Lanai Kijang

Lanai Kijang

Wednesday, December 1, 2010

Kuih putri ayu

Salam december semuanya.... kejap je dah nak ujung tahun kan.... dah dekat setahun la jugak kak rose pindah ke Shah Alam ni....beberapa hari yang malas dan ari ni kena merajinkan diri sbb ari tu lagi terpandang kuih putri ayu yang sungguh ayu kat rumah hana, pas tu kat rumah mas pulak.... hishhhhh x tahan godaan tp masih malas nak buat. so ari teruslah merempit didapur buat kuih ni.... panas2 lagi dah ngap sampai 4 ketul! betul2 macam lepas kempunan.... tp sayang putri ayu ku sudah tidak lagi ayu... pucat lesi jer, kedekut kaler ijo!

biarpun rupa x cantik tp ttp sedap dan gebu, bila dah kemaruk nak buat rupa2nya santan x cukup jadi kak rose gantikan dengan susu cair.... x la lemak sangat tp dengan kelapa muda tuh..... jadi lemak manis jugak! suker sangat.

hana, kak rose kopipes resepinya ya, n mekasih daun keladi....

Bahan-bahan
  • 4 cawan tepung gandum
  • 1 1/2 cawan gula caster
  • 3 biji telor
  • 1 1/2 cawan santan ( di ambil dari 1 paket ( 50 gm )santan segera +1 1/2 cwn air )
  • (kak rose gantikan dgn susu cair)
  • 1 sudu makan ovelette
  • 1 sudu makan baking powder
  • 1 sudu teh pewarna hijau
  • Inti kelapa
  • 1 biji kelapa parut putih sahaja
  • 2 sudu teh garam
  • 1 sudu makan tepung ubi
Cara-cara
  1. Ayak tepung bersama baking powder, ketepikan.
  2. Putar telor + gula sehingga betul2 kembang.
  3. Masukkan ovelette dan pewarna hijau, putar lagi sehingga sebati.
  4. Masukkan tepong sedikit demi sedikit berselangseli dengan santan sehingga habis.
  5. Inti kelapa- satukan semua bahan, gaul sehingga rata.
  6. Sapu acuan dengan minyak, ambil sedikit inti kelapa, tekan2 dalam acuan tadi, tuang adunan. Kukus selama 5 minit.
keayuan yg telah hilang... pucat lesi je yang tinggal.... wpun x de santan, tapi ttp lemak n gebu gitu!

12 comments:

TopsyTurvyMum said...

Salam K rose,
nampak kuih k rose ni baru teringat rupanya ada beli acuan ni masa balik rituu..

wahh..kena kopipes resepi ni:)

deetha said...

salam mbakyu,
woo iki jenenge putu ayu ...hiahahahha
enak ...

hana said...

walahhh mbak yuu.. ora opolah ora ijo banget janji enak kok! gebusss.. kok kepingin mennehhh

♥LOVE2COOK♥ said...

Wahhhh sunnguh ayu kuih tu kak!! :D

Kak Rose said...

TTm dipersilakan buat ya, jgn simpan lelama acuan tu!

Kak Rose said...

deeta nduk jenenge ayu tp jadinya ora ayu.... pucet aje!

Kak Rose said...

ha... nasib baik tuan resepi x marah sbb kuih wes jadi pucet! tp enak banget kok nduk.

Kak Rose said...

Love.... len kali kena buh kaler hijau banyak2. barulah jadi ayu sungguh... gambo pun pakai camera compact jer... ada dslr tp x reti nak adjust2.... belasah jer boleh lah!

izahdaut said...

pucat pun pucat la..jnji sodapp..hihihi

Kak Rose said...

betul tu izah... ni la amatur nyer tukang masak... ada jer yg x kena!

NuZa said...

feberet saya nih...tp lom penah wat..pas ni ingat nak cuba lah..=)

Kak Rose said...

Nuza, cuba jangan x cuba ya... sedap tau!