Lanai Kijang

Lanai Kijang

Thursday, October 7, 2010

Nak jugak puding laici tu!

kan dah kata.... kak rose ni tak boleh tengok orang buat, nak jer mengopy resepi tu.... ni akibat kalau x de keja dan asik g meronda2 rumah orang..... macam2 terliur nak makan.... kalau lah skrin tu boleh di ngap, agaknya x yah masak setiap hari.... kenyang kak rose.... dan jimat gak! ishhh kedekut kan....

dan ni hasil sekodeng rumah nor pagi ni.... semalam tengok kat rumah ummi, x teruja lagi tapi bila pagi ni tengok kat rumah nor tu terus lah kedapur.... selongkar kabinet.... ada 3 tin laici yang belum guna! apa lagi teruslah memulakan projek. dengan semangatnya nak buat, susu cair lak ada sikit jer.... adusss.... kita buat dia maka derhakalah sudah resepi ni.... kurang susu tp lebihkan air sirap laici tu..... lain kan jadinya! ppun timakasih nor, kak liza juga ummi yang share resepi ni.... kak rose kopi yang nor punya ya.... boleh jadi rujukan lain kali....maceh2.

Bahan2 - Sumber Nor Secubit Garam

1 paket agar2 serbuk (10gm)
5 cawan air ~ cawan metrik
8 sudu besar gula ~ lebih kurang 3/4 cawan metrik
1 tin susu cair
1 tin laici ~ dimesin/blend dgn 1 cawan air laici dlm tin
1 helai daun pandan ~ ni k.nor tambah

1. blend laici dgn 1 cawan air laici. Blend kejap jer jgn sampai lumat/halus.
2. lebihan air laici tu K.Nor jadikan kuah masa makan puding tu (sejukkan dulu utk dptkan rasa yg lebih nyaman masa makan hehe)

1. Masakkan agar2 serbuk atau agar biasa bersama air sehingga mendideh.
2. Masukkan gula. Biarkan mendideh lagi. [jika gunakan agar biasa kena tapis]
3. Tutup api. Masukkan air laici dan susu cair.
4. Tuangkan dalam acuan [terpulanglah nak acuan besar atau mangkuk kecil]. Bila dah sejuk masukkan dalam petisejuk.
5. Hidangkan bersama buah laici yang diasingkan tadi.

NOTA
Puding laici ni agak lembut sedikit...so kalau nak makan potongkan [jika gunakan acuan besar] atau tuangkan dalam bekas dan gunakan sudu kecil untuk mmemakannya.....

sejukkan dulu....... tunggu bukak puasa baru dapat rasa....

6 comments:

K.Nor said...

ish.. ish.. ishhh....
cepat benor akak sorang nih.. hihihi
nampak kurang susu kan k.rose
slmt berbuka pose dgn puding laici :)

Kak Rose said...

kemaruk nak buat, susu x cukup pun belasah jugak. hasilnya? sendri mau ingat la kan!

♥LOVE2COOK♥ said...

Huwaaaa...mmg sepantas bullet akak nih! hehehe...;)

Nak jugak puding laici...plsss ;)

Kak Rose said...

Love, nak makan kenalah rajin kan... mai2 ada banyak nih!

Ayu Safieza said...

fuyooo...kak ros ni memang cepat ligat buat kerje...tahniah3....nak sepotong?

Kak Rose said...

Ayu, kalau bahan ada, cepat le jadinya...sori dah abes makan bukak posa tadi.