Lanai Kijang

Lanai Kijang

Thursday, January 6, 2011

Kuih bakar lemak manis

hari ni buat lagi kuih bakar sedap ni.... buat untuk minum petang tadi.... mmg lemak manis dan bertambah lah stok lemak2 yang telah sedia banyak nih.... tapi sebab molot x reti nak berenti makan kenalah buat jugak... masih guna resepi yang sama dari fida@Myr atau boleh jugak tengok kat sini.... dulu kak rose dah penah tepek, dan sekali lagi letak kat sini....

Bahan-bahan ( Loyang 8x8 inc. )
  • 1 1/2 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan gula (kak rose kurangkan sikit gula sedang elok manisnya... to me la)
  • 3 biji telur
  • 3 cawan santan - (200ml sntan KARA + air)
  • 3 sb susu manis
  • garam secukup rasa
  • 1 sk esen vanilla
  • sedikit pewarna kuning
  • bijan - utk tabur (opt)

Cara-cara

  1. Satukan kesemua bahan2 di dalam blender kecuali bijan dan kisar hingga sebati.
  2. Masak adunan hingga pekat.
  3. Tuang ke dalam loyang yang di sapu majerin,ratakan adunan dan tabur bijan jika suka dan bakar selama 40 min atau sehingga kelihatan garing.

kak rose bakar 10 minit terakhir dengan api atas je... nak kasi geseng, banyak kerak... best!

12 comments:

suri solehah said...

salam..
sedapnya kak rose...terliur..esok mai jalan umah ye..nak buat gak le,,insya allah

Nieza said...

Salam Kak Rose...saya dtng lagi nk mkn kuih bakar ni pulak...ada lagi ke tak?...haha mlm2 jln dapur kak rose ni laparla pulak..hehe

Mas said...

kak rose, pepagi tengok kuih bakar..sedappnya..

HALAMANKU said...

mmm kak rose bau wangi jek kuih bakar tu... datang nak join bekpes he he he

Sally said...

Kak Rose kuih bakar ni sama dengan bahulu kemboja tu tak?..nampak simple jer resepinya..copy dulu ya Kak Rose.

Kak Rose said...

suri, kalau masih duk Langkawi leh kita jenjalan rumah kan... la ni kena tengok je kuih tu... amik bau!

Kak Rose said...

Nieza, kak rose pun cam tu jugak.... kalau g bw asik lapo je perut!

Kak Rose said...

Mas, mmg sedap... sambung buat sarap abang pagi ni!

Kak Rose said...

erma, kak rose bekpes ngan oat n buah2an tp abang makan kuih ni. meh la nak join.

Kak Rose said...

Sally, x brapa pasti la pilak.. apa2 pun sedap taw kuih ni

hana said...

salam kak..
part geseng aku arep kak! nek di ke`ie sak loyang pong aku arep! hihihi

Kak Rose said...

hana, yok tukar karo roti beger roti swirl kui keneng opo ora?...sak loyang? gai dewe kono!hi hi hi