Lanai Kijang

Lanai Kijang

Friday, October 8, 2010

Kuih talam ubi

salam jumaat diakhir Syawal 1431.... dan berjaya juga menghabiskan puasa dibulan syawal ni.... Alhamdullilah walaupun hingga kehujung nya. dan untuk bukak puasa ari ni kak rose buat talam ubi kayu ni.... x tau la jadi ke idak cam ni.... x rasa lagi dan tukang rasa pulak belum balik keja.... jadi nak tahu camner rasanya kena tunggu lepas bukak puasa nanti.... harap2 sedaplah kan.... resepinya cik google yang carikan.... dari sini.... jom tengok resepinya...

Ingredients

Bottom Layer:

1) 900g tapioca, grated

2) 250g castor sugar

3) ½ tsp salt

4) 350ml thick coconut milk

5) kak rose tambah warna kuning

Top Layer (sift):

1) 80g rice flour

2) 90g tapioca flour

3) 1 tsp green pea flour (x letak pun)

4) 1 tsp salt

5) 225ml thick coconut milk (kak rose tambah santan sbb nampak very thick....)


TO MAKE THE BOTTOM LAYER;

1) Squeeze off excess liquid from the grated tapioca and combine with sugar, salt and thick coconut milk in a non-stick pan.

2) Cook over low heat until mixture turns into a thick batter. Pour the batter into a lightly-greased 23cm square tray.

3) Steam for 20 minutes.

FOR THE TOP LAYER:

1) Combine the different types of flour, salt and coconut milk in a non-stick pan.

2) Cook until mixture turns into a soft paste-like batter. Pour batter over the tapioca layer and steam for 15-20 minutes.

3) Remove the talam from the steamer and let it cool completely before cutting into square serving pieces.

6 comments:

Watierman, rmanbkr said...

Salam kak Rose...mak aiiiiii sodapnya....menggoda sungguh tergugat iman!! Ni yang nak kena cari ubi kayu ni....sabar ya hati....Selamat berbuka Kak Rose.....dah rasa sedap walaupun tak dapat rasa Kak Rose oooi!!

Kak Rose said...

watie, mmg sedap. bukak posa sorang2 pun boleh makan banyak...takut jugak kalau x jadi sbb 1st taim buat!

K.Nor said...

jom main bunga api, esok raya!! haha

Kak Rose said...

x leh, nnti kena tangkap... kita raya senyap jerk!

Noorma Ismail said...

sedapnyer..saya tak pernah buat lagi, selalu beli jer.. nanti nk cuba buat lah..tungu pokok ubi kayu tu ada isi dulu..hehehe..

Kak Rose said...

norma, sesekali makan ubi ni ok gak.... wah best tu ada ubi tanam sendiri.... 1st taim buat talam ubi sebenarnya.