Lanai Kijang

Lanai Kijang

Saturday, October 23, 2010

Firecracker shrimp

memang mabeles..... sedap sangat. nasib baik buat banyak.... ikut nasihat ika bangkok tu takut kang x cukup rebut2 lak.... mula tu semalam nampak kat rumah nduk hana dan juga rumah ika.... sementelah bahan pun ada jadi kak rose buat lah untuk minum petang ni.... tapi macam biasa la kejadian nya tak serupa macam sifu2 tu punya.... bahan perapan abes tekuor dan mencacatkan kecantikan kain bedung udang tu..... hisshhhh... x puas ati la camni... hana n ika tolong bagi tau sikit petua nak goreng bagi cantik macam uols punya.... walaupun meresik krup krap tp kain balut nampak kotor je kan.... hana, ika dan k nur, kak rose nak kopi resepinya dan tepek kat sini.... macih dan mintak halal ya.....

Bahan-Bahan
  • 20 atau 25 ekor udang besar, dibuang kulit dan dibersihkan
  • 15 keping kulit popiah (jenis eggroll/springroll) dilipat dua atau potong segitiga
  • minyak untuk menggoreng
Bahan Untuk Perap
  • 1 sudu kecil bawang putih yang dicincang halus
  • 1/2 sudu kecil halia yang diparut
  • 1/2 sudu kecil minyak bijan (sesame oil) (kak rose x de ganti ngan olive oil)
  • 1 sudu kecil kicap
  • 1 sudu kecil sweet chili sauce
  • 1 sudu kecil tepung jagung
Bahan Untuk Gam
  • 1 sudu besar tepung jagung
  • 1/4 cawan air, digaul rata bersama tepung jagung tadi (untuk dijadikan pelekat pada kulit popiah)
Cara-Cara
  • Dalam sebuah mangkuk gaul rata bahan pemerap sehingga 20 minit.
  • Setelah itu keringkan bahan yang diperap tadi bersama paper towel. Ambil 1 ekor udang tadi dan gulungkan bersama kulit popiah. Kemas dan lekatkan bersama bancuhan tepung jagung.
  • Goreng dalam minyak yang panas dalam angaran 3 minit atau sehingga kekuningan. Siap dicicah bersama sweet cili sauce.
belum goreng nampak elok je kain bedung tu kan.... suci bersih....

tu dia.... selepas naik dari berenang di koli.... badan penuh selaput.... bintik2 itam... x kesahlah kan... janji sedap hingga menjilat jari makan dengan sos cili dan mayonis.....

sila la kawan2 mencuba resepi udang mercun ni.... dijamin x melotop.... dan sedap sangat makan panas gitu.... selamat mencuba ya kawan2.


10 comments:

hana said...

mbak yuu...kita punyer pong x cantik sgt la kak.. ader itam2 gak..masa nak posingkan tuh kita sapu2 ngan brus! wakakakaka... kantoiii... ika punyer la yg lawa bersih jerk! psttt kiter plak berebut ngan darwish! ishhh budak tuh skrg kedekut btol! hahahahaha

Kak Rose said...

wah pande koi nduk... sapu2 kasi bersih ya... kita ni lurus bendul...itam2 pun tayang je... ish ish....bagus darwish kedekut... jgn kasi mama makan banyak nnti gumuks!

Lin Rosly said...

Itam Pun Itamlah Janji Tak Hangus....Yg Penting Sedap...Bukan Lurus Bendul Kak Rose....Tapi Jujur!

Ayu Safieza said...

waaaaaaaaaa.....cedap nyer kak rose.......makan gitu saje pun best.....itam itam si tampok manis...tak pe kak....I likeeeeeeeeeeeeee......itam2 ni tau.......

Kak Rose said...

Lin, gitu lah ropanya... x de nak mekap2 kasi cantik.

Kak Rose said...

Ayu, memang makan cam tu jer... cubalah. x rugi taw sbb sedap sangat.

Chik Mimi said...

wah dah smpi sini ye kak rose udang mercun tu

Kak Rose said...

Chik MI, laju je dia berenang... menyeberang laut dan daratan... dan sekarang dah masuk kolam kumbahan. hi hi hi

LENDANUAR said...

kak rose..lenda mcm rerasa nak buat jugak lah kaka...kecuh ni..resepibaru harus di cuba...kan.....mana kunci keta nih....nak ke kedai beli udang lah.......

Kak Rose said...

lenda... cepat g bli... cari udang yg beso2 tau baru pueh ati makan... dan buat lebih tau jgn nnti x cukup berebut2 lak!