Lanai Kijang

Lanai Kijang

Wednesday, February 23, 2011

Agar-agar santan pandan

eikkkk... pepagi dah postkan agar2? sebenarnya agar2 santan ni buat semalam lagi.... tengok orang lain buat cantik2 tu terasa sangat nak makan nya... tu lah gambar yang sangat vouge tu buat kak rose terguda nak mencuba (yg sebetulnya nak sangat makan!) buat walaupun kejadiannya x secantik macam hana punya! x kisahlah kan asalkan rasanya tetap mabeles dan sedap apa lagi makan masa hari tersangatlah panasnya ni....
resepinya kak rose copy dari rumah hana.... tp dia nya cantik jer, kak rose terlebih santan pekat dan telor pulak sebiji terus tu kot yg jadi tebal lapisan dia! camner pun kak rose suka... tersangatlah lemaknya! nduk, kak rose cnp kat sini ya.... tq to ummi jugak.

RESEPI AGAR-AGAR SANTAN
source : kak.ummi@homesweethome

Bahan-bahan
  • 25 gm agar-agar tali (dalam paket)
  • 1150 ml air 2 paket santan serbuk + 750 ml air (dibancuh jadi santan pekat)
  • 1 1/2 cawan gula pasir
  • 1 biji kuning telor (kak rose buh terus sebiji tu...)
  • 2 helai daun pandan (disimpul)/perisa pandan
  • beberapa titis pewarna hijau
  • 1/2 sudu kecil garam
Cara-cara
  • Basuh agar-agar dan jerangkan bersama air hingga mendidih.
  • Pastikan agar-agar benar-benar larut, masukkan gula, daun pandan dan pewarna hijau. Sederhanakan api dan masak lagi hingga gula larut.
  • Sementara itu kacau santan, garam dan telor hingga sebati. Tuangkan ke dalam periuk.Kacau selalu santan dengan api sederhana hingga nampak santan berbintil-bintil (naik jadi lumut gitu).
  • Tuangkan ke dalam loyang yang telah dibasahkan terlebih dahulu.
  • Sejukkan sebentar di luar barulah dimasukkan ke dalam peti sejuk.

peringatan untuk diri sendirik: len kali nak kena ikut sukatan betul2 barulah nampak cantik macam sifu2 punya tu!

16 comments:

Ayu Safieza said...

Lengkong!!!!! Yeyeeyyyyyy........I loiiikes.....mmmm takper kak rose....lagi sedap ngap sbb banyak teloq....:) errr.....ada lagi ke dlm esbok tu.....????

hana said...

akakkkkk...cantik dah tuhhhh...kiter suker yang mcm nih banyak lemak2!! abes diet! hihihihihi..... tahniah kak dah pandai wat agar2 santan..... clap sejuta kali! hihihi

Mas said...

mas pun suka agar2 lumut ni...
makan sejuk2...besttt..

Kak Rose said...

Ayu, mmg sedap banyak lemak gitu... meh, ada lagi ni..

Kak Rose said...

nduk, nak makan nyer pasal lupa segala diet tu..wah! terdengar sampai sini clap2 tuh. lenguh x tangan?

Kak Rose said...

Mas, panas2 ni nak je makan yg menyejukkan tekak... ni teras lak nak makan cendol lak, haissshhh!

izahdaut said...

kak roseee..
lawa lah..nk buat gak ni..
ishh banyk benor nk buat

Kak Rose said...

izah, buat jgn x buat. panjang list yer? x pe pelan2...

Naz said...

Salam kak Rose..
Cantiknya warna agar2 tu..Hijau mata hitamku..

Anna Qawina said...

masuk list gak..dok kira list tu agaknya taun dpn lom abes try kot..kihkih..nyamannya nengok

::Azura Rahman:: said...

sedapnyer agar2 santan kak rose nie.. zura wat yg gula merah punyer version.. buruk je hasilnyer.. huhu.. next time nk wat yg pandan pulak la..

Kak Rose said...

Naz, kalau tengok tuan punya resepi lagi lak... ras nak ngap jam tu jugak!

Kak Rose said...

Anna, x per .... pelan2 nnti sampai la giliran tu! sedap makan sejuk2

Kak Rose said...

Azura, kak rose suker jugak yg gula merah tu.. saja try yg pandan ni... mmg harum bau daun pandan tu...

izahdaut said...

kak rose..
nak buat jugak ingat petang ni..tapi dah projek lain pulak..terpegun betul tengok agar2 hijau ni..
sedap ye kak..

Nieza said...

kak rose, cun tu...suka tgk colour hijau ni...kalau ler dapat ngap ni...sedapnya..hehe