Lanai Kijang

Lanai Kijang

Tuesday, December 28, 2010

Kenduri nasi ambeng

nasi ambeng terakhir untuk tahun 2010..... kenduri sempena anak buah yang berkhatan sebelumnya dan masa cuti panjang ni lah baru buat kendurinya... masak gotong royong adik beradik dan juga jiran2 mak datang menolong.... kalau kami saja agaknya x menjadi kot kenduri tu... maklumlah biasa masak untuk keluarga saja.... bila nak masak untuk kenduri ni sah2 x pandai nak agak kan.... nasib baik ada jiran2 yang sedia rajin nak menolong. terima kasih banyak2 ya Lek Masrekah, Kak Siti, Wak Sam, Kak Pura, Lina, Cik Kom, Cik Kamah dan nduk sapa tah x ingat nama.... sori ya.

kenduri dibuat petang dan malam jugak.... lepas zohor kenduri untuk orang pompuan je.... ramai yang datang Alhamdullilah, meriah. 7 dulang ambeng untuk kenduri petang tu dan sebelah malam untuk orang lelaki pulak. 6 dulang ambeng. biasa satu dulang tu share 5 orang. selain ambeng ada jugak siapkan kuih koci, jelly kelapa dan buah tembikai sebagai pencuci mulut. tapi suma dah x ingat nak amik gambo. bz konon!

ambeng yang dah siap.... 7 dulang untuk petang dan 6 untuk malam....

lauk yang disediakan dalam ambeng tu dah semestinya sambal jawa mesti ada, ayam masak merah, sambal daging, tauhu sambal goreng kicap, sayur, mee n mee hoon jugak... untuk malam lupa nak snap lauk yg lain.... ayam masak kicap

kak rose asik meratah sambal goreng jawa tu.... sedap!, maklumlah jawakan. ada lebih banyak tp lupa pulak nak bawak balik bontrot spt yg hana tanya tu!

14 comments:

izahdaut said...

kak roseeeeeeeeeeeeee.. nanti klu buat kenduri n.ambeng jgn lupa jemput saya...kepingin betul nk rasa..tak pernah rasa la nasi camni..ada pun kwan jawa tapi dah agak moden....

Ctnaemah said...

Kak rose..sy pun peminat tegar nasi ambeng...klu bulan syaaban tu mmg paling ditunggu mak mertua calling srh blk kg mkn nasi ambeng..walllaa

izah..rugi laa tak rasa nasi ambeng..sedap tau yg kenduri punya dr yg jual kat pasar mlm/tani sbb nasi tu diaminkan beramai2 ..ta.hehehe..

Mas said...

kak rose, jngn lupa ajak mas sekali.....he..he..mas pun mcm izah gak...tak pernah mkn lagi nsi ambeng....

Kak Rose said...

izah, saja nak tayang gambo ambeng ni.... kasi jeles... ni betul2 nasi ambeng jawa kampung!

Kak Rose said...

Ctnaemah, ari tu bulan syaaban pun ada wat kenduri n ambeng ni. mmg sedap abb makan ramai dalam dulang tu!

Kak Rose said...

mas n izah....insyaallah kalau ada kenduri jawa lagi...la ni selamat menjamu mata kat skrin dulu ya!

hana said...

waduhhhhhhh!! ambengggggggg! ora eneng bontrot yo kak? ngences!!!

Kak Rose said...

nduk, eneng gambar ai, bontrot x dak! sok dah balik boleh mangan ambeng okeh2 kok.

Mr. Mama said...

sedapnya nasi ambeng tu kak rose...
lama dh x mkn...

Kak Rose said...

mmmg sedap. terutama sambal goreng jawa tu. suker sangat dapat makan nasik ambeng ni.

geraugebang said...

Uwaaaaaa... aduh aduh aduh, mana tahan...sedapnya nasi ambeng tu...

Kak Rose said...

gerau.... hu hu hu nasi ambeng, tengok je la ya.

Sally said...

kepingin mangan nasi ambeng kak Rose..tunggu pasar malam jer la jawabnya

Kak Rose said...

sally, pasar malam ada jual ye? tp pasti x sama macam yg kita buat sendirik kan?