Lanai Kijang

Lanai Kijang

Tuesday, July 20, 2010

Apam balik

selamat petang semua..... dah minum petang ke?.... ada yang tengah berehat2 sekembali dari menjalankan tugas ya tak?..... macam kak rose ni seharian terperuk dirumah mengadap pc jer kerjanya..... apa dibuat entah le.... tapi duk kat pc ni mengalahkan orang keja opis....ok lah ari ni kak rose buat apam balik.... rasanya dah lama x buat kot.... sebenarnya buat pun cuma abang sorang je yang makan dan sebahagiannya kak rose bagi kat jiran sebelah... ya lah banyak kan x abes nak makan sorang..... nak buat 1/2 adunan alang2 lah pulak.... tak pe lah rezeki jiran sebelah lah tu kan......resepi ni dah pernah kak rose tepek dulu.... boleh tengok sini, amik dari ms oreo d myr dulu..... tapi sekarang pun myr boleh bukak dengan laju jer.... harap2 berpanjangan lah kan sebab disitulah kak rose mula belajar memasak dengan bermacam2 resepi yang sedap2.... tq yani tuan punya myr tu..... ni akk rose letak sekali lagi resepinya....

bahan2 nya
  • 2 cawan tepung gandum
  • ½ cawan gula
  • 1 sudu teh soda bicarbonate
  • 1 sudu teh baking powder
  • Sedikit pewarna kuning
  • 1 biji telur
  • 1½ cawan air
  • Sedikit mentega/planta untuk mengoles
  • Bahan tabur : Kacang tanah dikisar (kak rose tambah ngan jagung krim, gula n butter)

Cara-cara

  1. Mesin gula bersama telur hingga kembang,
  2. Masukkan soda, bicarbonate, air dan pewarna kuning. Mesin lagi hingga sebati.
  3. Masukkan tepung dan mesin lagi sehingga sebati. (ADUNAN SIAP)
  4. Oleskan planta di permukaan kuali & tuangkan 1 senduk adunan tadi, kemudian nipiskan.
  5. Biarkan seketika & sementara menunggu masak, taburkan bahan tabur di atas.
  6. Apabila cukup masak, angkat dan dilipat DUA sebelum dipotong. Selamat Mencuba!

3 comments:

♥LOVE2COOK♥ said...

WOW Apam Balik...mmg our fav, but the thinner crust one. Love tried making some few weeks back...takde time nak ambik gambar pun, semua dah hilang...hehe! ;)

Came for urs now!!! :D

Kak Rose said...

Love, seronok buar kalau sekejap je dah abis makan... tentu anak2 suker kan..

Anonymous said...

If you are planning to Abercrombie and Fitch make a profit, Abercrombie then giving away promotional clothing Abercrombie Sale as a promotional gift will never Cheap Abercrombie let you lose your aspiration. Abercrombie outlet This is the best way to reap profits. The first step towards this is abercrombie Jeans by deciding your budget. A well Abercrombie Pants planned budget can get you the best promotional items at reasonable cost which will easily be Abercrombie Tees accepted by the masses. Regardless, Abercrombie Shorts selling branded promotional Abercrombie Sweaters clothing with your own brand is another way to gain instant popularity. The natural impulse for almost all retailers is to make a huge profit on the products already in the stockpile. But it would be wiser to purchase loads of unique promotionally priced clothing items, promote it at good deal basement price and then put it on the market of sale. This way the scope of attracting populace to the store increases. This merchandise actually pushes benefits with its attractive features. It not only provides name and popularity to your brand but also helps to reap noticeable profit also.