Lanai Kijang

Lanai Kijang

Friday, July 27, 2012

Black pepper sauce, iftar semalam

baru seminggu puasa dah x tau nak masak apa untuk iftar... kadang2 buntu jugak tukang masak ni kan.... so untuk kelainan semalam kak rose buat chicken chop bodo2 jer... buat coleslaw dan gorengkan fries.... berebut2 lemak nak menempek dengan segala yang bergoreng! black pepper sos pun homemade jugak. asalkan boleh mengenyangkan kira ok la tu kan.... tp Alhamdullilah, kenyang sangat2.... x terhabis pun pinggan kak rose tu...

homemade black pepper sauce ni kak rose guna resepi dari Myr oleh kak fida. 1st time guna resepi ni, mekasih ya kak fida kongsikan resepi sauce ni dan kak rose nak kongsikan kat sini lak ya...

Bahan-bahan
  • 3 sb mentega*
  • 4 sb tepung gandum*
  • 300 ml air panas
  • 300 ml susu segar
  • 1 keping kiub lembu/kiub ayam
  • 1 sb kicap pekat
  • 1 sk cuka
  • 1 sb serbuk lada hitam (lebih sedap kalau yg ditumbuk sendiri)


  • Cara-cara
  1. Cairkan mentega di dalam kuali atau periuk atas api yg kecil dan masukkan tepung.Masak hingga berbuih.
  2. Masukkan kesemua bahan2 yang lain ke dalam campuran tepung dan gaul hingga rata dan masak hingga pekat.Jika terlalu pekat boleh ditambah sedikit air atau susu cair lagi.
  3. Apabila siap, bolehlah disajikan dgn steak,chop atau burger pilihan.

harap2 x la melepek hari ni sbb x makan nasik... sahur mmg x kak rose x amik nasik, hanya roti bakar sapu butter n secawan nescafe o panas and alotttttt of air masak sampai kembung rasa perut!

11 comments:

laskar pelangi said...

terliur!
hihi

-,-

Liza said...

salam ramadhan kak rose..betul tu, kdg2 xtau nk masak ape utk berbuka kan, peninggg...hihiii

Sari Yusa Ibrahim said...

berbuka orang putih cara.. hehe.

nak masak buntu tu satu, kadang nak beli apa kat pasar ramadan pun buntu, lebih baik masak sendiri.. kan..

Amie said...

bagiku ini bukan lagi bodo2 ni tapi dah cukup lengkaplah tu...memang betul, adakalanya buntu nak masak, buntu juga nakmbeli apa di bazar ramadhan.

tun_telani said...

tu laa.. betul kata kak amie, ni mmg bukan bodo2 ni. dh xtra clever nih. hihi.. sedap sgt nmpk tuu..

Kak Rose said...

laskar pelangi... cuba la buat sendiri... makan puas2!

Kak Rose said...

Liza, bertambah hari bertambah pening jugak meke nak masak apa kan?

Kak Rose said...

Sari, kalau g param pun nnti balik tangan kosong jer... payah nak jumpa yg menepati selera...

kadang2 nampak macam sedap jer tp bila rasa cam hampeh! baik masak sendirk kan?

Kak Rose said...

Amie, tauk je la apa yang tekak sendiri rasa nak makan... asalkan mengenyangkan. betul x?

Kak Rose said...

tu, sesekali buka dengan menda camni ok gak... jemu lak hari2 makan nasik!

Anonymous said...

Can you please post this in English.
Thanks