Lanai Kijang

Lanai Kijang

Monday, June 4, 2012

Baby bread pudding

menu minum petang yang berulang2.... dan tayang jugak berulang2. x kisahla kan asalkan sendiri buat n x amik gambo orang lain tepek kat rumah kita... ade kah? kes nak perabes roti yg hampir tamat riwayatnya, daripada terbuang elok juga kita jadikan puding yg enak ni. tak baik membazirkan?

meh tengok resepinya yang berulang2 jugak kak rose tepek kat rumah ni. mekasih pada fida dari Myr kerana kongsi resepi ni...

Bahan-bahan ( 6 keping )
  • 2 keping roti putih
  • 2 sb tepung jagung
  • 3 sb gula halus
  • 100 ml susu cair
  • 2 biji telur(guna 1 putih telur saja)
  • 1-2 titik esen vanilla
  • sedikit buah2an campuran/kismis/kurma atau lain2 ikut selera
  • sedikit gula icing untuk tabur atas puding - (kak rose tak buh pun)
  • mangkuk muffin - disapu majerin (kak rose guna sm - x yah sapu butter dah!)
panas! panas! baru kuor dari oben.....

Cara-cara
  1. Roti di siat2 kecil atau potong 1 inc. persegi.
  2. Tepung,gula,susu,telur dan esen dikacau hingga sebati.
  3. Masukkan roti dan buah2an campur ke dalam mangkuk muffin.
  4. Tuangkan campuran susu sambil ditekan2 roti supaya meresap.Buat hingga habis.
  5. Susun mangkuk2 muffin berisi puding atas dulang pembakar dan bakar hingga masak kecoklatan.
  6. Biarkan puding roti seketika dan keluarkan dari mangkuk muffin(hati2 sbb masih panas).Ketika menghidang,taburkan gula icing di atas puding jika suka.
  7. ***Sedap juga klau menggunakan roti berperisa buah2an.

8 comments:

zarin said...

comel bread puding itu..seswei dgn namanya ;-)

Qasey Honey said...

comeiiinye puding roti tu...rasa mesti sedap ni...

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

Wahhh cunnya baby bread pudding tu kak! Irresistible! :)

inazamri said...

comel,kaler pun cantik.nak nak nak...

Nur-nba said...

Comelnya... tentu sedap sangat.

kasihredha said...

sungguh comel..
colourful

Ilhamkreatif said...

Salam kak ros...wah..ceria gitu...puding roti kak ros,bak cikit

Rohah said...

kiut miut sy tgk puding roti ni, senang masuk mulut...