Lanai Kijang

Lanai Kijang

Sunday, February 27, 2011

Lempeng kelapa CMG

petang td g buat lempeng kelapa ni.... dan kak rose dah ubah nama resepi ni dengan nama tuan punya resepi. Yes lempeng kelapa CMG cicah sambal tumis...ari tu ada makan lempeng kelapa ni masa rewang kat rumah kenduri, nak tanya resepi x tau pulak sapa yang buat... sangatlah sedapnya cicah dengan sambal sadin... so bila baru ni nampak resepi ni kat rumah CMG terus teringin nak buat... yg sebenarnya teringin nak makan! masih ya mat share resepinya kat sini.... dan kak rose nak kopi pes tepek kat sini.....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 1/2 cawan kelapa parut putih, pilih kelapa berkulit basah
1 cawan tepung gandum
1/2 camca teh baking powder
1 cawan air (kurang lebih)
Secubit gula halus (optional)
Garam secukup rasa
(kak rose tambah sebiji telor)
Sambal tumis, sebagai pencicah

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan semua bahan2 diatas kecuali sambal tumis, kacau hingga rata dan jika kelihatan terlalu pekat boleh tambah 1 - 2 camca besar air. Kacau rata dan rehatkan sekejap..
  2. Panaskan non-stick pan saiz 4 inci, lenser dengan sedikit minyak masak. Sendukkan kurang lebih 1/3 cawan adunan dan ratakan, masak dengan api sederhana hingga permukaan lempeng kelihatan pucat.
  3. Terbalikkan dan masak lagi hingga sedikit garing, angkat. Buat kaedah sama untuk baki adunan. Hidangkan bersama sambal tumis kegemaran anda...

dinner ari ni... lempeng kelapa cicah dengan sambal tumis....

13 comments:

fara dean said...

gebu tahap gaban..
terliur tgk makan ngan sambal tumis tu..

Kak Rose said...

fara, enak mangan karo sambel tumis...

Mas said...

akak...montoknya lempeng tu....
geram mas tengok....
join sekali la...he..he...ada lagi kan lempeng tu..

Mat Gebu said...

Ohhh tidakk..kejelitaannya terserrr lahhh lahhh...huhu..

Nieza said...

perghh memang gebu betul la lempeng ni ka ....sedapnya kalau dpt ngap ni..hehe

Kak Rose said...

Mas, tengok jari tuan punya resepi pun dah tau kejadian lempeng ni... tp jari tukang buat, hancusssss!

Kak Rose said...

Mat, tengok la siapa cikgunya... tuan punya resepi buat lagi lah cun melecun!

Kak Rose said...

Nieza, pd kak rose mmg sedap... lemak2 gitu, pas tu ngap x leh berenti lak.

hana said...

salam rindu kakrose... ngaco akak jap kat sini... hihihi

Kak Rose said...

nyang di ilang nduk? dolan2 yo?..

MisS NaSiHa said...

akak..sedapnya..dtg la upsi..bwk lempeng ni..teliur dh tgok..hehe

Kak Rose said...

Mis sNasiha... nnti len kali kalau buat lagi kak rose kirim ya.... baunye saje!

MisS NaSiHa said...

ala akak..mna best kirim bau je..nk pahala lebih mai bwk bekal ke sni la..hehe :)