Lanai Kijang

Lanai Kijang

Thursday, July 29, 2010

Dadar lauk samarinda


Selamat petang semuanya..... dah minum2 ke.... jom mai kita minum teh O dengan dadar lauk samarinda ni..... tengok kat rumah hana dan nor nganu tu sungguh lah terliur nak makan.... dan dengan rajinnya ari ni kak rose pun buatlah.... dengan inti sadin.... x tau kenapa sadin ni jadi lauk samarinda lak kan? .... x kisahlah kan asalkan sedap... tu yang teringin sangat nak makan tu.... buat 2 kaler.... mulanya nak buat macam nor tu ada jalur2 gitu.... tapi dah malas belasah je lah jadi 2 kaler... lagi pun botol mayo yang diidamkan belum ditemui..... nnti nak g ke Daiso pulak la.... bila dah dapat nanti boleh buat yang kaler maler tu.... kalau x keras tangan lah....
dan resepinya kak rose copy dari rumah nor secubit garam yang asalnya amik dari izahdaut dan juga hana.... tima kasih suma ya.... mintak izin nak kongsikan resepinya kat sini ya.....

DADAR LAUK SAMARINDA
copy dr rumah Izah Muffin
Source: Buku aneka Hidangan SARAPAN

Bahan-bahan:
610 gm air
300 gm tepung gandum
1 biji telur
1 sudu makan tepung jagung
1 sudu makan minyak jagung (saya guna minyak masak biasa je)
1 sudu teh garam
Sedikit pewarna kuning (saya letak 1/2 susu kecil kunyit serbuk)

Bahan inti:
20 gm rempah kari ikan
1 tin sardin - dihancurkan (saya guna tin kecil)
1/2 biji kentang- yang ni saya tambah
100 ml air
4 biji cili merah hiris (saya tumbuk cili padi)
2 biji bawang besar
5 sudu makan minyak masak
5 ulas bawang putih cincang
garam dan gula secukup rasa

Cara membuatnya:
1. Campurkan semua adunan hingga menjadi seperti adunan goreng pisang.
2. Kemudian masak di atas kuali dan leperkan secara membulat satu persatu hingga habis. Ketepikan.
3. Untuk membuat inti, panaskan minyak, dan tumis bawang besar dan putih hingga naik bau.
4. Masukkan rempah kari dan sikit air dan masak hingga terbit minyak.
5. Masukkan kentang, sardin, cili, garam dan gula dan tunggu hingga masak.
6. Ambil dadar tadi, letakkan inti di atasnya dan gulung. Sedia untuk di hidang.

1 comment:

Anonymous said...

If you are planning to Abercrombie and Fitch make a profit, Abercrombie then giving away promotional clothing Abercrombie Sale as a promotional gift will never Cheap Abercrombie let you lose your aspiration. Abercrombie outlet This is the best way to reap profits. The first step towards this is abercrombie Jeans by deciding your budget. A well Abercrombie Pants planned budget can get you the best promotional items at reasonable cost which will easily be Abercrombie Tees accepted by the masses. Regardless, Abercrombie Shorts selling branded promotional Abercrombie Sweaters clothing with your own brand is another way to gain instant popularity. The natural impulse for almost all retailers is to make a huge profit on the products already in the stockpile. But it would be wiser to purchase loads of unique promotionally priced clothing items, promote it at good deal basement price and then put it on the market of sale. This way the scope of attracting populace to the store increases. This merchandise actually pushes benefits with its attractive features. It not only provides name and popularity to your brand but also helps to reap noticeable profit also.