Lanai Kijang

Lanai Kijang

Sunday, November 7, 2010

Ayam goreng madu

salam hari minggu semua..... ni lauk untuk lunch tadi.... dah x tau nak masak apa dengan ayam yang ada ni..... kesian dia terperuk dalam freezer tu lama2.... jadi kak rose menyelongkar sekalo lagi dapur kawan2.... terutama dapur nduk hana yang selalu jadi tempat rujukan.... dan jumpa dengan resepi ayam goreng madu nih.... rasa2 dulu dah penah buat dan sedap banget... dan ari ni cuba buat sekali lagi..... memang tidak menghampakan....ratah cam tu jer pun sedap.... dulu dah penah tepek resepinya kat sini.... dan sekali lagi kak rose letak ya....

Bahan-bahan
  • 6 ketul ayam yg sudah di rebus dgn sedikit garam - angkat dan toskan.
  • 2 inci halia - parut
  • 3 sudu makan kicap pekat
  • 1 sudu makan sos tiram
  • 2-3 sudu makan madu
  • 1 sk blackpepper - optional
Cara-cara
  • Perap ayam ngan semua bahan sekurang2nya satu jam.
  • Panaskan minyak. (biasanya hana guna kuali non stick ngan minyak yg sederhana sket)
  • Goreng ayam hingga keitam2an. itam bukan bermakna geseng yer! hihi... tkyah goreng lama2 sbb ayam dh masak! cume nk keringkan bhgn luar ayam tuh jer. bleh juga dbakar menggunakan oven.(cian kak rose nyer dah itammmmm geseng)
  • Enak dmakan dengan nasi ayam atau dratah begitu sajer!

ari ni kak rose makan ayam ni tanpa nasik.....dah 3 hari x makan nasik, tp mi kari belasah sampai 2 pinggan!

10 comments:

K.Nor said...

k.rose, sedapnyer! eh lap u lap me tu :)

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, Kak Rose, saya lak buat ayam goreng berempah.. segala rempah yang ada saya mandikan ayam tu, tapi lupa nak amek gmbr psl dah lapar... hahahaha

aidah said...

Kak rose,
kalau makan ngan nasi ayam pasti sedap kan

Kak Rose said...

nor, mmg sedap tambah ada lap lap tu...

Kak Rose said...

sari, x pe len kali leh cuba yg ni n jgn lupa snap gambo dulu sebelum ngap tu!

Kak Rose said...

aidah, sebenarnya kak rose buat tuk anak makan ngan nasik lemak!

Lin Rosly said...

Salam KRose....
Sedap Nampaknya Ayam Goreng Madu Tu...Baru Goreng Itu Hari Tapi Tak Sempak Nak Klik...Klik...Klik...Hehehehe

Mas said...

kak rose...mas selalu beli ayam madu ni ngan nasi lemak kukus..sedappnya..

Kak Rose said...

Lin sedap sangat la tu sampai x sempat nak klik2... x dapat nak tengok hasilnya... geseng cam kak rose nyer x?

Kak Rose said...

mas, ye ke? len kali nak try wat nasik lemak kukus lak. kalau vit r tu ada la!