Lanai Kijang

Lanai Kijang

Sunday, May 22, 2011

Roti sadin untuk dinner

dinner orang malas.... bli roti n sadin dan jadikan roti sadin, idea ciplak dari rumah nor secubit garam... senang dan cepat je menyediakannya dan yg penting cepat dapat ngap! pas tu leh ngadap pc main game sampai sakit tangan!... pemalas sungguh kak rose ni kan.... ngadap pc ngalahkan orang yg keja pejabat!

nor, kak rose mintak izin nak cnp resepinya dan tepek kat sini ya.... untuk esok2 kalau vit m melanda lagi.....

ROTI SARDIN

10 bj bun burger
1 tin kecil sardin ~ dilenyek hancur
1 labu bawang besar ~ didadukan
1 bj cili merah ~ dicincang
1 sudu besar jus limau nipis
2 bj telur
minyak

Untuk Inti:
Satukan sardin yg dah dilenyek dgn bawang besar dan cili merah.
Masak utk 1 minit dan masukkan jus limau nipis.
Padamkan api dan kacau hingga sebati.
Ketepikan.

Cara2
Potong dua bun burger.
Toreh bahagian tengah tp jgn sampai tembus ke belakang
Penyekkan sedikit bun supaya membentuk seakan poket.
Masukkan inti sardin ke dalam bun td dan buat la sehinga habis.
Celup dlm telur yg dah dikocok hingga sebati di bahagian yg dimasukkan inti td sahaja.
Goreng dlm pan yg dah dipanaskan dan dimasukkan sedikit minyak.
Bila dah bertukar warna coklat, balikkan biar bahagian bawah bun lak yg digoreng.
Utk bahagian bawah goreng utk seketika jer, kalau tidak hangus nanti.
Gorenglah sehingga selesai, jika minya dah kering, tambahkan sedikit demi sedikit tiap kali nak menggoreng yg lain. Jgn lupa toskan roti yg dah siap digoreng tu ya..

bun bege yg gumuks2.... makan sekeping dah kenyang...

7 comments:

Along Maklong said...

salam..
salam ziarah dan follow..
resepi best2.. maklong suka..

nuwairani ismail said...

wah! kreatip jugak ni.

Naz said...

Assallamualaikum Kak Rose..
Sedapnye.. suka kalau inti sardin ni..emmmmm..cam lapo la pulak...

Kak Rose said...

Salam Along, dah follow jugak
masak besa2 jer... ikut resepi sifu2 masak...

Kak Rose said...

nuwairani, ikut je cikgu buat... keratip kan?

Kak Rose said...

Naz, ada sadin belen wat karipap, so jadila roti sadin ni... tukar selera gitu..

cik cek said...

Kak Rose...bestkan menu ringkas cam gini....confirm sedap...dan confirm abis...sume org suka....sardin...ada ke yg tak suka...he he...:)