Lanai Kijang

Lanai Kijang

Tuesday, November 23, 2010

Cendawan weird?

salam semua..... cendawan weird? ke kak rose yang kampung sangat x tau adanya cendawan cenggini? nak mintak pendapat kawan2 diluar sana yang tahu cendawan apakah ini?.... x pernah tengok pun apalagi masak n makan. cendawan ni neighbour sebelah rumah bagi... katanya sedap buat sup..... any suggestion dari kawan2 plzzzzz.....

close-up sikit..... ni la ropa dia... a bit weird kan.... tu yang kak rose kasi nama kat dia cam tu! tp kalau ada kawan2 yang tahu cara nak masaknya... mai share ngan kak rose ya..... didahulukan terima kasih bebanyak.

12 comments:

.:mama dhia:. said...

salam kak..cendawan ni saye panggil cendawan busut..
slalu mak bawak balik dari kebun dulu..
die tumbuh kat busut2..
cendawan ni banyak time lepas ujan ..
mmg sedap wat sup @ tumis air..

sedap giler cendawan ni kak..

Kak Rose said...

mama dhia, tq tq. kak rose ni jakun sikit ttg cendawan cenggini, kalau yg kat kedai tu ok je...

Anonymous said...

org kampung panggil kulat atau cendawan tahun. setahun sekali je kak cendawan neh tumbuh... sedap wat goreng kunyit xpon sop! xpelik la cendawan neh...kadang2 naek kt kwasan tanah gambut mcm kebun...cendawan neh lg sedap dr cendawan tiram yg jual kt kedai tu...

Sally said...

eh..mana dapat cendawan ni kak?..sedap ni ..biasa buat tumis pedas air tu..letak kangkung, campur ubi keledek..ketuk cili..bawang putih+merah potong campur skit hirisan nipis lengkuas + isi ikan bakar..sedap ni..tak pun Sally goreng jer cendawan..meleleh liur ni..

hOtMaMa said...

saya baru jek dlm bulan nie gak la.. masak cendawan ni... sedap sngt kak.. dr dulu kt kg saya panggil nie cendawan busut... dia tumbuh melata kt tanah time2 hujan petir mcm tu la.. tp susah sngt nak jumpa... klu terjumpa pun nasib2 gak la... sedap buat sup atau masak lemak cili padi.. cuma letak serai + ikan bilis pun dh cukup.. bau dia wangi.. adus.. terus leleh air liur...hahaha!

Kak Rose said...

Anon, tq for the suggestion...

Sally, goreng pun sedap gak ya, mana satu nak try ni.... dah konpius lak!

hOtMaMa... ni ke cendawan busut... masak lemak cili api ok gak ya... banyak cara boleh masak, kak rose je yg x reti. jakun sungguh!

Anonymous said...

salam,

cendawan busut namanya sbb boleh didapati di busut2 n terutamanya lepas hujan. susah nak dapat ni. if ada punjual sekilo rm belas belas gak!

rasa cendawan ni kalau masak lemak cili api+serai mcam daging ayam ;o) kecur air liur..best giler.

Kak Rose said...

Salam Anon, mahal nya? nasib baik dapat free.... bagus cadangan nak masak lemak cili api tu.... x yah beli ayam dah!

fara dean said...

Salam kak..
agaknya yg slalu kita mkn versi dah kna potong..
buat sup mmg sedap

::Azura Rahman:: said...

akak.. cendawan ni sedap giler.. aritu zura pegi N9 umah sedara belah asben.. diorg masak lemak cili api..tersgt laa sedap kak.. itu mmg masakan org nogori..diorg cakap masak rendang pon sedap sbb rasa dia cam isi ayam..

cuba lah kak.. nnti share ye.. ekeke

Kak Rose said...

fara, abang kata button mushroon yg putih tu... cuma yg kita sslu beli tu dah elok x de batang... entah le betul ke idak...

Kak Rose said...

Azura, nasib baik ramai kawan2 yg sudi bagi cadangan pd kak rose yg jakun sungguh ni! k nnati kak rose try n share ya.