Lanai Kijang

Lanai Kijang

Monday, November 15, 2010

Crunchy chocolate chips cookies

salam pagi isnin yang ceria hendaknya..... ari ni bangun pagi jer terus siapkan nak wat cookies ni..... punyalah bersemangat malam tadi sebelum tido dah g menyelongkar dapur kengkawan cari resepi ... jumpa resepi ni kat rumah Ummi..... secrunchy (eh ade ke perkataan ni?) namanya begitulah kejadiannya.... bak kata Ummi, bersarang2 bawahnya and really crunchy. mungkin gabungan cornflakes, badam n choc rice tu yg menambahkan kesedapannya.... macih ya Ummi kak rose nak kongsikan resepinya kat sini..... juga terima kasih pada tuan punya resepi Mamafami .... dan Selamat hari raya Aidiladha

Bahan A:-
125 gm butter
125 gm marjerin (*ummi guna sume butter)
1 sudu besar shortening
160 gm gula halus
1 biji kuning telor
1 sudu kecil esen vanila

Bahan B:-
230 gm tepung gandum ) ayak
20 gm serbuk koko ) bersama
100 gm chocolate chips (kak rose guna untuk hiasan jer)
50 gm white chocolate chips (boleh gantikan dengan chocolate rice) (kak rose guna choc rice)
50 gm badam cincang (roasted) (kak rose guna ground almond)
50 gm nestum (*ummi ganti dgn cornflakes..) (kak rose pun)

Cara Membuat:-
  • Pukul butter, marjerin, shortening dan gula sehingga sebati.
  • Masukkan kuning telor dan esen vanila. Gaul rata.
  • Masukkan bahan B perlahan-lahan dan kacau dengan senduk kayu/spatula.
  • Sudukan adunan kecil2 (besar guli) dalam loyang (adunan akan mengembang sedikit ketika membakar).
  • Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180 C selama 20 - 25 minit atau sehingga masak.
  • Sejukkan dan simpan dalam balang kedap udara.
walaupun rupamu buruk, tp sangat la sedap n soooo crunchy....

6 comments:

izahdaut said...

akakkkkk... sekut raya ye..tak tahan gambo chop chop yg kt atas tuuu..huwaaaa

Kak Rose said...

nak raya kan... so kenal ah wat sekut tu... chop chop tu sila lah buat tuk raya nnti...

Chik Mimi said...

wah rajennya akak buat sekut raya

Kak Rose said...

nak raya kan, he he he..... ngalahkan orang yg g haji!

moklong said...

sekut udah mai... hehehe rajinnya kak rose.

Kak Rose said...

moklong, bukan rajin tp nak makan!