Lanai Kijang

Lanai Kijang

Saturday, May 21, 2011

Kuih bakar lemak manis

buat lagi kuih ni.... bahan2 paling mudah dan senang nak membuatnya.... kedebuk dalam loyang dan bako... tunggu siap boleh ngap dah! resepi dari fida di Myr, mekasih ya dan penah jugak tepek kat sini... sekali lagi kak rose sharekan resepinya kat sini...

Bahan-bahan ( Loyang 8x8 inc. )
  • 1 1/2 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan gula
  • 3 biji telur
  • 3 cawan santan - (200ml sntan KARA + air)
  • 3 sb susu manis
  • garam secukup rasa
  • 1 sk esen vanilla
  • sedikit pewarna kuning
  • bijan - utk tabur (opt)

Cara-cara

  1. Satukan kesemua bahan2 di dalam blender kecuali bijan dan kisar hingga sebati.
  2. Masak adunan hingga pekat.
  3. Tuang ke dalam loyang yang di sapu majerin,ratakan adunan dan tabur bijan jika suka dan bakar selama 40 min atau sehingga kelihatan garing.
balik dari jenjalan terus ngadap kuih ni bersama teh o ais limau....

21 comments:

hani said...

salam kak,
dgr nama je dah mcm bole rase je lemak2 tu...ehmmmmmm yummy

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

susah nak dapat kat pasar malam ni...

lina_pg said...

salam kak rose..sedapnya kuih bakaq ni..terasa2 lemak manisnya..

Kak Rose said...

hani, mmg lemak... dan bertambah jugak lemak dibadan nih!

Kak Rose said...

Nazrah, x tau le kalau2 ada jual kat pasar malam...sllu nampak banyak kuih2 talam je kan?

Kak Rose said...

lina, tu yg buat berulang2...mmg puas ati kalau buat sendiri kan..

suri solehah said...

salam kak..tengok resipi akak ni..terus masuk dapur...jap lagi nak bakar...dtg komen jap...tq kak...kongsi resipi..terliur

Sury said...

Wah sedapnya..macam nak rasa je..nie baru masuk blog kak ros..memang best..jemputlah dtg ke blog saya

Mak Qis said...

yang garing2 tuh la yang sangat sedap kan...

nuwairani ismail said...

sedapnya! tengok warna pon dh tau garing2...

Antan Bertingkah said...

Sedapnya Kak Rose...teringin nak makan...kena buat nih...

suhailas said...

bestnya akak..terus lapar da leee ujan shah alam niii......baru tadi tercari cari kuih talam suji...nii da terliur tgh part garing tuuu..adusss...mmg prot sue berbunyi dahhhhhh....

Kak Rose said...

suri, baby terliur ke uminye? selamat mencuba ya....

Kak Rose said...

Sury, terima kasih nnti kak rose datang ya.

Kak Rose said...

Mak Qis, garing kerak2 tu yg lagi best!

Kak Rose said...

nuwairani, saja bakar lama sikit... kasi garing2

Kak Rose said...

Antan bertingkah, selamat membuat ya!

Kak Rose said...

suhailas... bahan pun mudah, boleh la buat!

Yatie said...

mmng sedapkan kuih bakar ni, yatie pun dah pernah buat gak...tapi tngk kuih akak ni buat teringin balik pulak....yummy..

Kak Rose said...

Yatie, ratu kuih talam n kuih bakar dah tingin nak makan kuih ni...mmg yummy.

deqlis said...

deqlis dah try..mmg sedap..thanks..