Lanai Kijang

Lanai Kijang

Tuesday, February 28, 2012

Bebola ubi keledek

Salam dan selamat petang semua..... dah menjelang petang baru dapat nak mengupdate rumah ni.... x tau lah kenapa vitamin m tu banyak sangat dalam diri ni..... sebenarnya ada keja sikit pun ya jugak, tu yg jadi malas sangat ak ngadap pc ni.... masak pun dah jadi malas, asik g tapau jer.... tp petang ni ada rajin sket buat snek untuk minum petang. dek kesian kan keledek yg tergolek terbiar saja kat dapo tu, buat lah sesuatu yg bolah dingap kan. so jadilah bola2 ni.... resepinya dari vdia@myr.... mekasih ya, kak rose nak sharekan kat sini lak...

bahan2
  • 2 cawan ubi keledek-rebus&mashed
  • 1 biji telur
  • 1/2 sudu baking powder
  • tepung secukupnya
  • minyak untuk menggoreng
  • sedikit garam
  • 3 tsb gula (yg ni kak rose tambah)

Cara-cara

  1. Masukkan ubi, BP, telur dan garam ke dalam mangkuk. Tambah tepung sedikit demi sedikit. Uli sehingga tak melekat di tangan.
  2. Buat bulat-bulat kecil. Goreng dalam minyak panas sehingga perang.

makan panas2 dengan secawan nescafe o sambil dengar sinar fm.... best!

8 comments:

Qasey Honey said...

wow bolat2...hehehe geram lak tgk nye....
klau guna keledek purple tu bleh x...
dah lama beli...spi dah tumbuh lak akarnya...hehehe

bintangjauh said...

Salam Kak Rose, Ratna tidak pernah rasa dan tahu bebola ubi-keledek yang comel lagi sempurna gorengannya.
Dengan paparan-ragaan bebola gorengan ubi-keledek dari Kak Rose satu perkara lagi Ratna dapat tahu dan berlajar, terimakasih daun keladi ...

salam manis manis madu.

Kengkawan said...

kalau saya buat pun, mesti x secantik kak rose buat. memang dia akan jadi bulat dan licin macam tu ke kak?

Anna Qawina said...

aslmkm kak Rose : comeynya bola2 itu..canne nak jdkn ianya bola? hhe..saya tak pernh dpt bulat2 gini..hehe

Kak Rose said...

Honey, rasanya asalkan keledek tu boleh saja nak buat... cuma lain kalernya jer..

Kak Rose said...

Ratna, sama kasih dan sama2 juga kita belajar dari sifu masak2 ni...

Kak Rose said...

kengkawan, buat jer bulat2 pas tu bila goreng sambil golek2 dalam koli... jadilah cam tu!

Kak Rose said...

Wasalam Ana, kak rose pun kadang2 x jadi gak!