Lanai Kijang

Lanai Kijang

Thursday, May 24, 2012

Ubat batuk.....

salam dan selamat tengahari semua..... cepatnya masa berjalan.... x terkejar dibuatnya.... baru kejap ni amik bekpes, bila tengok jam balik dah menjelang petang pulak!.... dua tiga hari sakit tekak dan semalam stat batuk lak.... adoyaiiiii!!!! x tahan rasa, macam nak terkeluar anak tekak dibuatnya.... makan ubat batuk pun macam x jalan je, so kak rose pun try google petua nak ilangkan batuk ni..... dan dapat ubat sedap nih!

nasib baik ada banyak stok oren sunkist, potongkan atasnya dan buh garam sket, ready untuk kukus....

jangan lupa tutupkan balik keratan atas tu dengan pinkan guna lidi dan kukus.... kukus dengan api kecik dalam 20 minits gitu....

sejukkan dan bolehlah dinikmati.... harap2 dengan petua ni bolehlah ilangkan batu kak rose ni kan..... semua ni kak rose dapat dari sini. terima kasih ya kerana share petua cenggini.

agaknya ubat yg ni boleh ke terus nak bye bye? kenapa ek ubat batuk ni manis semacam.... x lalu rasa nak menelannya!

8 comments:

♥MAMASYAZA♥ said...

akak tak cuba minum madu. slalu saya buat utk diri sendiri dan anak2, kalo batuk, saya minum madu, insyallah 2 3 kali minum, batuk pun hilang. 1 sudu besar sehari pun cukuplah

Chah said...

Try honey kak? Saya serasi kalo mkn honey... Telan pelan2... Dlm 5 min lepas tu minum air suam...

Kak Rose said...

Mamasyaza, tq bagi petua ya... nnti kak rose try lak.

Kak Rose said...

Chah, tu la yg manis2 ni kak rose kureng sket... tp nnti kena cuba jugak ni. mekasih ya

JaSSNaNi said...

Kak rose, kalau mak mertua nani plak ubat batuk ni dia suka amalkan petua ni, limau kasturi tu perah dlm sudu, tuang sedikit kicap.. selawat 3 kali bismillah dah minum..

~~zana@pb~~ said...

Kak rose minum je air batu atau aiskrim....hehe...org kata boleh baik. Susah kan kalau lama sgt batuk, mengganggu tidur kita n org lain. Cuba kakrose minta ubat pil kt farmasi utk buang kahak.

bintangjauh said...

Salam Kak Rose,

semoga cepat baik sembuhnya itu batukan, gimana verdict-nya dengan petua buah orange dikukus itu, jika ada petanda mujarab nanti akan Ratna ikuti petua tersebut.

Petua disini jika mahu melegakan anak tekak makan yoghurt bercampur sedikit madu, cuba ya Kak Rose.

Salam manis semanis madu.

Uncle Lee said...

Hi Kak Rose, your laksam betul sedap best! Ini da tentu 2 bowls saya boleh habis.
Ya, orange is good for coughs....
You take care......
Have a nice weekend.
Lee.