Lanai Kijang

Lanai Kijang

Friday, July 30, 2010

Som som pandan.... lagi.

ha... kan ari tu dah kata.... len kali nak wat lagi..... senang dan sedap, dan yang pasti kak rose suker dengan kuih ni.... lemak manis gitu..... dan dengan cepatnya bertambah2 lemak yang dibadan jugak..... x kesahlah kan asalkan dapat makan..... jangan nanti kempunan lak asik teringat pada kuih ni jer..... lega dapat makan.... bak kata intan, menjelang bualan Ramadhan ni tekak terpk macam2 nak makan.... kena layan jugak daripada asik termimpi2 je bila nak dapat makan kan..... resepinya dulu dah penah letak.... leh tengok sini atau kat rumah hana jepun tu. atau sesapa nak cuba buat kak rose letak sekali lagi kat sini ....

Bahan-bahan
  • 100 g tepung beras
  • 100 g tepung jagung
  • 1,600 ml santan (500 ml KARA+ air)
  • 100 ml air pandan (atau 100 ml air + pandan pes)
  • 1 sk garam atau secukup rasa
  • sedikit pewarna hijau (opt)
  • SIRAP GULA MELAKA :-
  • 500 g gula melaka
  • 1000 ml air
  • 2 helai daun pandan - disimpul
Cara-cara
  1. Masak sirap gula hingga gula larut dan tapis.Ketepikan.
  2. Satukan kesemua bahan2 dalam periuk dan gaul rata.Masak hingga pekat dan kilat,hingga adunan meletup-letup.
  3. Tuang adunan ke dalam loyang atau acuan dan sejukkan.
  4. Sajikan bersama sirap gula melaka.
som som pandan..... hmmm nyam nyam

5 comments:

azian said...

cantik molek aje bubur sum-sum tu....
makan waktu buka sejukkk..

Kak Rose said...

azian, nnti posa boleh wat ni.... senang sedap lak tu.

Yat Maria said...

salam kak

so mabeles..tgk som2 nih..terasa jer kat tekak..yat ada pernah buat 2 kali tapi tak taulah bab nak kena kacau hingga pekat & likat yg selalu tak pass..so selalu mintak tolong MIL buatkan..

Kak Rose said...

Yat, untung ada MIL yang rajin... x kira la sapa buat asal dapat makan kira ok la tu....

Anonymous said...

If you are planning to Abercrombie and Fitch make a profit, Abercrombie then giving away promotional clothing Abercrombie Sale as a promotional gift will never Cheap Abercrombie let you lose your aspiration. Abercrombie outlet This is the best way to reap profits. The first step towards this is abercrombie Jeans by deciding your budget. A well Abercrombie Pants planned budget can get you the best promotional items at reasonable cost which will easily be Abercrombie Tees accepted by the masses. Regardless, Abercrombie Shorts selling branded promotional Abercrombie Sweaters clothing with your own brand is another way to gain instant popularity. The natural impulse for almost all retailers is to make a huge profit on the products already in the stockpile. But it would be wiser to purchase loads of unique promotionally priced clothing items, promote it at good deal basement price and then put it on the market of sale. This way the scope of attracting populace to the store increases. This merchandise actually pushes benefits with its attractive features. It not only provides name and popularity to your brand but also helps to reap noticeable profit also.