Lanai Kijang

Lanai Kijang

Tuesday, January 3, 2012

Jus belimbing buluh asam boi

belimbing buluh ni kak rose kutip kat pokok tepi padang taman permainan tempat kak rose g brisk walk pepagi tu.... sangat lah lebat berbuah pokok tu, tp terbiar je x de orang nak amik.... kak rose yang jakun ni amiklah segugus pagi semalam dan pagi ni satu lagi. dulu mmg x tau nak buat juice cenggini... tapi sejak rajin bertanyakan cik google ni macam2 resepi boleh buat dengan belimbing buluh ni.... dan buat jus cam ni x yah letak gula dah, manis dengan asam boi tu jer... segelas tu kak rose letak 3 biji asam boi pun dah rasa termanis pulak... len kali kena kurangkan asamnya. jimat sikit!

segugus ni yang kak rose amik pagi semalam dan blend buat untuk 2 gelas kat atas tu.... mmg kaw rasa dia dengan asam boi tu. minum sejuk2 mmg sangat nyaman dihari yang sangat panas berbahang ni.... esok boleh la amik lagi kat pokok tu daripada dia terbiar gugur ketanah kan.....

bila dah blend dengan asam tu dah x de rasa masam langsung... jemput minum semua.

15 comments:

fara dean said...

Asslmmulaikum..
sedap n menyegarkan!! Terasa hauss kak

khairiah khaizu said...

kak rose tak masam ke? saya tengok belimbing tu je dh tergenyit2 mata saya ...hehehe

Tina Othman said...

sedapnya kak rose, nak nya skrg tgh musim panas ni, mesti nyaman je

Kak Rose said...

Waalaikum salam Fara, sabar!! abeskan pantang dulu ya!

Kak Rose said...

khairiah, bila dah letak asam boi tu dah hilanh langsung rasa masam.... sedap taw!

Kak Rose said...

Tina, betul la... sekarang ni tersangatlah panasnya cuaca kan... nak minum yg sejuk2 jer!

azieazah said...

Nampak belimbing buluh tu dah pecah lior sebab sangka masam. Tapi Kak Rose kata tak masam rasa macam nak minta satu jug! hehehehe

biasanya saya buat guna limau kasturi dgn asam boi. Segar penghilang dahaga, kan?

Nieza said...

assalam kak rose, tgk belimbing buluh ni teringat pokoknya kat kg.memang byk buah dia tapi dulu saya tak terfikir nk buat jus sebab masam sgt. selalu mak buat msk jer.

Kak Rose said...

Azie, try yg ni plak... pasti suka nnti!

Kak Rose said...

Nieza, dulu kak rose ingat masam sangat... tp bila dah try, x masam langsung. sedap!

suri solehah said...

kak rose..kreatif nya,,tak tahupun boleh buat jus..kat kg buah gugur camtu je..takdak sapa tau nak guna kalau tak,buat asam pedas je huhu

lyza said...

Harini baru tahu belimbing ni bleh buat jus.. saya selalu makan cmtu je..nak lagi kaw cicah ngn garam..emm telan air liur nie.. hehe..

Saya suka blend limau kasturi then letak asam boi, pasni bleh try yang ni plak..just blend cmtu je ya tkyah letak gula ya?

Salam perkenalan dr saya..^_^ singgah dan follow sini gak..;)

Kak Rose said...

Suri, nex taim boleh lah buat jus cam ni... sekarang hari2 pas briskwalk tu amik sket untuk buat jus.... sedap minum sejuk2!

Kak Rose said...

lyza, salam kenal jugak dan tq folow ya...

tu lah untungnya ada intenet ni kan.... yg dulu x terpk kini dah boleh buat sendirik.

limau kasturi asam boi pun sedap gak. hissshhh!!! terasa nak buat pulak.... limau n asam boi ada banyak lagi ni...slurrrpppp.

Chah said...

Uih kak, terliur saya tengok jus ni...byk ke belimbingnye? Kalo org pahang mesti buat smbal itam...terangkat abesss... Cer tanya izah resepinye yg asli...:)