Lanai Kijang

Lanai Kijang

Wednesday, July 6, 2011

Som som pandan

resepi dari hana dan penah jugak kak rose tepek kat sini.....

Bahan-bahan
  • 100 g tepung beras
  • 100 g tepung jagung
  • 1,600 ml santan (500 ml KARA+ air)
  • 100 ml air pandan (atau 100 ml air + pandan pes)
  • 1 sk garam atau secukup rasa
  • sedikit pewarna hijau (opt)
  • SIRAP GULA MELAKA :-
  • 500 g gula melaka
  • 1000 ml air
  • 2 helai daun pandan - disimpul
Cara-cara
  1. Masak sirap gula hingga gula larut dan tapis.Ketepikan.
  2. Satukan kesemua bahan2 dalam periuk dan gaul rata.Masak hingga pekat dan kilat,hingga adunan meletup-letup.
  3. Tuang adunan ke dalam loyang atau acuan dan sejukkan.
  4. Sajikan bersama sirap gula melaka.

23 comments:

Cik Puan Izan❤ said...

nampak keras jer kak...tapi rindu nak mkn ni...

Mas said...

mas lama dah tak buat bubur som2 ni..
terliurnya tengok...

Gee® said...

arrgghhhh... baru terliur nk makan dah muncul kat sini... tumpang semangkok boleh?

aesh came said...

som2 ni mcm agar2 pulak kan..hehe anywayx pernah lg try pandan punye..biase mkn yg kaler putih2 tu je my nenek buat..x prenah lg try buat..

mamatasnim said...

nampak menarik lak kaler hijau ni..selalu mkn yg putih tu je .selalunye som som ni orang jawa yang wat pas kenduri kawin dorang wat som som ni

Sheila Shafeareen said...

salam kak rose...sdp bubur som som ni lama x mamam..ingat nak masuk list nnt buat utk manu di bulan posa...sdg megumpul manu2 ni...tq kak..

Kak Rose said...

Izan, x keras la... goyang2 gitu...

Kak Rose said...

mas, kadang2 teringin nak makan yg sempoi2 cenggini kan...

Kak Rose said...

Ge, boleh, boleh...

Kak Rose said...

aeshcame, try la yg pandan plk... wangi jer baunya.

Kak Rose said...

mamatasnim, kat kg kak rose pun ada lagi buat som2 ni pas kenduri kawen... makan masa rewang bersihkan balai..

Kak Rose said...

sheila, wah dah siap buat persediaan menu untuk bulan posa ya... mmg sedap makan untuk bukak posa kan..

Nieza said...

sedapnya!....tak pernah buat lagi tapi dah lama masuk list ni..harus dicuba ni..:)

bintangjauh said...

Salam Kak Rose, tersengih gitu Ratna dengan ayatan dari Kak Rose yang kelakar itu " hingga adunan meletup-letup" !

Memang yummy manisan som som ini .. terkenang kembali Moyang .. nostalgia lagi.

Salam manis manis madu.

Kak Sam said...

i like....

ady said...

as-salam
bestnye bubur som2 tu...ady suka buat som2 ni dalam bulan ramadhan ...sedap makan sejuk2..

suri solehah said...

mcm terbau harum daun pandan tu kak

Kak Rose said...

Nieza, nnti bulan puasa bolehlah mencuba.

Kak Rose said...

Ratna, tanda dah masak lah tu...

mmg sangat yummy.... makan sejuk2 mmg sedap!

Kak Rose said...

Sam, i pun like jugak...

Kak Rose said...

ady, mmg sedap... x bulan posa pun boleh wat gak!

Kak Rose said...

Suri, wah harum pandan terbang sampai ke langkawi...

Zuwairi Aiman said...

Lawa2 .. bentok love gitu..keep it up ;)