Lanai Kijang

Lanai Kijang

Thursday, June 23, 2011

Goreng kubis ala mamak

ari ni pas makan style vietnam cuba yang style mama pulak.... sllu kalau kat restoran mamak mesti ada sayur kubis camni kan....tp cara dia masak sampai lembik layu gitu... kali ni kak rose wat sendiri kubis ala mamak ni...tp terbanyak lak biji sawi tu... puas nak mengasingkan masa makan tu...issshhhh!!! tp kak rose nya kubis ni x cukup bahan sbb tahu yg kak rose bli tu rasa dah masam.... nasib baik cium dulu sebelum potong2 tu, n then rasa.... mmg x de rezeki la... so x de la tahu dalam kubis mamak ni....mula tu nak gantikan dengan telor, tapi takut kang rasa lain lak... so end up biarkan kosong je la....kalau kat restoran mamak pun kosong je kan....

resepi kubis mamak ni kak rose dapat dari Myr jugak.... banyak resepi sedap2 kat situ sampai x tau mana satu nak cuba dulu.... terimakasih pada Datin Lulu yg share resepi ni dan kak rose nak mintak izin nak sharekan kat sini ya...

Bahan-bahan
  • 1/2 biji @ 1 mngkuk kubis bulat - dpotong/hiris nipis
  • 1 batang karot - dparut memanjang
  • 3 - 4 ketul tauhu - dhancur ckit (yg ni kak rose x letak)
  • 1/2 labu bawang besar - dhiris nipis
  • 3 ulas bawang putih - dketuk
  • 1 -2 cili merah - buang biji/hiris nipis
  • 1 sudu teh biji sawi
  • 2 sudu besar sos tiram
  • garam cukup rasa
  • 1 sudu kecil (rata) - serbuk kunyit (jgn lebih nnti pahit)

Cara-cara

  1. Panaskn 3 sudu besar minyak (agak2 le)
  2. Tumiskan 2 jenis bawang hingga sedikit layu, baru masukkn biji sawi & serbuk kunyit...biar seketika, masukkn tauhu yg dhancur (gaul mesra)
  3. Masukkn sos tiram, dikuti kubis, karot & cili merah...garam jga - gaul sebati & mesra smua bahan
  4. Agak2 dah masak, tutup api (klau suka bleh letak daun bwang dptong pndek) gaul sebati *Sayur ni x prlu letak air utk kuah, goreng kering aje...(tpi lmbab ckit) *Sayur ni versi x de perasa tmbahan pati ikn bilis dll...

12 comments:

Nieza said...

ya sayur yg wajib ada disetiap kedai mamak..hehe simple tapi sedap:)

Anna Qawina said...

mamakkk!!! teh tarik 1..hehe..eh..silap masuk restoran la...kak rose: tumpang cedok sikit...

Cendana Kasih said...

saya suka lauk ni, ada gak cuba masak kat rumah, tp tak jadi macam kat kedai mamak tu...

tun_telani said...

jarang gi mkn kedai mamak.. kalau gi, mkn roti canai je... hehe.. camni ek dia masak kobis, baru tau.. hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

sayur kobis nie poberet HB atie...

Kak Rose said...

Nieza, ni mesti mengingatkan restoran nasi kandar kat Penang kan...

Kak Rose said...

Anna, nescafe ada lah... boleh2...

Kak Rose said...

Noorma, agaknya kena masak lama2 sampai lembik layu git baru jd macam mamak betul...

Kak Rose said...

tun, kak rose baru ni je resepi dia... tu yg mencuba nih... ok gak la.

Kak Rose said...

atie, kalau gitu nnti bolehlah mencuba ya...

Kak Sam said...

Selalu makan kat kedai mamak. Nanti boleh le cuba. ambik resepi yea kak.

Anonymous said...

tq kak...utk resepi ni