Lanai Kijang

Lanai Kijang

Tuesday, June 28, 2011

Apam kentang

hari2 dok melukut ditepi gantang… eh tepi pintu ek? kat rumah Nor, macam2 resepi sedap2 yg terjumpa… dia x bukak pintu pun kak rose leh amik jer resepinya…. tp dia kan senyum sokmo, awet muda orang yg senyum selalu ni kan . ... lama dah tingin nak buat apam kentang ni tp asik x kesampaian jer.....baru buat apam ni dah nampak resepi lain lak... jelly kelapa yg sungguh mengancam... mana nak cari kelapa muda lak ni.... haizzz!!! mekasih Nor dan Seri kongsi resepinya...... kak rose cnp resepinya kat sini ya…

APAM KENTANG
Sumber : Seri
Sumber : SecubitGaramNor67

Bahan-bahan:
* 3/4 cwn gula pasir
* 200 ml air
* 1 helai daun pandan
* 2 cwn tepung beras
* 1 cwn kentang rebus
* 3/4 cwn tpng gandum
* sedikit garam
* 1 sk yeast
* 1 sk b.powder
* pewarna hijau/pandan paste
* 250 ml santan (kak rose guna sepeket santan serbuk n bancuh ngan 250ml air)

Cara-cara:
1. Kentang rebus di blend bersama dngn santan(biarkan sebentar)
2. Masak gula bersama air dan daun pandan.
3. Dlm mangkuk lain, satukan tepung beras, tepung gandum,yeast, b.powder dan garam.
4. Satukan semuanya dlm blender dan kisar sebati.
5. Perap selama 1 jam.Sapu minyak pada bekas kecil2.
6. Kukus dalam bekas kecil2 selama 15 minit.
7. Kalau guna loyang besar, kukus selama 40 minit.
8. Apam ini boleh di makan bersama dgn kelapa parut.

24 comments:

Sheila Shafeareen said...

Salam kak Rose wahhhh cantik dan menarik apam kentang akk ni...sangat cute...nak try jugak....apapaun nak rasa 2 ketul yg akk punya

ain (sweet thots) said...

sedap nampak apam krose ni. kaler pon sejukkk jer mata ni memandang ;)

Naimatul Hafizah Nor Rodin said...

cantiknya, apam kentang....
tak pernah try. nak amik resepi ni yer kak...
mcm sedap jer...

najihatussolehah said...

macam apam ayu...

K.Nor said...

^______________________^

k.rose, senyum dah sampai tinger ni hhee

Kak Rose said...

SHeila, amik amin, 2 ketul je ek?

Kak Rose said...

ain, mmg sedap, lemak2 n gebus jer..

Kak Rose said...

Naimatul Hafizah, silakan mencuba nnti baru tau sedap x?

Kak Rose said...

najihatussolehah, ha a mmg guna acuan kuih putu ayu...

Kak Rose said...

Nor!!!......awet muda gitu!

Ayu Safieza said...

kak rose.....manyak laju ma......wa suke wa suke itew apam kentang.......yummeh......ayu gitu apam kak rose....

kasihredha said...

first tengok ingat puuteri ayu
rupa2nya apam kentang..
ayu gak rupa parasnya kak rose :)

Kak Rose said...

Ayu, mmg yummy pd yg suka apam...ada jugak orang x suker apam kan?

Kak Rose said...

kasih, sbb guna mould putri ayu n kaler hijau tu agaknya

tun_telani said...

kak rose.. ni dh berapa lama dlm queue tun nii.. x sampai2 giliran. haha

Kak Rose said...

tun, kena jump q nampaknya!

anymz said...

wah,kak rose dah buat dah apam ni ya..
mesti buat jugak esok ni..

suri solehah said...

pernah namppak gak kat dapur kak nor..nampak kat sini..lg teringin jadinya...akan suri pastikan suri nak buat jugak huhu..tapi kalau buat sah tak cantik cam gambo kat atas tu

cik cek said...

Salam Kak Rose....ape kabo...sihat sejahtera hendaknya....
comelnya apam kentang ni...mesti sedapkan...:)

Kak Rose said...

Anim, buat jangan x buat taw!

Kak Rose said...

suri, mmg amik kat dapo Nor tu... tp dia munyer lg la santek2...

Kak Rose said...

cik cek, alhamdullilah...
cubalah, sedap lemak2 manis gitu!

julia said...

salam k.rose rase apam kentang nie same je ke ngan apam labu yg x terase sgt kentang/labu nyer

Kak Rose said...

julia, rasa2 cam tu la... tp mmg sedap...