Lanai Kijang

Lanai Kijang

Wednesday, January 11, 2012

Ikan Kuching

jauh perjalanan parcel ni......

jeng.... jeng... jeng.... tengok isinya ------> 2 ekor ikan terubuk masin! terima kasih pada kawan yang tolong bawakan dari jauh ni... nak masak apa ya?

15 comments:

Liza said...

hahahaha...surprise tgk tajuk n3 tu...ingatkan nama ikan tu ikan kuching....terkezuttt i..hihihihi
Liza mmg xpernah masak ikan terubuk masin ni kak...hubby pun xmkn..

Tina Othman said...

wah sedapnya ikan terubuk masin

Kak Sam said...

Saya penagh buat masak lemak. Sedapppp

NooR AzLen BinTi HaRoN said...

emm..sedapnye..rindu nk mkn ikan terubuk masin ini..goreng garing kak,perah air limau n lenyekkan dgn cili padi..sodap..pastu mkn dgn sayur keladi masak lemak...(^_^)

tak lama lagi lps rindu..bapa saudara drp swk dtg bw ikan terubuk.hehe

Kak Rose said...

Liza, pas tekezut ni kenala try makan ikan terubuk masin... mana tau nnti suker pulak!

Kak Rose said...

Tina, jom goreng terubuk masin ni, makan ngan nasik panas2...

Kak Rose said...

Sam, ooo leh masak lemak jugak ya... nnti leh try

Kak Rose said...

Noor Azlen, tq bagi cadangan... selama ni tau goreng gitu jer!

Ijahans said...

kalau masak lemak letak daun selasih.. xxtra sedap

kalau malas, goreng pastu tumiskan bawang besar dan cili padi, tabur atas ikan... kalau ikan fresh tak payah perah limau sbb tk brapa masin. Dr gambar tuh nampak ikan tu fresh sgt.

Sofya said...

alamak... teringin plak kak rose..
nak ke sa na jauh sangat..

suri solehah said...

kalau suri goreng camtu je tak tahu buat benda lain..jumpa pun time SIL duk swak dulu

Kak Rose said...

Ijahans, terima kasih tips tu...mmg ikan tu fresh sangat... tp entah bila lak nak masaknya!

Kak Rose said...

Sofya, kalau kat semenanjung ni x tau la pulak mana nak dapat ikan terubuk masin ni...

Kak Rose said...

Suri, sama la cam kak rose... goreng je. tp bila ramai kawan maya ni, banyak dapat tips camner nak masak ikan ni. mekasih sangat2!

Ijahans said...

kak Rose, Sofiya.. kalay kat semenanjung ada jugak supplier tp selalunya tak fresh.. dah kekuningan. Kalau beli kat sarawak kena mtk tlg org yang biasa beli.. dia tahu kat mana fresh dan siap bungkus dalam kotak mcm dalam gambar kak rose..

Yang fresh ialah yang warna putih dan tak masin sgt.. mcm gambar kak rose jugak