Lanai Kijang

Lanai Kijang

Thursday, December 16, 2010

Broccoli with oyster sauce

ari ni kak rose masak sayur nama omputeh.... tp yg makan jawa n kelantan, ok tak cam tu? bila dah banyak beli brokoli tu kenalah asik masak n makan brokoli je kan.... biarkan lelama kang x elok lak. resepi omputeh ni kak rose amik kat sini.... actually ada banyak resepi brokoli in oyster sauce ni tapi yang ni rasanya paling mudah masaknya... just blanch the broccoli, prepare the sauce and pour on it. ready dah! jom kingok resepi yang kak rose kopi dari sini...

Ingredients:

  • 1 pound broccoli flowerets
  • Sauce:
  • 1/4 cup chicken broth (kak rose guna 1/2 kiub pati ayam maggi + air)
  • 1 tablespoon oyster sauce
  • 1 tablespoon dark soy sauce
  • 1 teaspoon granulated sugar
  • 1/4 teaspoon sesame oil (x de kak rose ganti ngan olive oil)
  • Pinch of salt
  • 1 teaspoon cornstarch dissolved in 4 teaspoons water
  • 2 tablespoons white sesame seeds

Preparation:

Bring a large pot of salted water to a boil. Add the broccoli and blanch for 2 to 3 minutes, until it is tender but still crisp. Remove from the saucepan, plunge briefly into ice cold water, and drain.

In a small saucepan, bring the chicken broth, oyster sauce, dark soy sauce, granulated sugar, sesame oil to a boil. Add salt to taste. Add the cornstarch and water slurry, stirring to thicken.

Pour the sauce over the blanched broccoli. Serve hot, garnished with the sesame seeds.

ready untuk dingap... rangup je!

makan dengan nasik panas2 bersama ayam masak bali.... resepi dari nor, leh tengok sini gak.... Alhamdullilah kenyang.

5 comments:

giha lalala said...

sodap nye! :p

Nieza said...

Salam Kak Rose, sedapnya nengok ayam masak bali akak ni...mcm ala2 rendang pula....broccoli pun sedap!..:)

Kak Rose said...

giha lala... sedap dan sangat menambah lemak dibadan!

Kak Rose said...

Nieza, ikan sumbat belakang tu lagi sedap, kita batter nak?

fara dean said...

sihat betul hidangan ni kak..