Lanai Kijang

Lanai Kijang

Thursday, May 26, 2011

Talam sagu berlapis

At last sampai jugak talam sagu berlapis ni kat rumah kak rose.... pagi ni nampak kuih cantik ni kat rumah Naz cute oven small kitchen tu sungguhlah menggoda jiwa dan raga.... masa tu nak buat tapi tersangatlah malasnya... pas tu terpandang lak kuih talam kacang kat rumah Ummi so kak rose pun p rendam kacang.... bila nak rebus kacang tu boleh tuko pikiran nak wat kuih cantik ni lak.... so teruskan je la.... dan inilah kejadiannya...

resepi kak rose cnp dari rumah Naz yang telah menggoda kak rose tuk buat kuih ni.... mekasih ya dan kak rose mintak izin nak tepek kat sini lak...

TALAM SAGU BERLAPIS (1/2 adunan)
Resepi Asal Oleh : Kak Wan (Resipi Citarasawan)

Bahan-bahan :
  • 50 gm sagu
Bahan A
  • 115 gm tepung beras
  • 50 gm tepung ubi / tepung sagu
  • 200 ml santan pekat KARA
  • 175 ml air
Bahan B
  • 160 gm gula
  • 150 ml air
  • 3 helai daun pandan
Loyang 9" empat segi (kak rose guna loyang foil 3" x 7" untuk 1/2 adunan ni)

Cara-cara :
  1. Didihkan air yang banyak, masukkan sago dan masak hingga sago menjadi jernih. Tos dan siram dengan air paip. Ketepikan.
  2. Masak bahan B hingga gula larut. Ketepikan.
  3. Satukan semua bahan A, masukkan bahan B, gaul rata dan tapis.
  4. Ketepikan 150ml adunan untuk lapisan atas, masukkan pewarna hijau dan esen pandan. Ketepikan.
  5. Kemudian masukkan sago yang di toskan tadi ke dalam baki adunan. Bahagikan kepada 2 bahagian dan warnakan setiap satu dengan warna hijau dan merah atau warna di sukai.
  6. Tuang 1/2 bahagian dari adunan hijau ke dalam loyang 9" yang telah dileser dengan sedikit minyak. Kukus selama 5 minit.
  7. Tuang 1/2 bahagian dari adunan merah, kukus selama 5 minit. Ulangi melapis adunan hijau dan merah berselang seli hingga habis.
  8. Akhir sekali tuang adunan lapisan atas, tutup loyang dengan aluminium foil dan kukus selama 30 minit. Biarkan betul-betul sejuk baru di potong.

Cara-cara :
  1. Didihkan air yang banyak, masukkan sago dan masak hingga sago menjadi jernih. Tos dan siram dengan air paip. Ketepikan.
  2. Masak bahan B hingga gula larut. Ketepikan.
  3. Satukan semua bahan A, masukkan bahan B, gaul rata dan tapis.
  4. Ketepikan 150ml adunan untuk lapisan atas, masukkan pewarna hijau dan esen pandan. Ketepikan.
  5. Kemudian masukkan sago yang di toskan tadi ke dalam baki adunan. Bahagikan kepada 2 bahagian dan warnakan setiap satu dengan warna hijau dan merah atau warna di sukai.
  6. Tuang 1/2 bahagian dari adunan hijau ke dalam loyang 9" yang telah dileser dengan sedikit minyak. Kukus selama 5 minit.
  7. Tuang 1/2 bahagian dari adunan merah, kukus selama 5 minit. Ulangi melapis adunan hijau dan merah berselang seli hingga habis.
  8. Akhir sekali tuang adunan lapisan atas, tutup loyang dengan aluminium foil dan kukus selama 30 minit. Biarkan betul-betul sejuk baru di potong.
jemput minum semua.... ada banyak, ni jangan rebut2 ya....

24 comments:

izahdaut said...

akak tak de tajuk tu..
lawanya lapis nye tu... elok buat berbuke pose ni

Yatie said...

uwaaa cantik betullah..mmng sedapkan kuih ni..yatie pun dah buat gak...rasa nak wat lagi jek..

Kak Rose said...

Izah, mekasih... tertinggal bas tajuk tu he he he

Kak Rose said...

Yatie, kejadian dah cantik tp x pandai nak memotong nya... sememeh jer.

MamaFaMi said...

Cantiknya warna kuih...

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

Cantik Kak Rose...teringin nak buat

Kak Rose said...

MamaFami, kaler ni tentu semua orang ada kat rumah kan...

Kak Rose said...

Nazrah, cubalah... nampak renyah buatnya tp macam buat kuih lapis tu jer...

Sheila Shafeareen said...

Salam akk Rose
cantik le warnanya..kita pun dah buat kemarin habis dah... tumpang mkn rmh akk boleh..tak puas mkn ...cepat habis kalau kuih yg sdp ni

Kak Rose said...

Sheila, buat dalam bekas kecik2 cam tu lg comel kan... mmg sememeh je nak motong kuih ni...keras tangan betul la kak rose ni kan?

kasihredha said...

cantikssss...
menarik warnanya...
pandai akak potong...rapi je

Mas said...

cantik... menarik dan tertarik, wane wani lg!

kha said...

cantik la..:)

Kak Rose said...

kasih, mmg cantik... tp susahnya nak motong tu... kena guna pisau plastik yg tajam kot!

Kak Rose said...

Mas, kuih yg wana wani mmg cantik dipandang... tambah sedap lagi!

Kak Rose said...

kha, sila la mencuba...mmg cantik kejadiannya.

Cendana Kasih said...

best nyer kak Rose.. terliur saya nengoknya...

Cik Puan Izan❤ said...

sedapnya kak rose...mengancam habis... bilalah kerajinan kakrose akan berjangkit dekat saya...

bintangjauh said...

Salam Kak Rose, petang semalam hujan lebat, hujan berhenti ... anak-bujang menegur "Maman ... di-langit ada pelangi cantik!" lalu Ratna pun terus ke-tingkap ya ampun ... besar nya! betul-betul depan tingkap seperti boleh di-capai gitu, berwarna-warni indah-cantik sungguh!

Pagi-pagi, Kak Rose mem-pelangi kan hari yang mendung ini, kebetulan ya Kak Rose macam tau-tau je, pilihan talam sagu berlapis berwarna-warni bagai pelangi, jelita nya kuih Kak Rose hari ini. Jadi nya hari ini rasa-perasaan ber-pelangi lagi ..berwarna-warni .. ceria walau pun mendung di-sini.

Salam manis manis madu.

Naz said...

Kak Rose... Cam talam Kt umah Naz jer..oooooo.. Patut la ilang separuh pinggan smlm..akak amik ehhhh..hik..hik..hik... Gurau je ye kak.. Serupa kaler kuih talam kita:)) cantik akak buat...

Kak Rose said...

Noorma, sila lah mencuba...

Kak Rose said...

Izan, meh kak rose tolong tiupkan semangat sikit... pasti vit r akan datang nnti!

Kak Rose said...

Salam Ratna, pagi ni hujan lebat dengan guruh pulak kat sini dan petir telah menyambar modem... so sepanjang pagi x de intenet dan hari2 yg berpelangi juga hilang serinya...

ni guna anak punya broadband... streamyx dah kong dan TM amik masa 3 hari untuk baiki... aduhai!

Kak Rose said...

Naz, hilang sepinggan ya, rupanya dah sampai kat umah kak rose.... kuat sungguh godaan kuih talam lapis ni!