Lanai Kijang

Lanai Kijang

Monday, May 28, 2012

Sambal tempe

salam pagi isnin yang ceria.... harap2 suasana ceria akan berterusan menjelang petang. tp cuaca panas yang teramat ni membuatkan badan sangat x sihat.... segala batuk selsema semua dah hinggap hingga kena 2 jab baru nak elok sket. seminggu jugaklah melayan batuk n selsema ni dan kini Alhamdullilah beransur2 kurang, wpun batuk ada lagi sket2.... tp nak stat mulakan balik briskwalk tu masih rasa x terdaya lagi... treadmill pun dah seminggu terbiar... x de sapa nak naik! nntilah bila dah benar2 sihat.

tp makan ttp nak jugak kan. buat yg simple2 jer, sambal tempe ni buat semalam. mmg sedap makan dengan nasik panas2.... ratah gitu jer pun ok buat kak rose yg mmg sukakan tempe! meh tengok resepinya yg kak rose kopi dari Myr oleh nduk hana tuh! mekasih ya nduk!

Bahan-bahan

  • 5 keping tempe
  • segenggam ikan bilis goreng (ikan bilis yg dh dikupas)
  • segenggam kacang tanah goreng (hana xde stok yg kcg tanah biasa tu)
  • 4-5 sudu besar chili giling/chili kering
  • 1/2 biji bawang besar - blend
  • 2 ulas bwg putih - blend
  • seinci belacan (kak rose gantikan ngan pati ikan bilis)
  • 1 sudu kecil air asam jawa
  • garam
  • gula melaka

Cara-cara

  1. Potong nipis2 tempe....Panaskan minyak dan teruskan menggoreng hingga benar2 garing. Dah masak ketepikan.
  2. Tumis chili giling/chili kering,bwg dan belacan hingga btol2 masak chili tuh.
  3. Masukkan air asam jawa. Kacau sebentar. Kemudian perasakan dengan garam n masukkan gula melaka. Kacau sampai hampir kering.
  4. Kemudian bleh la masukkan tempe,kacang tanah n ikan bilis goreng. Kacau rata. Goreng sampai kering. tp jgnlah lama sgt nnti hangus kang sambal tuh. Dah siap bleh la dihidang.

7 comments:

inazamri said...

peberet saya ni...sedap sgt2.

tun_telani said...

salam kak rose ^^ tun dh lama x buat sambal tempe nih. mmg sedap sgt!

Bicara Kak Noor said...

sedap sambal tempe ni lagi best kalau pedessss gitu nais kosong campur ni pun dah cukuppp

snuMun said...

aaa kak! mun mmg mencari recipe sambal tempe camni.suke yang kering2 dan pedas.nyam2...

dapurCikWan said...

peberet..makan ngat nasi lemak ;))meleleh ni..

HALAMANKU said...

Kak Rose sedap tu.. ni anak java datang nak mkn sambal tempe.. nyum2 mkn ngan nasi lemak atau nasi panas2 sedap nyer kak.. he he he

Ilhamkreatif said...

Salam kak ros...wah makan ngan nasi panas2,leh tambah2 nasi ni...