

Elle said...

Thanks share resepi...xpenahbuat noleh try