Lanai Kijang

Lanai Kijang

Tuesday, February 8, 2011

Kuih lapis pelangi

yes, jadi sudah kuih lapis pelangi yang kaler maler ni.... terang benderang kalernya kan.... saja nak bagi berpino mata nengoknya. dulu dah penah buat tp kalanya sangat kedekut, pucat lesi jer... so kali ni kak rose lebihkan sikit kaler tu biar terang.... ha! ambik ko.... jauh sebatu dah leh nampak kuih lapis pelangi kak rose ni....

resepinya kak rose masih guna yang pernah buat dulu, ... cnp dari rumah hana. mekasih ya nduk walaupun kalernya sangat nyakitkan mate tapi rasa ttp menten gitu...


Bahan-bahan: (loyang bulat 7 inci)
  • 2 cawan santan pekat - hana lebihkan 1/4cwn
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 2 sudu makan tepung beras
  • 2 sudu makan tepung kastad - hana buh tpg jagung (kak rose pun)
  • 1 sudu teh garam
  • pewarna merah, hijau, kuning & ungu - ungu tadak!
Cara Menyediakan
  1. Gaulkan kesemua bahan di atas hingga sebati. Tapiskan. Kemudian bahagian adunan kepada 4 bahagian.
  2. Masukkan pewarna merah ke dalam setiap bahagian secara berasingan.
  3. Panaskan kukusan dan masukkan 1 senduk adunan merah ke dalam loyang dan kukus selama 5 minit.
  4. Kemudian lapiskan satu senduk adunan hijau dan kukus semula selama 5 minit juga.
  5. Diikuti dengan lapisan warna biru dan seterusnya warna kuning.
  6. Buatlah secara berselang seli hingga habis.
  7. Kukuslah hingga kuih masak. (adunan akhir sekali Ummi biarkan kukus selama 15 minit)
(Pesanan Kak Liza: Setiap kuih lapis dan talam yang menggunakan santan, hendaklah dijerang santan anggaran suam sebelum dituangkan ke dalam adunan)
kak rose buat dalam acuan kecik2 ni... tp kena baaaanyak sabarrrrrrr! sbb tuang sesudu for every layer.... lecehnya! panas lak tu, tp kalau sapa2 saja nak wapkan muka buat facial bagus jugak tu... hi hi hi

44 comments:

~Norul Mas Hana ~ said...

wahh cantiknya.. =)

hana said...

waduh waduhhhh makin cantik la kak skirt tuhh... nak tejojol bijik mata kite delok ne... telatennnn!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam k.rose..lawonyaaaaaaaaaa!!trgoda negok kalernya yg berwarna-warni tuh!

anymz said...

kakrose..canteknyaaaaaa...sudah tirguda di buatnya.nak makan pun rasa sayang.ha'ah lah kakrose.cam skirt.ada2 aje hana ni kan?..kekeke

Yatie said...

Salam Kak Rose,
Uwaaaa cerianya kuih lapis pelangi ni....suka tngk...telatennya akak guna acuan kecik2 tu...salutelah...

AZLITA AZIZ said...

cantik nyer kak ros... tak berkelip mata ku memandang.... tergoda suguh dgn warnanyer yg memukau....

Mas said...

peerrhhh...memang cantik macam pelangi....

Mr. Mama said...

salam Kak Rose..
cantinnyeeee.....
tabik spring lah...

Kak Rose said...

Norul, x sakit mate ke nengoknya?

Kak Rose said...

nduk hana, sori ya nek sakit motone ndelok skit kui!

Kak Rose said...

atie, lawo tp seksa nak melapisnya... macam buat facial gitu!

Kak Rose said...

anim, leh cuba kalau nak facial muka... x yah g spa dah!

Ummi said...

Waduuussss k.Rose...cantiknyaaaa.....nak buat jugak laaa...hehehehe, mmg nmpak pun sedap!

Kak Rose said...

yatie, telaten tp geram gak.... nasib baik sekali kukus jer.

K.Nor said...

cantik betul kuih lapis kaler maler ni k.rose..

Kak Rose said...

Azlita, sila lah cuba buat sambil free facial!

Kak Rose said...

Mas, pelangi di tengahari!

Kak Rose said...

Mr. Mama... toing toing.. mekasih pada sifu2 masak diluar sana!

Kak Rose said...

Ummi, mmg sedap tp mau juling mata nengok kalernya!

Kak Rose said...

Nor, siapalah sifu yg ajar buat kaler maler ni.... terutama roti jala tu. macih sesangat!

Sofea said...

secantik nama tuan yg membuatnyer...;)

Kak Rose said...

sofea... malu ai, nama je cantik tuanya sangat bolat!

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

salam kak rose..
memang tak dinafikan menggoda jiwa dan raga..kaler pun berpinar biji mata..

faa rosli sulaiman said...

sangat creative!!!cantik!

Kak Rose said...

Nazrah, terguda ke tersiksa ngan kaler yg menyilaukan mata tu?

Kak Rose said...

faa... cikgunya ramai, dan hasil belajo dari sifu2 tu....

Puan Ros @ Tadika Sinaran Intelek said...

wah kaler maler betul la.Mesti nak cuba ni

Kak Rose said...

Ros, macam tv3 lak kan. sakit mata x?

Puan Ros @ Tadika Sinaran Intelek said...

biar sakit mata,jangan sakit perut..hi..hi..hi...sakit hati lagi tak nak!macam kes tunggu bas tu.....

HomeKreation said...

Salam KakRose. Ceria nya puding ni, tengok je terus rasa happy. Kalu makan tentu lagi happy...hehe.

Kak Rose said...

Ros, mmg bas tu... first n last la agaknya bli tiket kat situ. goodbye la jawapnya!

Kak Rose said...

Along... harap2 gitula... happy jer barulah kenyang perut kan!

LinRosly said...

Assalamualaikum Kak Rose...

Cantikkkk Dan Tergoda Sapa yang melihatnya....

Nieza said...

kak rose, wah sungguh ceria colournya dan halus sekali lapisannya...sayang lak nk mkn ni kak...kalau bg saya maunya simpan dlm almari kaca ni...hahaha

Kak Rose said...

Lin, bolelah mencuba nnti ya...

Kak Rose said...

Nieza, kak rose dah simpan gak... dlm pewotttt! hihihikkk...

cik cek said...

silau mata ...kak rose....memang cantik ....nak sikit..... :-D

Kak Rose said...

cik cek... kena pakai spek itam kot, tp sayang dah abes!!!

izahdaut said...

waaaa kak rose pitam tengok cantiknya kuih ni..very cantik...suke nyer tengok

Kak Rose said...

izah... pitam tengok kaler tu ker? jauh berbatu dah leh nampak kan!

Norasikin said...

Boleh nangis kalau buat kuih kecik-kecik ni. tengok org makan sekali ngap je terus abis. Tak de perasaan nak menikmati pun. Diaorg tau cuma makan, kenyang pastu blah.

Kak Rose said...

Norasikin, nanes pun x per kalau buat tuk makan sendiri asalkan jadi cantik dan yg penting sedap!

ain (sweet thots) said...

kak rose.. santeknyaaaa... terpukau nengok.. rajin la melapis mcm tu skali. tp serius lawa sgt2.

Kak Rose said...

ain... skirt kembang yg nampak terang dari jauh! jenuh jugak melapisnya, tp puas ati dgn hasilnya...