Lanai Kijang

Lanai Kijang

Monday, July 2, 2012

Jus kedondong asam boi

salam Julai semuanya.... dah 2 hari kak rose x menjenguk rumah ni sbb bz balik Johor dan ada kenduri yang kena hadiri... jadi x de masa nak layan lepak2 kat rumah ni.... so bila dah balik kg ada je buah tangan dari kampung la kan.... kendondong ni kak rose amik dari kampung... mmg banyak sungguh buah sampai melayut tp x de sap2 nak pedulikan.... kak rose cuma amik 2 tangkai jer pun... dan dapatlah kak rose buat jus kedondong asam boi ni... stok asam boi mmg banyak, so gandingan yang tepat dihari yang panas2 berbahang cenggini.

2 tangkai buah kendongdong yang kak rose petik fresh dari pokok depan rumah mak dikampung. pertama kali minum jus ni terus la terpikat dan kini boleh buat sendiri jer... basuh bersih2 buah tu dan buangkan biji, blend terus dengan kulit untuk dapatkan warna yg sedikit hijau pada jus tu nnti. tapis dan tuang dalam gelas, buh ice cube n asam boi.... sedia dinikmati dengan nyamannya dihari yang panas berbahang ni....

18 comments:

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY said...

aduihai kecur liur nengok jus kedondong asam boi ni...

sedapnye kalau dapat minum waktu berbuka petang ni..

Masya said...

lamenya tak minum.. terliur dibuatnya.. walaupun tgh sakit tekak ni...

Kak Rose said...

Eija, selamat berpuasaya... nnti berbuka bolehlah minum banyak2!

Kak Rose said...
This comment has been removed by the author.
kasihredha said...

tengok gambarpun air liur dah melimpah ruah :)

Anna Qawina said...

Aslmkm Kak Rose..sluurrpppp..aaahhhh..hehe

Aymy With L♥ve said...

Salam kenal Kak Rose... Sedapnya kedondong... Selalu jugak order di kedai makan masa kat Msia... Kat sini kedondong ada jual kadang2... Tapi asam boi nye yg xde... ehehhe...

Nur-nba said...

Kak Rose.. Macam nak capai je cawan akak dalam gambar ni.. Sedap benor melihatnya.. :)

quinnie said...

memang kecur tengok air ni...air favorite saya...tiap kali pergi pasar malam mesti beli..hehehhe

mrs kayrul said...

tengok jer dah kecur liur nie...kena usahakan gak nie try wat sendiri

Kak Rose said...

Masya, tunggu sakit tekak elok nnti leh minum banyak2 ya.

Kak Rose said...

kasih, mmg sedap buat jus cenggini, x de rasa masam dah!

Kak Rose said...

Anna, ada lagi buah tu kalau nak wat lagi nih!

Kak Rose said...

Salam kenal jugak buat Aymy, nnti bila balik mesia jgn lupa minum jus ni banyak2 ya... hilang la kempunan nnti!

Kak Rose said...

Nur, mmg sedap, x de rasa masam dah!

Kak Rose said...

quinnie, nnti leh la wat sendiri pas ni!

Kak Rose said...

mrs kayrul, buat jangan x buat ya... takut nnti kempunan pulak!

asmar said...

Salam Kenal K Ros. Jakunnya saya sb slama ni tak penah minum air ni. Teringin nk cuba sb rumah mak mentua ada buah ni. Tak payah campur gula ke. tq