Lanai Kijang

Lanai Kijang

Friday, January 14, 2011

Siew pak choy dalam sos tiram

hmmm..... sayur yang sangat mudah disediakan dan sedap pulak tuh.... cuma celor dan siapkan kuahnya.... dah siap. sayur untuk makan tengahari tadi bersama ikan masam manis tu.... tp busu memang x makan sayur, jadi mama ngan ayah saja yang menghabiskan sayur ni.... ratah gitu jer pun sedap. resepi nya sangat mudah.... tp kak rose ni kalau x tengok resepi memang x reti masak... so meh tengok resepi yang kak rose amik dari rumah hana... mekasih ya nduk jalok resepinya.... leh jugak tengok sini, kak rose penah tepek dulu....

Bahan-bahan
  • seikat sayur siew pak choy
  • 4-5 sudu mkn sos tiram
  • 3 ulas bawang putih- cincang
  • seinci halia - cincang
  • air sedikit
  • serbuk perisa@gula - jika suka
  • tpg jagung+air sedikit utk pekatkan kuah
  • bwg putih goreng/bwg goreng - utk hiasan
Cara-cara
  • sayur jgn potong dulu... panaskan air. celur ngan btg2 skali.
  • angkat dan toskan. potong bhgn yg ujung. susun dlm pinggan dan ketepikan.
  • panaskan minyak, tumis bhn cincang hingga naik bau@kekuningan.
  • masukkan sos tiram dan juga air sedikit. kacau. masukkan perisa jika suka. tkyah ltk garam sbb sos tiram dh masin. klu nk pekat buh tpg jagung+dbancuh ngan sedikit air.
  • didihkan. tutup api. tuang kuah atas sayur tadi.
  • hiaskan ngan bwg putih goreng/bwg goreng. dah siap!
simple yet so sedap!

4 comments:

norgee said...

cutenya bunga ros tuu..hehe..kreatif aahhh :)

Kak Rose said...

norgee, bunga ros batang sayur... nak makan pun boleh je!

Nieza said...

kak rose, saya pun suka mkn sayur pakchoy ni....ditambah lak ngan sos tiram ..memang sedap..:)

Kak Rose said...

Nieza, kak rose suke gak, tu yg buat berulang2... simple yet so nice!