Lanai Kijang

Lanai Kijang

Sunday, January 30, 2011

Nasi lemak pandan

salam dan selamat berhujung minggu semuanya..... wah pagi2 hari dah hujan ni memang perut pun rasa lapo jer kan.... meh kita bekpes dengan nasik lemak pandan yang harum semerbak ni. sebenarnya dah lama teringin nak makan nasik lemak ni tp asik x kesampaian nak buatnya. tapi hari ni dengan rajinnya kak rose menyediakan nasik lemak pandan yang sudah lama ku idamkan ni....ha... sekali dapat makan boleh kenyang terus sampai lunch... so x yah pk pasal lunch dah. senang keja kan.... resepi asal amik dari rumah hana, tp lauk nya kak rose cuma buat sambal tumis, ikan bilis n kacang goreng, timun dan telor mata goreng.... sempoi kan! resepinya....

Bahan-bahan
  • Beras
  • Air pandan secukupnyer (blend daun pandan dan tapis)
  • Santan pekat
  • Garam
  • Halba (kak rose x letak pun)
  • Halia
  • Daun Pandan - simpul
  • Pandan emulco@pewarna ijo + sedikit air (utk renjis)
Cara-cara
  • Basuh beras bersih. Campurkan santan pekat dan juga air pandan mengikut sukatan beras.
  • Masukkan skali garam, halba, halia dan juga daun pandan. Jika kaler ijo kurang menarik, bleh tmbh ngan sedikit pandan emulco@pewarna ijo yer!
  • Masukkan rice cooker dan masak hingga beberapa minit nk tanak.
  • Lagi beberapa minit nk tanak tuh, ambil sedikit pandan emulco@pewarna ijau. Campurkan dengan sedikit air (kaler ijo yg ni bior lg pekat dr warna nasik td yer) dan renjis2kan ke atas nasik. jgn gaul dulu. tutup smula periuk dan tanak hingga masak.
  • Dah masak baru gaulkan. so nmpk la nasi lemak anda warna ijo yg cantik! heeeee... Slamat mencube!! :)
nasik lemak pandan untuk bekpes yang kenyang sampai lunch!

25 comments:

izahdaut said...

Kak rose... Saya pun dah try nasi lemak ni .. Harumm je .. Saya suke tapi hubby kata bau pandan samapai hilang rasa lemak nasi lemak. Huh mcm mcm.. Hehehe.. Kak rose cuti2 tak jenjalan ke?

Mas said...

mas pun dah buat nasi lemak ni..memang sedapppp....

aidah said...

Dah lama sy tengok resepi nasi lemak pandan ni di buku Chef hanieliza tapi tak pernah cuba. Bila tengok Kak rose buat rasa berselera lah pulak

Kak Rose said...

izah, len orang len citarasa kan.... kak rose suker jer lemak n harum tuh!

Kak Rose said...

mas, mmg sedap kan... kalau ada sambal sotong kembang tu lagi lak.... perrrghhhh

Kak Rose said...

aidah, sesekali tuko selera dari nasik lemak yg biasa tuh orait gak.

juanaazahari said...

K.Rose,
nampak sedap & menyelerakan. mesti cuba ni!

Mimiey.. (^-^) said...

kak rose,sedapnye!!! mie dh lame xmkn nasi lemak pandan...dulu kat pasir mas ni ade nasi lemak pandan yg sgt sedap,tapi xde dh skang...nk mintak nasi lemak kak rose sepinggan boleh,hehehhehhehe.....kak rose, smbl tumis tu cam bestla..nak resepi,hehheheh...

Nieza said...

kak rose, sedapnya nasi lemak ni kak..dh berbau harum sampai ke dapur saya dh ni...adehh...terasa lapar la pulak..hehe

hana said...

kak... aku teko ki! ijik opo ora? pagi td igt nk wat nasik lemak..tiba2 malas pulak nak menyambal sbb kompem lama masaknyer.. hihi...

Anie said...

Kak Rose,

Nasi lemak mmg simple nak buat, pat sambalnya tu yg tak larat...berkecah satu dapur :( hehehez

Bukan main lagi akak posing kek cokelat moist dgn ganache yg meleleh2....I punya air liur pun dah meleleh dah ni ahakkss....

Kak Rose said...

Juana, cam nasik lemak biasa tu cuma letak air pandan.... dan sikit kaler hijau.. harum n lemak gitu!

Kak Rose said...

Mimey, sambal tu kak rose buat awal2 sbb masak lama kan... x de resepi cuma kalau kak rose buat mesti banyak bawang merah n udang kering, x makan belacan!

Kak Rose said...

Nieza, ni kena buat jugak nih.... nak hantar jauh sangat!

Kak Rose said...

nduk hana, teko wes bengi yo wes entek sego ne... sambel ai seng ijek... kak rose masak okeh iki!

Kak Rose said...

Anie, nak makan punya pasal kena korbankan dapur tu... kek cekelat tu mmg sedap resepi CMG dah banyak kali buat. stick to that resepi jer!

missalongwani said...

wah..lawo rr nasik lemak tuh...kale ijo lagi kak ros...hish..wase nkbuat jugok gini..huhuhuhu

Kak Rose said...

along, buat jangan x buat.... sedap neh!

shoba said...

asyik2 puteh jek...sesekali tuka ijau,
bijak...bijak

Kak Rose said...

shoba, kasi kaler2 lagi menyelerakan dan menambahkan lemak2 dibadan! he he

Yatie said...

Salam Kak Rose,
Mmng sedap nasi lemak pandan ni...anak bongsu yatie suka betul sbb dia mmng suka warna hijau...menyelerakan sungguh tngk set nasi lemak akak tu..

Ummi said...

Salam kak Rose...waaah sedapnya nasi lemak..i liiikeee..hehee

Kak Rose said...

yatie, sesekali tuko kaler nasik.. set nasik lemak x dak lauk tp best gak.

Kak Rose said...

Ummi, sedap dan bertambah2 jugak lemak dibadan!

Ayuni.Bitter said...

amboi comelnya nasik hijau kak rose ni...