Lanai Kijang

Lanai Kijang

Friday, November 11, 2011

11.11.11

pic ihsan dari cik google

Salam dipagi Jumaat yang mulia.... sekejap je dah nak penghujung tahun kan... dan hari ini, sebelas sebelas sebelas, cantik kan tarikh ini! bermacam2 dilakukan untuk mengingati tarikh yg cantik ni... alangkah baiknya k kita memperingati tarikh ni dengan pengisian yang sangat dituntut dalam kehidupan.... buat kak rose x de apa yg specialnya. it is just a number dan datangnya dengan menambahkan usia sehari lagi yg entah esok lusa ada lagi ke tidak tiada sapa yg tahu... cuma lebih merperingatkan diri sendiri untuk mempersiapkan diri kearah itu....Insyaallah!

dan pagi ni kak rose terbaca satu artikel yg bagus ni untuk kak rose sharekan kat sini untuk kita renungkan bersama.... kak rose cnp dari sini.


Kitakah Orang Tersebut?

Siapakah orang yang sibuk ?
Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s


Siapakah orang yang manis senyumannya?

Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.


Siapakah orang yang kaya?

Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.


Siapakah orang yang miskin?

Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk - numpukkan harta.


Siapakah orang yang rugi?

Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan
.

Siapakah orang yang paling cantik?

Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.


Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?

Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?

Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya.


Siapakah orang yang mempunyai akal?

Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari siksa neraka.

dan berjaya kah kita mencari 6 perkara yg Allah sembunyikan ini....

* Allah S.W.T telah menyembunyikan redha-Nya dalam taat.
* Allah S.W.T telah menyembunyikan murka-Nya di dalam maksiat.
* Allah S.W.T telah menyembunyikan nama-Nya yang Maha Agung di dalam Al-Quran.
* Allah S.W.T telah menyembunyikan Lailatul Qadar dalam bulan Ramadhan.
* Allah S.W.T telah menyembunyikan solat yang paling utama di dalam solat (yang lima waktu).
* Allah S.W.T telah menyembunyikan (tarikh terjadinya) hari kiamat di dalam semua hari.

semuga hari dan tarikh ini akan memberikan yang lebih baik dari semalam2 nya buat kita semua....Aminnnnn.

6 comments:

ummiarissa said...

sebagai manusia yang lemah..sentiasa perlu diingatkan...terima kasih kerana memberi peringatan berguna ini...

Kak Rose said...

ummiarissa.... sama2 kita memperingati, terutama untuk diri sendiri jugak!

eliyaezlinalias said...

muhasabah diri --- mekasih kerana berkongsi (*_*)

oli-go said...

btol tu kak rose..just number..kita sebagai umat islam kena ikut bulan islam..

cik cek said...

Tq Kak Rose berkongsi...ingat mengingati....kita hamba yg lemah mudah lalai dan terlupa....timakasih sekali lagi Kak....

Anonymous said...

Salam wahai Kak Rose,

TerimaKasih segunung tinggi dengan peringatan yang suci bagi mengelak kan diri dari tersempit hidup-nya dimana nurani yang maha bersih-sebersihnya amat disanjungi sekali.

6 perkara itu dari tadi Ratna renungkan ... ya Allah maha Pengasih ... sama-sama kita berkongsi pengetahuan ini ya Kak Rose.

Salam manis manis madu.

p/s: Kak Rose .. Ratna tidak cantik kerna rambut dikepala masihi tidak di-tutup aurat-nya.