Lanai Kijang

Lanai Kijang

Friday, February 17, 2012

Keropok belinjau

Asalamualaikum dan selamat pagi dihari Jumaat yang mulia.... oh, dah nak tengahari dah rupanya.... baru je balik dari bank, nak bank-in yuran pengajian 2nd sem anak tp transaction x berjaya sbb x de surat lagi.... x tau la pulak kena ada surat arahan baru kena buat bayaran.... kalau baca pada surat tawaran tu mmg kena bayar every permulaan sem tp x kata tunggu surat pun.... maklumlah 1st taim buat bayaran cenggini, so tunggu je la surat tu, harap2 duit tu x la terguna untuk benda lain!

ehhhh, nak cerita ttg keropok kegemaran hubby ni, tiap kali balik Johor mesti nak bli menda ni.... tempat lain x tau kat mana nak bli, jadi setiap kali balik kg mmg x lupa lah. rasa mmg ada pahit2 sket dan lemak2 gitu. tp anak kata bau busuk je. entahlah. kak rose pulak bolehla makan tp x lah sampai kemaruk nak abeskan satu balang.... betul ke tu? sedar2 je balang dah kosong!

yang belum digoreng.... nipis2 jer

buah belinjau yg beransur tukar warna.... dari hijau, kuning dan merah..... dari cik google

pada sapa yg x pernah tengok buah belinjau, cenggini lah rupanya..... daun mudanya juga boleh dibuat sayur.... masak bening kata orang jawa. tang daun ni mak kak rose mmg cukup suka masak cenggini. rasa pahit2 sket la...


close-up buah belinjau yg dah masak. gambo dari cik google

17 comments:

Anonymous said...

baru2 ni saya beli keropok ni kat pasar tawau sb kakak ipar saya kat sandakan mau belikan untuk kakaknya..saya x tau kat johor berapa tapi kalau kat sini paling murah bleh dapat RM12 sekilo..tapi aritu masa beli dengan kakak ipar saya dapat RM15 sekilo..kalau ikutkan harga kat sini RM18/kg..keropok ni diimport dari indonesia

tun_telani said...

kak rose.. tun xleh mkn sgt kopok ni. pahit! hihi.. ganu byk kopok ikan je. duk bintulu ni pun, tiap2 kali balik kg mesti angkut kopok ikan byk2.

Cheq Sue said...

kak rose, ni le kopok feveret saya...memula makan tu macam pelik tapi lelame memang tangkap cintan... kalau ada member balik johor baru leh kirim beli... rugi la tun kalau tak makan ni..

Kak Rose said...

Anon, tu hari bli 15/kg. yg gred kurang elok tu murah sket la...tp x cantik, macam berlapis2 gitu. yg mmg dari Indonesia.

Kak Rose said...

tun, memula dulu kak rose x suka gak, pahit kan... tp sekarang boleh je makan.

kopok ikan nganu pun ada banyak stok jugak... che abang kerap out station ke pantai timur... tp kak rose x leh nak makan dah. allergic! uwaaaaa!!!!

Kak Rose said...

Cheq Sue, sama la cam kak rose... mmg memula rasa semacam, tp lelama sebalang pun boleh abes!

Fiza Nordin said...

Suke3 kat kepok ni. Walaupun rasanya pahit2 tapi lemak2 gitukan....

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

salam...akhirnya dapat tulis komen.kak Ros tahu tak keropok ni peberet suami ros.Dia boleh makan sampai tak sedar diri.Actualy kita pun sama..saja cakap pasal dia..hihihi

Kak Rose said...

Fiza, kak rose ingatkan orang jawa je yg suka kopok ni... he he he

Kak Rose said...

Ros, berapa hari kak rose merungut x leh nak bukak komen tu, at last ada kawan yg sudi bagi advice... untungnya ada ramai kawan maya yg baik hati ni kan... terima kasih sangat!

kopok tu, sama lah kita... hihihi..

kakna said...

di mana boleh dapat kopok ni.tak pernah jumpa lak.

Kak Rose said...

kakna, kat johor ada banyak jual... kalau KL ni x tau kat mana nak dapat!

faa.rosli said...

akak..kopok ni yg rasa dia pahit2 tu kan?

Cekgu Maz said...

ni kopok peberet bapak mentua...selalu beli sekotak terus...mkn dgn sos sedap...

Kak Rose said...

faa, betul la tu.... ada orang x suka sbb pahit sket.

Kak Rose said...

Cekgu Maz, wah sekotak. banyak tu... puas makan!

Anonymous said...

Tadi rasa kwn beli,mula2 x sdap,lama2..sdap plak..lemak..kt petronas presint 9,putrajaya ada..