Lanai Kijang

Lanai Kijang

Thursday, July 19, 2012

Sarapan jawaku

ni la bila dah kehabisan roti, maka tekak jawa ni teringat kan lempeng yang CMG panggil lempeng pekak ni.... x tau camner boleh dapat nama pekak tu ya? yg pasti kejawaan ni mmg suka sangat dengan lempeng cicah dengan sambal tumis sadin nih.. buat pun tuk makan sorang jer sbb ayahnya mesti dengan roti bakar yg tinggal last kopek dan anak pulak dengan coco crunchnya. jadi maknya dengan aman menikmati lempeng pekak cicah sambal sadin n segelas susu omega juga satu mug nescafe kosong! tersangat lah jawanya kan.

12 comments:

Asyifa Mustaffa said...

sy pun suka mkn cmnie ...atau cicah dgn sambal bilis pun...walah !!

n/week x leh sarapan dah....selamat menyambut ramadhan utk K.Rose sekuarga......:)

khairiah khaizu said...

menu nie menu jawa ke....adakah saya keturunan jawa sbb suka mkn menu nie...hahaha

bintangjauh said...

Salam Kak Rose,
walau pun simple namun itu lah pujaan selera Ratna... semasa dengannya Moyang, sering berminum petang sebegini rupa tapi bersambal ada taruhan santan kelapa jadinya kerasaan sambal itu manis lemak dan lempeng itu juga berkelapa parut muda yang segar... ish! kok kesitu jadinya nostalgia Ratna!

Kok pekak namanya ya Kak Rose...
Salam manis semanis madu.

tun_telani said...

sama ngan hasben tun, jawa dia tuu.. apa sahaja yg bersambal sardin mesti lajuuu.. tun kalau lempeng suka cicah kari ikan =)

AZLITA AZIZ said...

Assalamualaikum kak Rose

Lempeng ni memang fav ita sekeluarga.. dari kecil sampai besar tak jemu2 makan lempeng ni.. inilah lempeng sarapan ita setiap hari.. air tangan mak yang tak boleh dilupakan..

nampak akak buat adoi.. kecur liur pulak ita rasa.. kalau anak-anak nampak ni.. dah menjerit minta buatkan..

Di kesempatan ini ita nak ucapkan selamat berpuasa dan selamat menyambut bulan Ramadhan buat kak Ros dan keluarga.. Semoga kedatangan bulan yg mulia ini melimpahi seribu kerberkatan utk akak dan keluarga..

CikOdah Gebu said...

Ini memang sarapan kegemaran CikOdah..sedapnya !

Kak Rose said...

Asyifa, x leh sarapan tp boleh jugak buat sahur kan.... dan selamat berpuasa buat Asyifa n keluarga.

Kak Rose said...

khairiah, entahlah.

tp keluarga jawa kak rose ni mmg suka makan lempeng, kalau ramai2 berebut2 lg sedap kan

Kak Rose said...

Salam jugak buat Ratna.

lempeng pekak ni mengingatkan kembali kenangan bersama moyang ya...nostalgia sungguh kan.

Kak Rose said...

tun.... ada geng rupanya kak rose ni. tp cicah apa2 pun masih mabeles jugak!

Kak Rose said...

Waalaikumsalam Azlita,

rupanya kak rose x keseorangan meminati lempeng pekak ni ya...

Salam Ramadhan jugak buat ita sekeluarga... semuga kita sama2 mendapat keberkatan dan rahmatnya dibulan mulia ini. Amin

Kak Rose said...

CikOdah, kita serupa! kalau makan berebut2 adik beradik lagi sedap kan!