Lanai Kijang

Lanai Kijang

Sunday, December 25, 2011

Pratha sardin gulung

selamt bercuti2 and Merry Christmas. musim cuti camni tentu ramai yang berjalan2 dan bercuti2 mesia sempena menghabiskan cuti hujung tahun kan. apa kata sediakan pratha sardin gulung ni untuk jadikan bekalan jenjalan.... kak rose buat ni sbb semalam lagi ternampak kat rumah Ros SinaranMenu, sementelah semua bahan pun ada, kak rose pun buat ni untuk anak bawak bekal balik ke Melaka. selamat jalan dan ingat pesan mama dan ayah yg x pernah abes2.... jangan bawak keta laju2, patuhi undang2 jalanraya dan always be very careful.....

Ros, kak rose cnp resepinya n tepek kat sini lak ya... mekasih bebanyak dan selamat bercuti2... tp kak rose mintak maaf banyak2 sbb dah menderhaka kepada resepi ni.... instead of frying kak rose bako je dalam oben... kurang sikit lemak dalam badan! x pe kan ros?

* 3 keping pratha dipotong 2 ( jenama kawan)
* 1 keping ikan sardin
* Sedikit potongan bawang besar (boleh masukkan cili jika suka)
* sedikit garam dan lada sulah
* Minyak masak untuk deep fry (kak rose bake 190deg for 30 mts)
* (kak rose perahkan sebiji asam limau kasturi)

Cara membuatnya.
1- Hancurkan sardin.Masukan bawang ,garam dan lada sulah.gaul rata(boleh juga ditumis sekejap jika suka).
2-Potong setiap prata kepada 2 bahagian. Letakkan sardin pada bahagian yang dipotong dan gulung kemas roti pratha.Tutup kedua-dua hujung setiap pratha.
3- Panaskan minyak secukupnya dan goreng pratha dengan api perlahan hingga garing.Hidang bersama coffee masa panas-panas.u...la...la.... sedap.

ni bekpes busu sebelum memulakan perjalanan balik ke Melaka.... nak sangat makan beger mama buat, wpun x cukup bahan - timun n tomato x dak - cuma kak rose tambahkan coleslaw untuk letak dalam beger tu.

4 comments:

Cendana Kasih said...

sedapnyer kak..inti sardin pun ada belen lagi, paratha pun ada...best ni...

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Kak rose, wah laju aje ya.Bakar pun mesti sedap kan.

Ayu Safieza @ Humaira' said...

Assalamualaikumwbh kak rose....safe journey balik melaka ye....mmmmm, mamam pratha sardin, dap3...xsedar mak mtua lalu...uiiish!:)

azieazah said...

Saya tak sempat la nak beli roti pratha segala. Kalu buat sandwich sadin, tak sempat ilang penat, roti dah licin.

heheheheh